Връзки за достъпност

Извънредни новини

"Първа книга на въздухоплаването". Как държавата плати 50 000 лв. за недовършен филм


Кадър от снимките на "Първа книга на въздухоплаването", в който главните роли изпълняват пет деца
Кадър от снимките на "Първа книга на въздухоплаването", в който главните роли изпълняват пет деца

Националният филмов център (НФЦ) финансира с 50 000 лв. детски фантастичен филм, но той се оказва негоден за излъчване по БНТ, където според договора задължително трябва да бъде показан.

Причината е, че не е направен дизайн на звука, на места липсва говор, а 3D анимацията не е довършена като дори не са изрязани зелените екрани. Въпреки това, становището на Националната техническа комисия към НФЦ е, че „копието е годно за публични прожекции“.​

Това е историята на неизлъчвания все още късометражен филм „Първа книга на въздухоплаването“. Последният проект на режисьора Борис Николов, който почина преди повече от година и половина.

До днес колегите му опитват да разрешат разногласията си с продуцента, за да може филмът да бъде показан, но всичките им опити удрят на камък. Продуцентът не иска да представи в НФЦ завършения от тях вариант и да им преотстъпи правата върху разпространението с некомерсиална цел. Така филмът остава неизлъчен вече повече от година.

Началото на проекта

През 2015 г. Борис Николов и сценаристката Милена Петрова печелят субсидията заедно с продуцентската фирма „Солент Филм“ с управител Александър Партулов. Снимките започват в началото на 2017 г. като още тогава се появяват първите проблеми.

"Ние сами организирахме, проведохме и заплатихме допълнителен снимачен ден"

„С цел икономии, снимките протекоха в съкратен период, без скриптър, а в някои дни и без първи асистент-режисьор. Всичко това доведе до редица компромиси в творческата реализация, а в крайна сметка, в рамките на предвидения снимачен срок, не успяхме да заснемем края на филма – факт, който не обезпокои продуцента. За да има нашият филм финал, ние сами организирахме, проведохме и заплатихме допълнителен снимачен ден“, пишат Петрова и операторът Димитър Скобелев в свое отворено писмо, разпространено през юли и подкрепено от близо 800 души.

С него те правят последен опит да привлекат вниманието на институциите към казуса, който според тях е показателен за дейността на Националния филмов център.

Месец след приключването на снимките, 31-годишният режисьор на филма е диагностициран със злокачествен рак в напреднал стадий. Шест месеца по-късно Борис Николов умира.

Заради загубата на основната творческа фигура в екипа, НФЦ удължава крайния срок, в който трябва да му бъде предадено копие от продукцията. През това време Милена Петрова и Димитър Скобелев многократно търсят продуцента по телефона, но той не отговаря. Съдейства им единствено в намирането на студио за цветните корекции.

"Дали филмът е завършен или не, въобще не го интересува"

„Едва месец преди удължения краен срок за предаване на филма, успяхме да се свържем с управителя на „Солент Филм“. Оказа се, че това вече е Александър Момчев, заел мястото на напусналия съдружник Александър Партулов. Заявихме, че въпреки усилията ни, без продуцентска помощ, финализирането на филма в срок е невъзможно и е нужна нова отсрочка. Безпардонният му отговор бе, че дали филмът е завършен или не, въобще не го интересува, и че на съответната дата ще го предаде в НФЦ, дори и да е завършен само на 60-70%”, разказват сценаристката и операторът.

Бивш продуцент и нов режисьор

След това Милена Петрова и Димитър Скобелев разбират, че новият управител на „Солент Филм“ Александър Момчев е предал през май 2018 г. работна версия на филма им в НФЦ. Тъй като протоколът от предаването трябва да бъде подписан и от режисьор, за такъв е бил назначен бившият му съдружник Александър Партулов. Така се получава, че веднъж Партулов е подписал договора с НФЦ в качественото си на управител на продуцентската фирма, а втори път е подписал протокола за предаване на еталонно копие в качеството си на режисьор.

Тъй като продуцентската фирма, която държи правата за разпространение на филма, отказва да приеме от авторите му готовия вариант, а БНТ отказва да излъчи недовършения, той все още не е показван на екран. Затова Петрова, Скобелев и родителите на Борис Николов предлагат на Момчев споразумение – да му предадат завършената от тях версия, която той да предостави на НФЦ и БНТ, изтегляйки работното копие. Заедно с бащата на покойния режисьор – Николай Николов, те искат от „Солент Филм“ и правата за некомерсиално използване на филма, за да организират премиера и прожекции. Момчев обаче засега не приема предложението.

„Моята мисия е да намеря начин филмът, в който вложихме изключително много любов и усилия, да бъде прожектиран – филмът да води своя живот. Близките на Борис да могат да го видят на екран, както и всички деца, които непрекъснато питат кога ще го гледат на кино“, заяви Милена Петрова пред Свободна Европа.

"Всичко, каквото е трябвало да кажа, съм го казал и съм го написал"

Потърсен за коментар, Момчев отказа да говори по темата, уточнявайки единствено, че „всичко, каквото е трябвало да кажа, съм го казал и съм го написал“.

Позицията на НФЦ

„Според договора, който продуцентите имат с НФЦ, те са длъжни две неща. Първо, да завършат филма. И второ, да го предадат, за да могат да си отчетат финансирането и да си спазят договорите. Те са направили това, избрали са си режисьор... От това, което намерих аз с юристите, при нас няма проблем, юридически, с този филм. Пред филмовия център те са го предали и са го завършили според правилата. Там е огромен проблем между тях с продуцента им, но филмовият център няма никакво право да се меси в това, защото те са частни компании“, каза от своя страна пред Свободна Европа директорът на НФЦ Жана Караиванова.

"Какво са занесли в БНТ, аз не мога да знам"

Попитана как е възможно филмовият център да приеме като годно за излъчване копие от филма, а БНТ да твърди обратното, тя изказа съмнение, че става въпрос за идентични версии: „Преди да правим изводи, трябва да проверим какво копие е предадено в БНТ, защото те може да не са идентични тези копия. Това трябва техническа комисия да провери. Пак да кажа – това нещо се е случило преди аз да съм директор, но Национален филмов център има техническа комисия, която гледа всички филми. Тази техническа комисия излиза с протоколи, с мотивации. И само на базата на тези протоколи се приемат филмите. Този филм е минал такава техническа комисия и му е издаден протокол. Какво са занесли в БНТ, аз не мога да знам – нито с какво качество, нито какъв вариант.“

"Копията в БНТ и НФЦ са идентични"

„Копията в БНТ и НФЦ са идентични. Гледахме го заедно с бащата на Борис Николов на организирана среща от БНТ. Единствената разлика е, че хората в „Студио Екран“ на БНТ се отнасят сериозно към работата си. И не говорим за съдържанието, а за техническите параметри, както и неуредените договорни отношения на продуцента за доста от кадрите, които са във филма и върху които той няма права“, коментира по този повод Милена Петрова пред Свободна Европа.

Заключенията на техническата комисия

Основният мотив, с който Националната техническа комисия подминава въпросните дефекти в звука и анимациите във филма е, че „не извършва оценка относно завършеността на филма, както и дали и доколко е в съответствие със сценария, както и с творческите идеи на режисьора и екипа на филма“.

"Техническата комисия при НФЦ не гледа съдържанието на филма"

„Важно е да се има предвид, че техническата комисия при НФЦ не гледа съдържанието на филма, а неговите технически качества и годност да бъде показван в киносалони. Доколкото ми е известно правомощията на комисията в БНТ засягат и съдържанието на филма, поради което е възможно едно и също копие да не бъде прието от тях”, уточни по този повод пред Свободна Европа и адвокатът на НФЦ Петър Станков.

Всъщност Националната техническа комисия признава само един проблем – „ненаправени цветни корекции между основната картина и 3D анимациите”. „Останалите забележки касаят реализацията на творчески решения (как трябва да изглеждат надписите, графичните елементи и специалните ефекти на филма), които не са предмет на оценка от страна на Техническата комисия.”

Без отговор обаче остава въпросът – как е възможно недовършени 3D анимации, липсата на говор, цветни корекции и смесване на звука да се приемат като „творчески решения”?

Зорница София: Какво се прави при продуцентски произвол?

Сред подкрепилите отвореното писмо на създателите на „Първа книга за въздухоплаването” до културния министър Боил Банов, финансовия му колега Владислав Горанов и други институции, е известната режисьорка Зорница София. Свободна Европа публикува част от мнението ѝ, споделено в подписката:

„Първо и безусловно, този филм трябва да получи виза и да стигне до публиката и заради паметта на автора си, и заради усилията на всички, които го обичат и уважават и са го завършили адекватно. Държа да отбележа, че разбирам защо техническата комисия в НФЦ не би могла да вземе отношение по авторството на филма, това не е тяхна задача. Необходими са вероятно други и нови механизми. Наличието на нов закон и работата по нов правилник мисля, че дават тази възможност. Казусът повдига въпроса: какво се прави в случаите на продуцентски произвол? [...] Мисля, че е важно този конкретен трагичен случай да разреши не само показа на филма „Първа книга за въздухоплаването” във вида, в който автора му и екипа му защитават. Важно е да се създаде механизъм, чрез който НФЦ и/или Министерство на културата да могат да санкционират или поне лимитират продуцентски произвол. И когато става дума за авторство, и когато става дума за задължения по договори. Знаем, че в момента продуценти с неизпълнени задължения към предишните свои екипи от предишни свои проекти безпроблемно кандидатстват с нови проекти в НФЦ и никой не може да ги спре. И да кандидатстват, и да печелят.”

  • 16x9 Image

    Борис Митов

    Борис Митов е журналист в Свободна Европа от 2019 година. Има над 15 години опит като съдебно-криминален репортер. Следил е работата на службите за сигурност и съдебната система в различни медии, сред които БТА, "Сега" и "Медиапул".

Най-ново видео

XS
SM
MD
LG