Връзки за достъпност

Извънредни новини

"Пандемията се отрази много добре". Революция пред очите ни. Велореволюция


Карате ли колело? Обикновено отговорът е или "да", или "не". В последните седмици обаче все по-често чуваме: "Не бях карал от години, но по време на изолацията започнах да го правя. И не спирам".

Докато бяха в сила строгите мерки срещу разпространението на коронавируса, беше много по-лесно и комфортно да се кара колело в София. Трафикът беше нищожен, а и хората по улицата бяха малко. Сега нещата са по-различни, но хората на велосипеди все още са тук и видимо са се увеличили.

И не само в София е така. Статистиката на много места в Европа отчита такава тенденция. В Швейцария от началото на март има 175% покачване на изминатите с велосипед километри. Такива данни идват и от САЩ - във Филаделфия употребата на колела е нарастнала със 151%. Програмата за споделяне на колела в Ню Йорк е отбелязала ръст от 67% през март спрямо същия период на миналата година. Продажбите на велосипеди през март в Ню Йорк са се покачили с 50% в сравнение с 2019 г.

"А търсенето не спира"

"На ден връщам толкова много хора, че вече ми е неудобно", казва Диан Хлебаров, управител на магазина за велосипеди на Scott в София. "Не стига, че хората искат, а производителите нямат. Буквално казвам на хората - "няма" и те не ми вярват. Колела по 10-15 000 лв. бройката продаваме поне по 1-2 на седмица". За техния магазин това е прецедент.

Хлебаров обяснява, че проблемът идва от това, че в началото на годината производителите са преценили, че няма да имат работа тази година и са съкратили много от производствените си планове. "Просто е някакъв ужасен хаос в момента", казва той и допълва, че няма какво да поръчат от складовете си, а търсенето не спира.

"Имаме 100% увеличение на продажбите. Два пъти повече от миналата година по това време".

"Имаме 100% увеличение на продажбите. Два пъти повече от миналата година по това време. Двоен е оборотът ни за май месец", споделя Диан и отбелязва, че продават основно велосипеди от около 2000 лв. Все пак Scott е швейцарска марка велосипеди, която не е по джоба на всеки.

При по-достъпните модели положението е същото. В Bike Service в Русе продават велосипеди на български производители. "Не знам какво точно се случи, но търсенето на нови велосипеди е по-голямо. За съжаление няма големи наличности от страна на производителите".

Няма ги туристите обаче

В туристическите градове промяната е друга - няма ги туристите, които вземаха колела под наем. Така е и в Пловдив. Виктория Ангелова от Plovdiv Bike Rent споделя, че заради извънредното положение загубите им са безвъзвратни. "Като цяло прогнозирам, че до края на годината ще имаме още сериозни загуби и не знам дали ще успеем да продължим да изпълняване дейността си и да предлагаме колела под наем", казва тя. Те не продават велосипеди и рестриктивните мерки са се отразили изключително тежко на бизнеса им.

"Пловдив е страхотен град за колоездене и ще бъде жалко да остане без тази услуга, която е предпочитан начин за придвижване на туристи във всички големи европейски градове", споделя Виктория.

Владимир Петков, който е собственик на малкия магазин ajobike за отдаване на велосипеди под наем, продажба и ремонт в Барселона. И той казва, че за отдавнаето на колело им липсва точно този туристически поток, който постоянно залива Барселона в обичайното време. "Продължаваме, не както с туристи", казва той и допълва "отдваме под наем на хора от квартала, които нямат колела".

Владимир казва, че в неговия магазин най-много продава велосипеди втора употреба за придвижване из града, но в каталунската столица другите магазини продават всякакви класове колела в зависимост от квартала и интереса. Заради средиземноморския климат, в Барселона спокойно можете да се придвиждавате с колело почти целогодишно.

Какво прави София?

В момента София разполага с около 60 километра велоалеи, а през тази година би трябвало да се сдобие с нови 30 км, съобщиха от Столична община за Свободна Европа. Готови са проектите за 5 нови велоалеи. Те са съответно 1,3 км на бул. "Патриарх Евтимий", 2,2 км на бул. "Пушкин", 1,5 км на бул. "Дондуков" и моста "Чавдар", 0,5 км на бул. "Пенчо Славейков" и връзката с велоалеята на бул. "Витоша", както и на бул. "Ген. Скобелев", където не е посочена дължина на отсечката.

Софиянци ще могат да карат колело и по бул. "България" от бул. "Гоце Делчев" до Околовръстен път и от Околовръстен път до бул. "Пушкин", както и от бул. "Искърско шосе" и бул. "Ал. Йорданов". От общината планират и да осигурят достъп от кварталите "Младост". "Люлин" и "Дружба" до центъра на града, но тези алеи все още не са проектирани.

Колко са велопаркингите в София не е ясно, но през 2019 г. са били изградени 400 стойки за заключване на велосипеди на различни места на територията на Синя и Зелена зона за паркиране.

"В момента се обсъжда създаването на стимули за ползване на алтернативи на придвижването с кола в градски условия и се надяваме скоро да можем да обавим конкретни мерки", съобщиха от Столичната община.

А какво правят по света?

Владимир от Барселона казва, че градският транспорт се е превърнал в опасно място заради епидемията и хората търсят алтернативи да го избегнат.

В големите градове в Испания като Барселона, Гранада, Мадрид, Валенсия и др. има нови велоалеи, повече велосипеди под наем, повече място за пешеходците. Барселона, например, има 21 км нови велоалеи. Мадрид планира да изгради нови 100 км велоалеи през следващите 5 години.

"Колела, които в момента бихме изхвърлили на боклука, след пандемията ще са злато", казва още Владимир.

За да върне всички тези велосипеди на улицата, правителството въведе ваучер от 50 евро, който хората могат да използват за ремонт.

Точно в тази посока са започнали да работят и властите във Франция, където има приблизително 9 милиона „бездействащи“ велосипеди, които ръждясват в гаражи или под навеси. За да върне всички тези велосипеди на улицата, правителството въведе ваучер от 50 евро, който хората могат да използват за ремонт. Ваучерната система е част от глобален пакет от 20 милиона евро, наречен „Coup de pouce vélo“. Той има за цел да насърчи повече хора да карат колело, като властите осигуряват временно паркиране на велосипеди и безплатни обучителни сесии. И изглежда, че резултатите са налице. Повече от 4300 души, живеещи в региона Ил дьо Франс, вече са използвали ваучера, съобщава ежедневникът "Льо Паризиен".

Властите в Италия също предлагат стимули под формата на пари до 500 евро, които жителите в градове от поне 50 000 души могат да използват за закупуване на велосипед, Segway или дори скутер, съобщава "Ил Месажеро". Това е част от „Декрет за възстановяване“, обявен на 14 май, който също обещава разширяване на велосипедните алеи. Милано вече беше пуснал амбициозен план, наречен „Strade Aperte“ за трансформирането на 35 км градски улици, за да ги направи по-достъпни за велосипедисти и пешеходци с нови велосипедни алеи, разширени настилки и намалени ограничения на скоростта.

Брюксел постави нови пътни знаци и маркировка. В белгийската столица бяха въведени правила, които позволяват на пешеходците и велосипедистите да се движат с предимство спрямо автомобилите в центъра на града. Светофарите бяха изключени на 11 май и трамвайният транспорт беше единственият с приоритет. Кметът на Брюксел Филип Клозе въведе мерките, срещу които разбира се имаше и недоволство.

Правителството във Великобритания определи пакет в размер на 2 млрд. паунда за нови тротоари. Борис Джонсън заговори за златна ера за велосипедите. Конкретно в Лондон улици бяха превърнати във велоалеи или пешеходни зони. Ако временните мерки останат дългосрочно, има реален шанс замърсяването на въздуха в Лондон да намалее.

В Колумбия властите в столицата Богота също предлагат на колоездачите допълнителни места за велосипеди. Градът вече има широка колоездачна мрежа с 550 км велосипедни маршрути, както и програма „La Ciclovia“, която включва затваряне на главни пътища за автомобили всяка неделя за движение на велосипедисти и пешеходци.

Подобни надежди има и Виктория от Пловдив. Фирмата ѝ не само отдава велосипеди под наем, но се стараят да съзададат "градска велообщност, която да подкрепя и да стимулира все повече хора да изберат този екологичен начин на транспорт".

"На голяма част от хората велосипедът им отваря нов начин на живот", казва Диан от Scott, други просто търсят причина да излязат. "Мисля, че пандемията се отрази много добре. Хората искат да се пораздвижат, дори да е само до парка".

  • 16x9 Image

    Нели Делчева

    Нели Делчева е редактор Социални мрежи в Свободна Европа от 2020 година. Завършила е магистратура "Медии, комуникация, култура" в СУ "Св. Климент Охридски", Европейския университет Виадрина във Франкфурт на Одер и университета "София Антиполис" в Ница.

XS
SM
MD
LG