Връзки за достъпност

Извънредни новини

"Богата фантазия". Горан Благоев ще оспори твърденията на Кошлуков за предаването "Вяра и общество"


Водещият на предаването “Вяра и общество” по БНТ Горан Благоев възнамерява да подаде две възражения срещу генералния директор на обществената медия Емил Кошлуков. И двете са във връзка с конфликта около предаването. Благоев твърди, че Кошлуков е представил нещата невярно пред медийния регулатор.

По-рано този месец стана ясно, че предаването "Вяра и общество", което е посветено на религията и е известно с традиционното напрежение в отношенията на водещия със Светия Синод, няма да се повтаря през лятото, както обикновено. След предаване, посветено на връзката на църквата с държавата, генералният директор на БНТ Емил Кошлуков сам е потърсил Светия Синод, за да се оплаче от водещия. В резултат Кошлуков беше повикан в медийния регулатор СЕМ, за да даде обяснения. Думите на шефа на БНТ не бяха приети добре от хора, които се събраха пред обществената медия в защита на водещия.

В понеделник водещият на предаването Горан Благоев заяви, че ще пише за “липсата на плурализъм” в новините на БНТ1. Той има предвид репортаж в централната емисия “По света и у нас” от 27 юни (събота), когато телевизията е отразила митинга в негова подкрепа. В част от новинарското съобщение се казва, че Кошлуков е изслушан от СЕМ за “нарушенията, извършени от Благоев”. Водещият твърди, че в новините няма плурализъм, защото колегите му от обществената медия не са го потърсили за коментар след изслушването на генералния директор от регулатора.

В събота десетки граждани се събраха пред сградата на обществената медия, за да се застъпят за свободата на словото и оставянето на Благоев като водещ на предаването "Вяра и общество". Причината беше в това, че по време на изслушването на Емил Кошлуков пред Съвета за електронни медии (СЕМ) миналата седмица беше намекнато, че "емблематични водещи" няма. Генералният директор на БНТ обяви, че "Вяра и общество" ще остане в ефир, но не каза еднозначно дали Благоев ще си запази позицията в него.

Предисторията

Изслушването беше проведено по повод поредица от писма, пристигнали в регулатора. В тях недоволни граждани са изразили възмущението си пред СЕМ от последния епизод на "Вяра и общество". Изданието от 6 юни е озаглавено "Одържавена ли е Църквата в България?". В него гостите на Горан Благоев - преподователят по конституционно право доц. д-р Атанас Славов и архимандрит Дионисий, коментират значителната финансова подкрепа от страна на държавата за Българската православна църква (БПЦ) по време на епидемията от коронавирус.

Седмица след излъчването на епизода водещият съобщи в профила на предаването във Фейсбук, че обществената медия няма да повтаря предаванията му в лятната си програма. Кошлуков коментира, че ако Благоев не осигури плурализъм в предаването, ще бъде сменен като водещ. Така генералният директор на практика постави журналиста в зависимост от Светия синод на БПЦ, който от 2014 година отказва да изпраща свои представители във "Вяра и общество".

Пред СЕМ Кошлуков заяви, че водещият е нарушил Закона за радиото и телевизията, Закона за вероизповеданията и Етичния кодекс на журналистите. По думите на генералния директор Благоев е нарушавал етични стандарти, защото е подписал договори със свои роднини, включително и със съпругата си, освен това е плащал на някои от гостите като на "коментатори", а ги е представял като независими.

За договора на съпругата

Потърсен за коментар, Благоев разясни пред Свободна Европа, че наистина е подписал договор със съпругата си. “Подписвал съм договор с нея така, както в качеството ми на изпълнителен продуцент на “Вяра и общество“ съм подписвал договори за различни дейности в помощ на предаването с всички нещатни сътрудници – консултанти, репортери, преводачи”.

Водещят каза, че съпругата му е доцент, университетски преподавател, има втора спецалност английска филология, ползва френски и старобългарски език. “През годините ми е помагала много с преводи, издирване на материали и теми, контакти с гости, влючително и от чужбина. Сключвал съм договори с нея за такава дейност инцидентно, а не постоянно и за всеки брой. При това сумите са по определена тарифа, те не са мой произволен избор. Така че с парите, които съм си позволил да изплатя на съпругата ми, не е ощетена нито останалата част от нещатния екип на предаването, нито БНТ”, обясни той.

Благоев заяви още, че за 15-годишната история на “Вяра и общество“ съпругата му е оказала “много повече безвъзмездна помощ”, отколкото е взела като заплащане.

Стойността на договора й за миналата година е 1240 лв. “Тази година тя не е взела и лев, няма и да вземе, макар че по време на пандемията също ми помагаше много”, допълни водещният.

От БНТ пък коментираха, че тази година са “спрели договора й” и това е причината, че тя няма да получи хонорари.

“Всеки договор, който се сключва с нещатен сътрудник се подписва от петима души. Моят подпис е само един, а останалите четирима стоят над мен в йерархията. Кои са те може да проверите, защото за разлика от генералния директор на БНТ не желая да издавам фирмени тайни”, коментира Горан Благоев.

За договорите с “гости”

Благоев посочи, че освен да работи като водещ, в годините той е снимал и “стотици репортажи за предаването”.

“Те не са ми заплащани, защото няма как да сключа договор със самия себе си. Всичко, което досега съм направил за “Вяра и общество“, както и за директните ефири по църковни и национални празници като автор и продуцент е било само срещу заплатата ми. За разлика от други предавания, където щатен служител, който се изявява като водещ, автор или сценарист получава някакво допълнително възнаграждение. Така че доста съм спестил на БНТ от възнаграждения, които би следвало да ми се полагат”, коментира водещият.

Благоев отговори и на другото обвинение към него - че е плащал на гости. “Не съм. Сключвал съм консултантски договори със специалисти по различни теми или с преводачи от редки езици. Това, че поради тяхната компетентност те са били и гости на предаването, е съвпадение”, каза той и даде пример с “известнен наш арабист и специалист по исляма”. “Той е бил мой гост, но не срещу заплащане. Когато, обаче, е имало нужда да ни преведе нещо от арабски, е получавал съответния хонорар, който обаче е твърде символичен. Излезе, че имам едва ли не кръжец, който захранвам, за да обслужва моите тези. Това може да се каже само от човек с твърде богата фантазия или любител на коспиративните теории”, смята водещият.

Facebook форум

Най-ново видео

Изнасилване? Докъде стига полицейското насилие
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:58 0:00
XS
SM
MD
LG