Връзки за достъпност

Извънредни новини

Голяма част от медиите не декларират договорите си за политическа реклама


Медиите под мониторинг на "Института за развитие на публичната среда".

Въпреки че очевидно отразяват предизбоната кампания, някои медии така и не изпълняват законовото си задължение да декларират договорите за политическата реклама с партиите. Това е един от изводите от мониторинга, който Институтът за развитие на публичната среда (ИРПС) традиционно прави на всяка предизборна кампания на 44 местни и национални медии.

Кампанията за Евроизбори 2019 стартира на 26 април. Съгласно Изборния кодекс медиите, които отразяват предизборната кампания на кандидатите, следва да публикуват сключените договори с тях в тридневен срок след подписването им и да ги премахнат не по-рано от обявяване на резултатите от изборите.

По закон заплащането на медийните услуги става предварително (т.е. преди съответното излъчване или публикуване) и при спазване на обявените от съответния доставчик ред, условия и цени, които трябва да са еднакви за всички.

Към 6 май половината от включените в мониторинга медии са публикували информация за сключени договори с участници в изборите.

Останалите 22 медии нямат или не са публикували сключени договори с участниците в предизборната надпревара. Това са телевизиите Европа, Алфа ТВ, ТВ+, вестниците 24 часа, Дума, Сега, Монитор, Телеграф, Марица, Струма, Борба, Черноморски фар, Черно море, Старозаорски новини, Утро, АрдаNews и агенциите Vesti.bg, Bgnes.com, Novini.bg, Blitz.bg, TopNovini.bg и ВяраНюз.

Въпреки че в. 24 часа отразява обширно предизборната кампания, към този момент от медията не са публикували договори с нито един политически субект, отбелязват експертите от ИРПС. Въпреки че не е публикувал договорите си, вестникът е спазил изискването за маркиране на платено съдържание, но не го прилага към всички публикации, които очевидно са част от предизборната кампания, смятат още от неправителствената организация.

Във в. Дума и в. Труд също има редица статии, които явно са част от предизборната кампания, но не са отбелязани като такива.

От публикуваните до този момент договори става ясно, че медийната група на бТВ (305 150 лв. без ДДС) e привлякла най-много средства за десет дни след старта на кампанията. Следва групата на Нова тв (183 756 лв. без ДДС) и Евроком, която въпреки договорите за безвъзмездно отразяване, се нарежда на трето място по привлечени средства (149 206 лв. без ДДС). Прави впечатление, че Канал 3 е сключила договори за 131 667 лв. без ДДС, което ги нарежда близо до обществената БНТ (143 379 лв. без ДДС).

Интересно е да се посочи, че според изследване на медийния пазар на агенция “Медия Клуб”, Евроком и Канал 3 не са сред каналите с най-много зрители (замервания на Nielsen и GARB), напомнят от ИРПС.

Според публикуваните данни за договори в 22-те медии, единадесет от регистрираните в кампанията субекта не са изразходвали средства за медийна кампания. Това са, както следва: КП “Път на младите – НДСВ и ПП Новото време”, Ваня Григорова – независим кандидат, Венислава Атанасова – независим кандидат, КП “Възход”, Десислава Иванчева – независим кандидат, Минчо Куминев – независим кандидат, ПП “ДОСТ”, ПП “Глас народен”, ПП “Движение 21”, Христо Симеонов – независим кандидат и ПП “Движение Презареди България”.

Телевизия Евроком обаче е подписала безвъзмездни договори за отразяване на партията на Николай Бареков (който има и предаване в същата телевизия), както и с независимия кандидат Минчо Куминев (депутат от АТАКА в 40-то НС).

Евроком единствена е публикувала договори за безвъзмездно отразяване, като освен горепосочените участници, такива имат и ПП “Възраждане” и Коалиция “Движение Заедно”.

Останалите 16 формации, които през изминалия период са сключили договори с наблюдаваните медии, са изразходвали общо 1 576 475 лв. (без ДДС).

Към 6 май най-много средства за отразяването на предизборната кампания са вложили от ГЕРБ – 393 367 лв. (без ДДС) – това са около една четвърт от всички похарчени средства в кампанията до момента. На второ място по разходи за медии в кампанията е коалиция “Воля – Българските родолюбци” – 313 621 лв. (без ДДС), а на трето – КП “БСП за България” – 224 081 лв. (без ДДС).

  • 16x9 Image

    Свободна Европа

    Свободна Европа е службата за България на Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL). От 1950 г. до 2004 г. излъчва предавания на български език. От началото на 2019 г. Свободна Европа е възстановена като дигитална платформа за предоставяне на мултимедийно съдържание на български език.

Facebook форум

Най-ново видео

Да събираш пари за кино. Новини като хората
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:54 0:00
XS
SM
MD
LG