Връзки за достъпност

Извънредни новини

“Спогледахме се и знаехме какво да направим”. Деси и Димитър, които помагат не само в криза


Десислава Янкова и Димитър Тонов

"За нас смисълът да правиш собствен бизнес и да се развиваш, е именно дори и с някакви малки стъпки и дори и на неголяма скала да променяш живота на хората и по някакъв начин да помагаш." Така Десислава Янкова описва визията на фирмата за детски чувалчета и дрехи Angel Baby Bulgaria. Димитър Тонов е съосновател на марката, но от него е почти невъзможно да се вземе интервю, защото "е опериран от суета", както самият той казва за себе си.

Деси и Димитър са социални предприемачи в истинския смисъл на този израз, и то още от основаването на фирмата им през 2008 г. Трудно е да се изброят всички техни общественополезни начинания.

В четвъртък Деси и Димитър раздадоха последната част от почти 3000 маски, ушити от техния екип шивачки. Преди 10 дни те решават временно да спрат обичайното си производство, за да направят колкото защитни маски могат. Целта им е да помогнат на хората, които са изложени на риск от заразяване с COVID-19, а нямат достатъчно защитни маски. Зарази разпространението на вируса в България беше обявено извънредно положение.

"Решението не беше особено трудно. Буквално се спогледахме и знаехме какво трябва да направим", разказва Деси в скайп интервю за Свободна Европа. "Направихме кройката, отидохме в производството и просто казахме "оставете кой докъдето е, следващата една седмица трябва да помогнем на лекари и на полицаи, на хора, които са на първа линия, защото те имат нужда от това да бъдат защитени, за да могат да защитят нас".

Маските са направени от материалите, с които по принцип шият детски спални чувалчета. "Ситуацията беше такава, че трябваше да се реагира веднага. Нямаше време да се купуват нови платове (…) и естествено маските са на всякакъв вид животинки, цветенца, звездички и са доста весели", казва Деси.

Тя бърза да добави, че те не са сертифицирани по никакъв начин, но предлагат добра защита. Освен това не се продават.

"Даваме ги безплатно, защото са ни такива ценностите и защото това е най-правилното решение. Няма как да вземем друго решение. Естествено че ще пострада бизнесът, но кой бизнес няма да пострада в тези дни", обяснява Деси.

Ушиват общо 2920 маски, които раздават на различни болници, поликлиники и районни управления в София. Не поставят условия и не искат нищо в замяна. Не намират и нищо необичайно в действията си. "Има множество примери в последните дни на хора, които се включват и помагат с каквото могат", отбелязва Деси.

За Angel Baby безвъзмездното даряване не е изключение. Преди две години те стартират кампания за безопасен детски сън в България, която наричат "Чувалче с кауза".

Фирмата Angel Baby, които ушиха и дариха 2920 маски
Фирмата Angel Baby, които ушиха и дариха 2920 маски

Няколко години по-рано на изложение в Германия, Деси научава, че слагането на бебето в спален чувал се е наложило като масова практика. Причината са били смъртните случаи по време на сън, дължащи се на така наречения "Синдром на внезапната детска смърт" (SIDS).

"Чувалчето предоставя една правилна и постоянна температура на тялото на бебето по време на сън. Освен това, слагайки бебето в спално чувалче, се елиминира опасността от това бебето да се мушне, ритайки с крачета под завивката и все още нямайки рефлекс да не я отблъсне с ръце, да остане под нея и да се задуши", разказа миналата година Деси в интервю за Свободна Европа.

Така през 2018 г. Angel Baby започва да дарява по едно чувалче на болнично отделение за всяко чувалче, закупено от тях. Или поне такъв е принципът на кампанията.

Броят на дарените от тях чувалчета в действителност не зависи от реалните продажби на фирмата, признава съоснователката. Когато една болница изяви желание да участва в инициативата, те даряват толкова чувалчета, колкото са нужни. А това са два пъти повече от броя на леглата в родилното.

За да финансират кампанията си за по-безопасен детски сън, Angel Baby затварят всичките си физически магазини и се ограничават изцяло в онлайн продажбите. "Разходите, които имахме за магазините, инвестирахме в нещо, което за нас има много по-голям смисъл и във времето и за нас като човешко усещане", обяснява решението си Деси.

За по-малко от две години те успяват да снабдят 50 родилни отделения в 40 града в страната. Освен това "Чувалче с кауза" има и образователен характер.

"Ние се опитваме, освен да подарим на болниците едни чувалчета, от които те имат огромна нужда, и да научим семействата и майките именно на тези прости правила, които не представляват нищо сложно, но пък биха могли първо да ги улеснят като родители. И второ, те могат да гарантират тяхното спокойствие нощем, че бебето им е в безопасност и е завито по най-добрия начин", казва Деси.

Да даряваш безопасен сън на новородени
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:31 0:00

  • 16x9 Image

    Теодора Бързакова

    Теодора Бързакова е дигитален журналист в Свободна Европа. Завършила е магистратура "Международна журналистика" в City University London и е работила 5 години в международното радио BBC World Service.

Facebook форум

Най-ново видео

XS
SM
MD
LG