Връзки за достъпност

Извънредни новини

Тест за COVID-19, за да влезеш в час. Може ли да бъде лесно и ефективно?


Надежда Цекулова

Едно от събитията в Деня на будителите тази година беше протест срещу тестването на ученици, целящо връщането им в училище, въпреки сложната епидемична обстановка.

До този парадокс се стигна, след като за пореден път у нас учениците останаха единствената група хора, търпяща безалтернативни ограничения, и за да бъдат върнати поне най-малките в класните стаи, министерствата на здравеопазването и образованието предложиха регулярни, щадящи тестове за тях.

Ангажираха се също, че след като видят как работи организацията, ще въведат механизма и при по-големите деца, а учителите ще влизат да преподават само със зелен сертификат.

Как точно ще се тестват децата

Това е най-задаваният от родители и учители въпрос от обявяването на идеята преди 10 дни. Категоричен отговор все още няма, но на пресконференция в понеделник образователният министър проф. Николай Денков сподели какви варианти обмисля неговият екип, а именно – два пъти в седмицата тестовете да се раздават на родителите в деня преди всяко тестване, а те да имат ангажимента да направят теста у дома, и да декларират резултата му.

Това би дало възможност децата с позитивен тест да си останат у дома, а останалата част от класа да не се карантинира и да продължи да ходи на училище. Училищният персонал ще се включва в случаите, в които тестването у дома не може да се осъществи. За тези, които не желаят да ползват тази възможност за присъствено обучение, остава опцията да се обучават в електронна среда.

Вариации на тази процедура се прилагат в няколко европейски страни още от предходната учебна година, като в различните държави се използват различни видове тест и се залага на различни механизми.

Предлаганият от Министерството на образованието и науката на този етап изглежда най-близо до алгоритъма, който се прилага в Гърция. „Тестът се предоставя безплатно. След като бъде направен, родителите попълват декларация, която се намира на сайта на правителството и всъщност тя е пропускът на детето за училище. Разчита се на съвест и отговорност“, разказва родител в анкета, проведена от Националната мрежа за децата.

Според доц. Росен Михайлов, управител на една от големите вериги лаборатории в страната, извършването на тези тестове от неспециалист не е проблем. „Тези тестове са добро решение за скрининг, всеки може да ги направи в домашни условия, точно както на практика всеки може да направи тест за бременност“, обяснява той. Друго предимство на тези тестове е, че няма да се налага целият поток да минава през лабораториите.

Какво представляват тестовете

Очаква се всеки момент Министерството на здравеопазването да обяви резултата от проведената миналата седмица процедура по обществена поръчка на тестове за най-малките ученици. Участниците в конкурса са 28, но видовете тестове според принципа им на действие са два:

Тест с контейнер: При тези тестове пробата се взема след като детето се изплюе в специалното пликче, приложено в кита. Секретът се смесва с реактив и с пипета се накапва в тестовата касета. За резултат се изчаква 10-15 минути.

Тест „близалка“: При втория вид тестове се обира слюнка от вътрешната среда на бузата. Този вид е широко известен като „близалка“, защото тази дума е по-добре позната на децата, но всъщност е тампон, с който се обира слюнка от вътрешната страна на бузата. Не създава никакви рискове при взимане на пробата. Подобно на другия вид, пробата се разтваря в реактив, който се накапва в тестовата касетка, а резултатът е готов в рамките на 15 минути.

Точността

Една от тревогите на резервираните към тестовете е тяхната прецизност и възможността здрави деца да дадат положителен резултат, а болни да бъдат пропуснати.

Подобна хипотеза не е изключена, твърди и доц. Росен Михайлов, и препоръчва позитивните резултати да се препотвърждават с лабораторно изследване. Научни данни сочат, че антигенните тестове със слюнка са надежден инструмент за спиране разпространението на вируса.

Според ново проучване, публикувано в средата на октомври, точността им при установяване на преносители, е над 80%, като достига до над 90% при симптомни пациенти, тествани в периода, в който са най-заразни.

Безопасно и необходимо

У нас обаче мнозина от родителите не изглеждат убедени, че тестването е безопасно за децата им и необходимо в настоящата ситуация. Редом с мащабно разпространените тези на дезинформационната кампания, че ще се събира ДНК от децата, или че „след задължителните тестове ще дойдат задължителните ваксини“, стоят и резонни въпроси.

Например за естественото психическо напрежение у всеки човек (включително у децата), когато се подлага на някакъв тест, или как ще се говори щадящо с детето и с класа, ако тествано в училище дете даде позитивен резултат, както и организационно неизяснения път – а след позитивния слюнчен тест – накъде.

Тези пък, които го подкрепят, се тревожат доколко предложената процедура ще е ефективна, ако голям дял родители не я изпълняват ангажирано.

Деница, майка на две деца в училищна възраст, се чувства готова да тества децата си дори пред камера, за да докаже достоверността на резултата. Донка - друга майка одобряваща идеята за рутинно двуразово тестване, обобщава общото притеснение: „Аз бих го правила и детето ми би го приело, но не мисля, че всички хора ще са съвестни, че оценяват сериозността на ситуацията“.

Синът на Камелия е ваксиниран гимназист, но е един от двамата с имунизация срещу COVID-19 в класа си: „Не вярвам на родителите, че ще тестват децата си съвестно, защото това са същите хора, които си купуват фалшиви сертификати. Същите, които смятат, че лекарите са виновни за високата смъртност“, споделя тя.

Въпреки песимизма, практиката за рутинно тестване на учениците от други общества показва, че тя изпълнява функцията си да направи училището безопасно за здравето на деца и учители, дори и първоначално да не е приемана радушно. За да работи за общественото здраве обаче, този инструмент (както и всички останали) се нуждае от навременно, подробно и достъпно информирано общество, което да го прилага.

*Становищата, изказани в рубриката „Мнение“, могат да не отразяват позицията на Свободна Европа.

  • 16x9 Image

    Надежда Цекулова

    Надежда Цекулова е завършила е журналистика в Софийски университет, дълги години работи като журналист с интереси в сферата на здравеопазването, социалната политика и човешките права. Основна част от професионалния ѝ път преминава в програма „Хоризонт“ на Българското национално радио. Има активна дейност за подобряване достъпа до здравеопазване на уязвими групи с фокус върху детското и майчиното здраве. В момента е директор програма „Кампании и комуникации“ в Български хелзинкски комитет.

Facebook форум

Най-ново видео

Какво идва след изборите?
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:58 0:00
XS
SM
MD
LG