Сюрреалистичната викторианска къща от „Клети създания“. Запуснатият апартамент на Нео от „Матрицата“. Малката светла стая от „Прекрасни дни“ и хаотичният парижки дом от „Мечтатели“.
Това са само част от филмовите къщи и апартаменти, които оживяват в картините на Боряна Илиева. От близо 10 години тя рисува любимите си интериори от киното, а творбите ѝ получават международно признание.
За да ги създаде, Боряна – известна онлайн с проекта Floor Plan Croissant, стъпва на богатия си опит като архитект. Прави проучвания, определя мащаби, чертае.
Понякога се свързва със сценографите на филмите – едни от най-големите имена в сферата. Те ѝ помагат, когато не успява да си обясни как да построи архитектурния план, и са признателни, че Боряна привлича внимание и към тяхната работа.
До 24 ноември картините на Боряна могат да се разгледат в изложбата „Филмови къщи“ в Дома на киното в София. В тях тя влага усещането, че интериорът на един филм често може да отговори на много въпроси за сюжета и характера на персонажите.
„[При избора на филми] се допитвам изцяло до сърцето си“, казва Боряна пред Свободна Европа.
„Ако филмът ме е помел и не мога да спра да мисля за него, това означава, че искам да продължа връзката си с него. И ако главният герой има дом, който не е направил впечатление на никого, аз искам да го изследвам, за да разбера още повече за героя“, добавя тя.
Боряна е родена и израснала в София. Завършва архитектура в УАСГ и я практикува 10 години след това. Заедно с партньора си създава архитектурното студио 11АМ, което работи по много различни проекти.
„В един момент дойде кризата през 2008 г. и спряхме да имаме работа. Но с партньора ми обичаме да гледаме филми и успяхме да изгледаме много през това време на криза“, спомня си тя.
Засиленият интерес на Боряна към интериора от тези филми по нейните думи е „неизбежен“.
Първият ѝ опит за картина идва през 2016-2017 г. – с филма „Любов“ на режисьора Михаел Ханеке. Боряна е убедена, че ще може да скицира апартамента от филма, но това се оказва много трудна задача. Когато най-накрая успява, изпитва голяма гордост и решава, че трябва да продължи.
„Веднага си направих списък с филми и за две години имах около 15 картини“, казва тя. Създава и профил в Туитър (вече Екс), където да споделя картините си, и му избира име, което днес не може да обясни – Floor Plan Croissant.
„Аз сама си отговарях на въпроси, свързани със сюжета на филма, когато видя помещението в план. Впоследствие видях, че картините дават отговори и на други хора“, казва тя.
Постепенно Боряна отказва все повече предложения за архитектурни проекти и от 2019 г. се отдава изцяло на рисуването. Зад картините ѝ стоят дни на проучвания и изследователска работа, както и много внимателно гледане на филмите сцена по сцена.
Често Боряна започва от това да намери във филма ориентир за мащаб – например вратите, по които може да се определи дължината на цялата стена.
„Много пъти съм броила и плочки – например от кадър с човешки крак върху плочката. Дори в началото ориентирите да са груби, после се наместват и накрая се получава много точно“, разказва Боряна. Това, че дълго време е работила като архитект, много ѝ помага да бъде прецизна. А през цялото време се чувства, сякаш прави истинско разследване.
„Детективската работа е много сладка – тази в началото, с откритията. Предпочитам да започна сама, а впоследствие да искам помощ“, казва тя.
Един случай, в който се налага да се допита до някого, е при апартамента от „Матрицата“. Първо открива, че в него няма баня и тоалетна. После се чуди какво да нарисува в кухненската мивка – да има ли мръсни чинии, или не? Това не се вижда във филма, но е важно, казва Боряна.
Първо пуска запитване сред фенове на филма в Туитър, а после пише и до сценографите на „Матрицата“. Отговорите се припокриват – Нео си поръчва храна отвън, затова няма мръсни чинии, но пък пие кафе и затова трябва да има чаши. Снимки от сета на филма, които сценографите изпращат до Боряна, наистина показват чаши от кафе в кухненската мивка. Те могат да се видят и в изложбата.
Но в началото сценографите по-скоро не отговарят на въпросите на Боряна. Първия път, за който си спомня това да се е случило, е при филма „Планът на Маги“. От неговата сценографка Боряна научава как работи „филмовата магия“.
„С монтажа правят всякакви неща – монтират всевъзможни стаи, които логично не могат да влязат в този план“, казва Боряна. Така е и при „Мечтатели“, където два коридора са сглобени чрез монтаж, за да се получи илюзията за по-дълъг коридор. Сценографът изпраща на Боряна много снимки от истинския сет, които също са в изложбата.
„Мечтатели“ и „Матрицата“, заедно с „Клети създания“, са трите най-предизвикателни проекта, по които Боряна е работила досега. „Това са трите ми деца“, смее се тя.
През 2024 г. Боряна организира изложба за голямо световно събитие за сценографи. Тогава картините ѝ стигат до създателите на интериорите, по които са направени.
„Много се притеснявах, защото аз боравя с нещо, което тези хора са създали, и понякога взимам самостоятелни решения в картините“, казва Боряна.
„Но когато се срещнахме на живо, всички те ми казаха, че са много щастливи от проекта, защото той хвърля светлина върху техния труд. А много хора дори не си дават сметка, че сценографите съществуват и че филмите са построени на техните рамене.“
Боряна е получавала покани да бъде сценограф на продукции в България и чужбина, но ги отказва. Смята, че това, което прави сега, е „черешката“, и не би го заменила.
Изложбата „Филмови къщи“ е първата ѝ в България. Организира я заедно с Мартина Колева. Принтовете от нея могат да бъдат закупени, а в Дома на киното могат да се видят до 24 ноември.
Сега Боряна завършва картината си по филма „Сантиментална стойност“ на Йоаким Триер, който е част от програмата на „Киномания“, после ще се захване с друг филм от фестивала – „Без конкуренция“ на Парк Чан-Уук.
А ако можеше да живее в някоя къща или апартамент от филм, всъщност би избрала влак – купето от „Дарджийлинг ООД“ на Уес Андерсън.
Форум