Връзки за достъпност

Извънредни новини

Стоян Митов, който говори с общините без хартия


Стоян Митов

Ремонтите в градовете през лятото често предизвикват неудобства. Чудили ли сте се как да проверите кога няма да имате топла вода или кои улици са затворени заради ремонти? От няколко дни приложението „Гражданите“ изпраща такава информация на потребителите от всички градове в страната, чиито администрации са решили да сътрудничат с платформата.

И това съвсем не е единствената функция на „Гражданите“, създадено през 2015 г. от група приятели, търсили смислена инициатива, в която да инвестират уменията, времето и спестените си средства. Един тях е Стоян Митов.

„Бяхме група много близки приятели. Отделяхме собствени средства, за да направим нещо смислено. Решихме да направим приложение, което да помогне за подобряване на културата на пътя“, каза Стоян Митов в телефонно интервю пред Свободна Европа.

В момента обаче приложението „Гражданите“ предлага много повече възможности и това се случва благодарение на обратната връзка от потребителите на платформата, които от създаването ѝ до днес са над 100 000.

Философията на приложението е проста – хората се регистрират и могат да подават сигнали за нередности и за неща, които биха искали да подобрят. Всеки сигнал трябва да съдържа снимка или видео и кратко описание на проблема. Благодарение на платформата, те достигат до администрациите на съответните общини, отговорни за поддръжката на градската среда.

„В момента работим директно с градове като София, Хасково, Горна Оряховица, Ботевград“, разказва Стоян. „Това означава, че служители от общините имат профили в самата платформа и сигналът отива директно до човека, който трябва да свърши работата. Той получава известие на сматфона си или по имейл, влиза в платформата, където вижда какъв е сигналът, обработва го. По този начин няма никаква хартия за разлика от другите методи за изпращане на сигнал. Всичко става на самата платформа по електронен път.“

Гражданите получават нотификации при обработването на сигналите и могат да проследят каква работа се извършва по тях. Ако изпратилият сигнала не получи отговор от служител до 20 дни след подаването, сигналът се препраща до кмета на населеното място. След 30-я ден сигналът се препраща до по-горна инстанция, както и до избрани регионални и национални медии, за да му бъде дадена повече гласност. Ако това не доведе до резултат, гражданите имат възможност да получат консултация от юристи направо в платформата, а липсата на реакция се отбелязва на сайта.

„Това улеснява както подаващите сигнали, така и отговорните за тяхното обработване и за работата по тях“, казва Стоян Митов. „Кметовете могат да проверят кой от служителите по какво работи, колко време му отнема да си свърши работата и по този начин при добро желание могат да разберат къде трябва да се подобри работата на администрацията.“

„Сигналите са много различни. Напоследък много често граждани сигнализират за разбити шахти, разбити тротоари, неработещо улично осветление, неработещи табла на автобусни спирки и счупени спирки“, допълва той. Значителна част от тях водят до подобрения.

Сред плюсовете на платформата е нейната прозрачност. „Всеки може да влезе, да филтрира сигналите през статуса им и да види колко са разрешените сигнали. Всеки ден има извършени подобрения. Най-често това са проправени тротоари или сменени капаци на шахтите, за да не се нараняват хората. Изчистени са нелегални сметища, има оправено улично осветление“, казва още Стоян Митов.

Той изтъква, че приложението позволява на работещите в общините да се освободят от бумащината и да работят в полза на гражданите. „Хубавото за институциите е, че когато работещите там свикнат да работят по този начин, те осъзнават, че със същия ресурс, който имат, те биха могли да вършат много повече работа и гражданите да са много по-доволни.“

Стоян Митов е роден в София. Завършил е Първа английска гимназия, след това Американския университет в Благоевград. Специализира предприемачество в САЩ и живее близо три години в Сан Франциско. Освен в приложението „Гражданите“, той е партньор в софтуерната компания.

Времето на 32-годишния мъж е плътно разпределено между работата му и двете му деца. Понякога успява да открадне малко време за страстта си от ученическите години – футбола.

Facebook форум

XS
SM
MD
LG