Връзки за достъпност

Извънредни новини

Заради Доган или не. Мръсните води продължават да изтичат във Варненското езеро


Ремонтът на тръбата ще продължи след удълбочаването на езерото
Ремонтът на тръбата ще продължи след удълбочаването на езерото

Хиляди кубични метри отпадни води продължават да се изливат във Варненското езеро всеки ден, защото ремонтът на авариралата тръба във Варна не е приключил. Обещанието на кмета беше тази работа да бъде свършена "при благоприятни условия" до края на месец юни. Мина краят на юли, дойде и краят на август - мръсотията обаче продължава да се излива в езерото.

Ремонтът не е приключил три месеца и половина след началото си и повече от година след като е станало ясно, че има авария по тръбопровода, който транспортира отпадните води на два варненски квартала до пречиствателната станция в с. Тополи.

Институциите във Варна са разбрали за аварията през август миналата година, но до пролетта на 2020 г. жителите на града не бяха информирани. През това време тръбата изхвърля в езерото всеки ден по 8,3 хил. куб. м отпадни води, преминали само през механично пречистване.

Така се стигна до замърсяване, за което експерти казват, че е унищожително за екосистемата в езерото. Институциите, заети с опазване на качеството на водите, отказват да направят връзка между масовото измиране на риба през май и изливането на фекални води, но независими експерти смятат, че такава връзка има.

Докъде стигна ремонтът

Дейностите по подмяна на авариралата тръба започнаха на 13 май, девет месеца след като Община Варна е била информирана от местното ВиК дружество, че тръбата е повредена. По думите на кмета на Варна Иван Портних се очакваше ремонтът да приключи за около 45 дни при благоприятни условия на работа.

Според договора с фирмата, наета от Община Варна да направи ремонта, срокът за завършването му е три месеца. В този срок обаче не влизат „дните с неблагоприятни метеорологични условия и невъзможност за работа в района на фарватера заради корабния трафик“, обясниха от местната управа след запитване от Свободна Европа.

Ремонтът е възложен без конкурс на „Хидрострой“ АД, с която Община Варна има рамково споразумение.

Ремонтът е възложен без конкурс на „Хидрострой“ АД, с която Община Варна има рамково споразумение за строителство и ремонт на пътища, паркове и техническа инфраструктура. Фирмата е избрала за подизпълнител „Хидроремонт-ИГ“.

Целият проект е на стойност малко над 1 милион лева без ДДС, като сумата е осигурена от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). До момента на фирмата изпълнител са преведени 390 000 лева, уточниха от Община Варна.

При ремонтните дейности досега авариралата тръба е извадена, доставена е нова, прокопани са траншеи за полагането ѝ от южната и от северната страна на фарватера – пътят, по който минават плавателни съдове.

Защо тръбата още не е сменена

В района на фарватера обаче държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ извършва удълбочаване на плавателните трасета. Именно това се посочва от Община Варна като причина за забавянето на ремонта.

От ДП „Пристанищна инфраструктура“ обаче подчертават в отговор на въпроси на Свободна Европа, че удълбочаването на Варненското езеро „не е обвързано с реализацията на проекта за възстановяване“ на тръбата за отпадни води.

Работата по удълбочаването на двата канала, които свързват Варненското езеро с морето, е започнала на 2 юли, малко след началото на ремонта на авариралия тръбопровод. Срокът за завършването на целия проект е 700 дни. Проектът е на обща стойност близо 350 милиона лева.

Целта е големи товарни кораби да имат достъп до пристанищните терминали в района на езерото.

„Ще направим така, че вратата на България по море – Варна, да бъде отворена за най-тежките кораби, които в момента не могат да влизат. По този начин транспортът поевтинява и прави нашето пристанище по-атрактивно“, каза министърът на транспорта Росен Желязков в ефира на бТВ на 11 ноември миналата година.

Има подозрения, че проектът е в услуга на почетния председател на ДПС Ахмед Доган.

За необходимостта от удълбочаване на трасетата се говори от години, но моментът, в който държавата започна работа по въпроса, предизвика подозрения, че проектът е в услуга на почетния председател на ДПС Ахмед Доган. Той придоби ТЕЦ „Варна“ и въглищния терминал към централата и обяви план за преустройството му в търговско пристанище.

Министърът на транспорта категорично отрича възможността удълбочаването да е с цел облагодетелстване на Доган. „Това не се прави заради ТЕЦ „Варна“. Това не е за никого. Ние не правим пристанище, а отваряме вратата към морето“, каза той и добави, че от удълбочаването ще бъдат облагодетелствани и други предприятия.

Едва след приключване на удъбочаването на Варненското езеро в района, в който ще се полага новата тръба за отпадни води, ремонтът ще може да продължи, като фирмата изпълнител ще трябва да доизкопае траншеята и да положи новата тръба. По думите на зам.-кмета на Варна Христо Иванов пред БНР ремотът ще приключи до ноември.

През цялото време докато трае ремонтът отпадните води на кв. „Аспарухово“ се заустват отново във Варненското езеро. Това беше потвърдено и от Община Варна, която уточни, че те преминават през механично почистване, както е било до 2011 година.

Това, че отпадните води са отивали до 2011 г. в езерото, беше използвано и от кмета Иван Портних като отговор на критиките, че ремонт на тръбата не е започнал до май. „Преди да се направи ремонт на градската пречиствателна станция, нали се сещате какво се е случвало? Преди да се направят колекторно-помпените станции на Св. Константин и Елена - също се сещате какво се е случвало. Преди дълбоководното заустване на Златни пясъци - също се сещате какво се случвало“, каза през май Портних.

Историята на авариралата тръба

Целта на изграждането на тръбата през 2011 г. е именно да се намали замърсяването на Варненското езеро. Тя свързва варненските квартали „Аспарухово“ и „Галата“ с пречиствателната станция в с. Тополи. През нея минават отпадните води на двата квартала, които са с общо население близо 30 хил. души.

Строителството завършва и тръбата влиза в употреба през 2011 г. Проектът е финансиран със средства по европейската програма ИСПА (Инструмент за структурна политика за предприсъединяване) и национално съфинансиране.

Тръбата е трябвало да бъде вкопана под дъното на Варненското езеро. Преди месеци „Дневник“ съобщи, че комисията, която е приела проекта за изпълнен, е изготвила протокол, с който е удостоверила, че тръбата е била положена на 21 метра под морското равнище (т.е. вкопана 4 метра под дъното на Варненското езеро).

Обследване със сонар след аварията обаче показа, че по-голяма част от тръбата е разположена върху дъното на езерото, което я прави уязвима за външно въздействие. Като причина за аварията от миналия август се сочи механично разкъсване, без обаче да се уточнява при какви обстоятелства. Допуска се възможност тръбата да е повредена от преминаващ кораб.

През осемте години между завършването на проекта и аварията никой не забелязва, че тръбата не е заровена под земята. През миналия август ВиК Варна установява, че има промяна в работния режим на помпена станция „Аспарухово“. На 20 август 2019 г. дружеството уведомява Община Варна, която стопанисва съоръжението, и започва да търси причината за това.

Изискани са документи от Министерството на околната среда и водите (МОСВ), което е възложител на обществената поръчка за изграждането на тръбата. След това Община Варна изпраща писмо до фирмата изпълнител на проекта SFELINOS S.A., която не реагира до 9 декември 2019 г., когато приключва гаранционният период на съоръжението. Община Варна съобщи, че ще търси от фирмата възстановяване на разходите за ремонта по съдебен път.

Окръжната прокуратура във Варна образува досъдебно производство заради замърсяването на Варненското езеро през юни. Държавното обвинение е открило данни за извършени четири престъпни деяния с участието на длъжностни лица на различни нива - за документно престъпление с цел присвояване на средства от фондовете на ЕС, за престъпление по служба, за безстопанственост, от която са последвали значителни щети и за екологично престъпление.

XS
SM
MD
LG