Връзки за достъпност

Извънредни новини

"Ние, тротинеткаджиите". Време ли е за регулации за електрическите скутери?


По улиците на София все по-често се срещат електрически скутери

Васил Димов все по-рядко използва автомобила си. Може да го видите да ви маха от своята електрическа тротинетка, докато ви задминава в задръстванията. Откакто е открил този начин на придвижване, не знае какво е да си губиш времето в задръстване или да влизаш в ненужна размяна на реплики с други изнервени от трафика в големия град. Срещаме се на столичната улица "Граф Игнатиев" - известна не само с ремонта си, но и с това, че една от малкото за споделено движение. Тук минават трамваи, пешеходци и велосипедисти.

“Всеки търси начин да избяга от висенето в колата и в задръстванията и да се придвижва по-бързо, по-удобно”, казва Димов и демонстрира как се кара тротинетката. Избягва да се качва на тротоарите и твърди, че се съобразява с всички участници в движението.

“През по-голямата част от времето карам по улиците и гледам да съм внимателен, трябва да се съобразяваш и с автомобилите. Движа се с 25 километра в час и досега не е имало инциденти.”

Тротинетките в София стават повече, въпреки че броят им е несравним с други градове по света. За тях не се изисква търсене на паркомясто, гориво или шофьорска книжка и могат да бъдат пренесени почти навсякъде. Бъдещето на придвижването в градска среда все още обаче не е срещнало настоящето по отношение на регулациите. Това се случва постепенно на различните места. Сан Франциско е един от градовете, където електрическите тротинетки станаха толкова много, че след системни оплаквания и петиции от страна на жители на града общината ги забрани временно, докато намери работещ модел.

Къде е мястото на тротинетката?

“В началото беше малко странно, когато се качих за първи път. Тръгнах да се държа малко като пешеходец, малко като колоездач. Карах и по тротоарите първите няколко пъти, но после се усетих, че ние тротинеткаджиите, ако мога така да кажа, трябва да се държим точно като велосипедисти”, разказва Димов.

Васил Димов
Васил Димов

Така е в много градове, в които скутерите вече са фактор в движението. В повечето страни от Европейския съюз карането им е позволено върху велоалеите в края на пътното платно.

Швеция дори насърчава използването им заради нулевите емисии. Там си купуваш електрически скутер и получаваш данъчна отстъпка - 25 % от стойността на тротинетката.

В Обединеното кралството обаче е по-различно. Забраната там важи както за тротоарите, така и за пътното платно и велоалеите, а глобата достига 300 паунда. Всеки притежател на скутер може да му се радва само в рамките на частен имот.

В Съединените щати, например, могат да се движат в края на пътното платно, ако максималната им скорост не надвишава 40 километра в час. В Калифорния е позволено да се карат по велоалеите при условие, че водачът има навършени 16 години и носи каска.

Да дойдат тротинетките!

Николай Тотов работи в маркетинг отдела на Plesio и споделя, че тротинетките са истински хит. “През зимата на 2018 г. получихме първите и оттогава се радват на невероятен интерес”.

По тарифите на ЧЕЗ едно зареждане струва под 10 стотинки и се случва за няколко часа.

“Човек може да предположи, че се използват само за забавление или за придвижване в централната градска част, но това не е съвсем така, тъй като пробегът им е около 25 километра. Има много хора, които ги използват като основно средство за придвижване, като алтернатива на автомобила”.

Тотов коментира, че все още няма масова схема за наемане на скутери, както в други градове по света. Очаква се това скоро да се промени. "Капитал" съобщи, че през есента в София се очаква да бъдат достъпни първите споделени електрически тротинетки. Интерес към предоставянето на услугата имат две международни компании, лидери в областта - Lime и Voi, и българският стартъп Hobo. Тротинетките ще се отключват през мобилно приложение, а плащането ще се извършва изцяло онлайн. Общината е изготвила схема от над 200 паркоместа за велосипеди и електрически тротинетки в центъра на София. Те ще бъдат безплатни за ползване както за хора с лични превозни средства, така и за споделени такива.

Бизнес моделът

В София и в момента няколко малки компании предлагат тротинетки под наем, макар и принципът да е по-различен от споделеното наемане.

“Никой в България не ми повярва и не подкрепи проекта. Както във всички други мои проекти, не се отказах и разбрах, че трябва изцяло сам да го реализирам”, коментира пред Свободна Европа Людмил Първанов, основател на Minute2go.

Людмил Първанов
Людмил Първанов

“Заедно със скутерчето предоставям каска, заключващо устройство и зарядно. За мен е от първостепенна важност безопасността на ползващите”. За разлика от големите компании, които използват мобилно приложение и карта, която показва къде е паркирана свободната тротинетка, наемането тук става чрез Фейсбук или по телефона. След това електрическият скутер се доставя на посочения адрес.

Първанов в момента разработва и приложение. Казва, че бизнес моделът му включва и допълнителен начин за приход - чрез брандиране на превозното средство. Отскоро една от компаниите за доставка на храна също използва тротинетките. “Провеждаме инструктаж при всяко предаване на скутерчетата и съветваме как хората да ги използват и как да карат по-безопасно, казва Първанов и държи да отбележи, че "заради дупките и липсата на достатъчно велоалеи карането в София е истинско предизвикателство”.

Facebook форум

XS
SM
MD
LG