Връзки за достъпност

Извънредни новини

Телевизия от директори, в която студентите не влизат


Скрийншот от рекламата на университетската телевизия "Алма Матер" от 2018 г.
Скрийншот от рекламата на университетската телевизия "Алма Матер" от 2018 г.

Ако не следите отблизо медийната среда в България, вероятно единствената ви асоциация за студентската телевизия „Алма Матер“ е един клип отпреди три години.

Неговата цел беше да рекламира кастинг за нови попълнения в екипа на студентската медия, тогава ръководена от актьора Башар Рахал. След острите критики срещу видеото, в което млада жена предлага „кафенце и сметанка“ на директора на медията, докато той я оглежда, кастингът беше прекратен. По-късно Башар Рахал се оттегли от поста директор, а „Алма Матер“ излезе от полезрението на обществото.

Сега около студентската телевизия отново има събития, които будят интерес.

В края на май са закрити длъжностите на творческия екип на телевизията и сега тя е без репортер, редактор и оператор. Тези кадрови промени са мотивирани от ръководството на университета с това, че просто няма работа за хората на закритите длъжности.

В същото време тече конкурс за избор на фирма, която да оборудва студиото на студентската телевизия по проект на стойност 931 хиляди лева без ДДС. Парите идват от европейския бюджет, а целта на проекта е да спомогне за създаването на Национална образователна телевизия.

Сега в телевизията, която очаква оборудване за близо 1 милион лева, работят само двама души – административната директорка Цветелина Бенчева – вторият участник от рекламния клип с „кафенцето и сметанката“, и ръководителят на студийния комплекс Георги Русинов.

И ръководството на Софийския университет "Св. Климент Охридски", което управлява телевизията, и преподавателите и студентите във Факултета по журналистика и масова комуникация (ФЖМК), където се намира студиото ѝ, са съгласни, че университетската телевизия в момента изобщо не е телевизия. Въпросът е може ли изобщо да стане.

Телевизия без екип, но със студио за 1 милион

Последните събития около телевизия „Алма Матер“ са свързани със закриването на длъжностите на творческия ѝ екип.

По време на заседание на 26 май тази година Академичният съвет на Софийския университет е взел решение за закриване на четири щатни длъжности - „Ръководител програма“, „Ръководител направление „Глобална мрежа и международни проекти“, „Редактор“ и „Ръководител реализация“. Хората на тези позиции изпълняват функциите на репортер, оператор и редактор.

„Очевидно е, че след като не става дума за действаща телевизия, няма нито програма, нито глобална мрежа, нито реализация. Освободените служители са трима, които са заемали съответните длъжности на половин щат“, посочи пресцентърът на университета в отговори до Свободна Европа.

„Мотивът за закриването е, че закритите длъжности не се натоварват в достатъчна степен“, се посочва в отговорите.

Според пресцентъра на учебното заведение тези промени са предложени от ректора проф. Анастас Герджиков и са приети от Академичния съвет с пълно мнозинство от 33 гласа „за“, без „против“ и „въздържали се“.

Сега в телевизия „Алма Матер“ има четири щатни длъжности – „Директор“, „Експерт информационни и комуникационни технологии“, „Административен директор“ и „Ръководител студиен комплекс“. От тях заети са само последните две.

Административен директор е Цветелина Бенчева. На сайта на университета е посочено, че тя изпълнява длъжността директор след оттеглянето на Башар Рахал. Свободна Европа отправи покана за разговор към Бенчева, но тя отказа да отговаря на въпроси по темата.

Според доц. Жана Попова, преподавател в Катедра „Радио и телевизия“ във Факултета по журналистика, разпределението на щатните длъжности в телевизията в момента е изключително странно.

„Представете си медия, която има само директори. Защото това са административен директор и завеждащ студио – две ръководни длъжности. И няма подчинени“, каза доц. Попова, която преподава на бъдещите телевизионни и радио журналисти.

Сега на практика в телевизията няма хора, които да създават съдържание. И това се случва в ключов момент.

В момента тече конкурс за избор на доставчик на оборудване за телевизията на стойност 931 000 лева без ДДС. Парите са по проект „Наследство БГ“, финансиран по европейската програма за наука и образование. Финансирането е спечелено преди години, още преди ръководството на телевизията да бъде сменено и начело да застане Башар Рахал.

Обществената поръчка за доставка и монтаж на техника и софтуер за нуждите на „национална образователна телевизия“ е обявена през март 2021 г. и в Агенцията по обществените поръчки няма данни досега да е сключен договор с изпълнител. Кандидатите са двама – „Медиавижън“ ООД и „Техно“ ООД. Според отговорите на Софийския университет до Свободна Европа новото оборудване ще бъде използвано за нуждите на телевизия „Алма Матер“.

Нито е студентска, нито е телевизия

Проблемът е, че тя в момента изобщо не работи като телевизия

„Ние продължаваме да наричаме университетска телевизия един интернет сайт. И за разлика от други университетски научни медии, този сайт всъщност е с много слаба публикационна дейност“, коментира доц. Жана Попова от Факултета по журналистика. От началото на календарната година в канала на телевизията в YouTube например има публикувани 9 видеоматериала.

„В миналото имаше предавания, излъчвани по други телевизии. Студентите участваха в различни конкурси със свои продукции. Никога не успяхме да излъчваме цяла програма, както направи университетското радио. Но никога [университетската телевизия] не е била сведена досега до един сайт с няколко публикации.“

Макар студиото на телевизия „Алма Матер“ да се намира в сградата на този факултет, тя е на подчинение на ръководството на самия университет. То от своя страна също признава, че въпреки името си и въпреки факта, че има удостоверение за регистрация от Съвета за електронни медии, „Алма Матер“ никога не е функционирала като телевизия.

„Алма Матер“ никога не е функционирала като телевизия и не е имала самостоятелно излъчване или самостоятелна програма. Тя представлява учебно студио, а също и заснема събития на Университета и отделни предавания, излъчвани в други телевизии“, посочват от учебното заведение.

„В този смисъл не става дума за телевизия, а за едно от многобройните звена на Софийския университет.“

Според доц. Попова другият проблем е, че „Алма Матер“ не работи със студенти.

„Университетската телевизия, както и университетското радио, за съжаление, не работят със студенти“, казва тя.

„Когато те бяха създадени, аз бях студентка. Ние работехме там. Като казвам работехме, това беше всекидневна работа. В момента нашите студенти много трудно влизат дори веднъж седмично в телевизионното студио. Няма реална телевизия, по която студентите да покажат това, което правят. Да получат обратна връзка. Тяхната работа да получи публичност.“

Софийският университет има намерение да избере нов директор на телевизията, посочи учебното заведение в отговорите си до Свободна Европа. Планът е да се проведе конкурс, въпреки че правилникът за дейността на телевизията не поставя това като задължително изискване.

От оттеглянето на последния директор през март 2020 г. е изминала вече година и три месеца.

Плановете за развитие за телевизията занапред ще бъдат обсъдени едва след като има директор.

„Желанието ни е след 10 години без излъчване, тя най-после да се превърне в пълноценна телевизия. Тази задача обаче няма да е лесна, защото след средствата, осигурени за оборудване, ще са нужни още много средства за производството на съдържание“, посочват от Софийския университет.

Годишният бюджет на телевизия „Алма Матер“ за 2021 г. е 189 792 лева, а година по-рано е бил 167 000 лева. По-голяма част от разходите са за заплати на щатните служители и на външните сътрудници.

„Назначаването на служители, търсенето на външни сътрудници и включването на студенти зависи от това дали телевизия „Алма Матер“ ще продължи да бъде просто едно учебно студио или ще успее да се превърне в пълноценна телевизия със собствена програма и излъчване.“

Според Жана Попова ключово условие за това „Алма Матер“ наистина да заработи като телевизия е ръководството на университета и ръководството на телевизията да проведат разговор с преподавателите във Факултета по журналистика, а и със студентите.

„Мисля, че никога през последните три години не сме провеждали разговор какво точно искаме от тази телевизия“, коментира тя. Според нея, за да стане „Алма Матер“ истинска медия, в нея трябва да се прави журналистика.

„И когато в университета има проблем, тя да работи по него. […] Да бъде място, на което студентите да могат да изразяват своите критики. Да задават въпроси и да получават отговори от конкретни хора от управлението на университета.“

В противен случай според доц. Попова „Алма Матер“ рискува да се превърне в празно студио с техника за 1 милион лева.

XS
SM
MD
LG