Връзки за достъпност

Извънредни новини

Между стаите в "Мечтатели" и вътре в "Матрицата". Боряна Илиева, която рисува интериора от любимите ви филми


Боряна Илиева пред картини от изложбата ѝ „Филмови къщи“ в Дома на киното в София
Боряна Илиева пред картини от изложбата ѝ „Филмови къщи“ в Дома на киното в София

Тя ни кани да надникнем в апартаментите и къщите от някои от най-известните филми в света. Вярва, че те разкриват много повече, отколкото си мислим. От жилището в „Матрицата“ до купето на „Дарджийлинг ООД“ – картините на Боряна Илиева днес са събрани в изложбата „Филмови къщи“.

Сюрреалистичната викторианска къща от „Клети създания“. Запуснатият апартамент на Нео от „Матрицата“. Малката светла стая от „Прекрасни дни“ и хаотичният парижки дом от „Мечтатели“.

Това са само част от филмовите къщи и апартаменти, които оживяват в картините на Боряна Илиева. От близо 10 години тя рисува любимите си интериори от киното, а творбите ѝ получават международно признание.

За да ги създаде, Боряна – известна онлайн с проекта Floor Plan Croissant, стъпва на богатия си опит като архитект. Прави проучвания, определя мащаби, чертае.

Понякога се свързва със сценографите на филмите – едни от най-големите имена в сферата. Те ѝ помагат, когато не успява да си обясни как да построи архитектурния план, и са признателни, че Боряна привлича внимание и към тяхната работа.

До 24 ноември картините на Боряна могат да се разгледат в изложбата „Филмови къщи“ в Дома на киното в София. В тях тя влага усещането, че интериорът на един филм често може да отговори на много въпроси за сюжета и характера на персонажите.

Изложбата „Филмови къщи“ е в Дома на киното до 24 ноември.
Изложбата „Филмови къщи“ е в Дома на киното до 24 ноември.

„[При избора на филми] се допитвам изцяло до сърцето си“, казва Боряна пред Свободна Европа.

„Ако филмът ме е помел и не мога да спра да мисля за него, това означава, че искам да продължа връзката си с него. И ако главният герой има дом, който не е направил впечатление на никого, аз искам да го изследвам, за да разбера още повече за героя“, добавя тя.

Боряна е родена и израснала в София. Завършва архитектура в УАСГ и я практикува 10 години след това. Заедно с партньора си създава архитектурното студио 11АМ, което работи по много различни проекти.

„В един момент дойде кризата през 2008 г. и спряхме да имаме работа. Но с партньора ми обичаме да гледаме филми и успяхме да изгледаме много през това време на криза“, спомня си тя.

Снимки от сета на „Мечтатели“, предоставени от сценографа на филма, са част от изложбата на Боряна.
Снимки от сета на „Мечтатели“, предоставени от сценографа на филма, са част от изложбата на Боряна.

Засиленият интерес на Боряна към интериора от тези филми по нейните думи е „неизбежен“.

Първият ѝ опит за картина идва през 2016-2017 г. – с филма „Любов“ на режисьора Михаел Ханеке. Боряна е убедена, че ще може да скицира апартамента от филма, но това се оказва много трудна задача. Когато най-накрая успява, изпитва голяма гордост и решава, че трябва да продължи.

„Веднага си направих списък с филми и за две години имах около 15 картини“, казва тя. Създава и профил в Туитър (вече Екс), където да споделя картините си, и му избира име, което днес не може да обясни – Floor Plan Croissant.

„Аз сама си отговарях на въпроси, свързани със сюжета на филма, когато видя помещението в план. Впоследствие видях, че картините дават отговори и на други хора“, казва тя.

Постепенно Боряна отказва все повече предложения за архитектурни проекти и от 2019 г. се отдава изцяло на рисуването. Зад картините ѝ стоят дни на проучвания и изследователска работа, както и много внимателно гледане на филмите сцена по сцена.

Често Боряна започва от това да намери във филма ориентир за мащаб – например вратите, по които може да се определи дължината на цялата стена.

„Много пъти съм броила и плочки – например от кадър с човешки крак върху плочката. Дори в началото ориентирите да са груби, после се наместват и накрая се получава много точно“, разказва Боряна. Това, че дълго време е работила като архитект, много ѝ помага да бъде прецизна. А през цялото време се чувства, сякаш прави истинско разследване.

„Детективската работа е много сладка – тази в началото, с откритията. Предпочитам да започна сама, а впоследствие да искам помощ“, казва тя.

Един случай, в който се налага да се допита до някого, е при апартамента от „Матрицата“. Първо открива, че в него няма баня и тоалетна. После се чуди какво да нарисува в кухненската мивка – да има ли мръсни чинии, или не? Това не се вижда във филма, но е важно, казва Боряна.

Първо пуска запитване сред фенове на филма в Туитър, а после пише и до сценографите на „Матрицата“. Отговорите се припокриват – Нео си поръчва храна отвън, затова няма мръсни чинии, но пък пие кафе и затова трябва да има чаши. Снимки от сета на филма, които сценографите изпращат до Боряна, наистина показват чаши от кафе в кухненската мивка. Те могат да се видят и в изложбата.

Но в началото сценографите по-скоро не отговарят на въпросите на Боряна. Първия път, за който си спомня това да се е случило, е при филма „Планът на Маги“. От неговата сценографка Боряна научава как работи „филмовата магия“.

„С монтажа правят всякакви неща – монтират всевъзможни стаи, които логично не могат да влязат в този план“, казва Боряна. Така е и при „Мечтатели“, където два коридора са сглобени чрез монтаж, за да се получи илюзията за по-дълъг коридор. Сценографът изпраща на Боряна много снимки от истинския сет, които също са в изложбата.

„Мечтатели“ и „Матрицата“, заедно с „Клети създания“, са трите най-предизвикателни проекта, по които Боряна е работила досега. „Това са трите ми деца“, смее се тя.

През 2024 г. Боряна организира изложба за голямо световно събитие за сценографи. Тогава картините ѝ стигат до създателите на интериорите, по които са направени.

„Много се притеснявах, защото аз боравя с нещо, което тези хора са създали, и понякога взимам самостоятелни решения в картините“, казва Боряна.

„Но когато се срещнахме на живо, всички те ми казаха, че са много щастливи от проекта, защото той хвърля светлина върху техния труд. А много хора дори не си дават сметка, че сценографите съществуват и че филмите са построени на техните рамене.“

Боряна е получавала покани да бъде сценограф на продукции в България и чужбина, но ги отказва. Смята, че това, което прави сега, е „черешката“, и не би го заменила.

Изложбата „Филмови къщи“ е първата ѝ в България. Организира я заедно с Мартина Колева. Принтовете от нея могат да бъдат закупени, а в Дома на киното могат да се видят до 24 ноември.

Сега Боряна завършва картината си по филма „Сантиментална стойност“ на Йоаким Триер, който е част от програмата на „Киномания“, после ще се захване с друг филм от фестивала – „Без конкуренция“ на Парк Чан-Уук.

А ако можеше да живее в някоя къща или апартамент от филм, всъщност би избрала влак – купето от „Дарджийлинг ООД“ на Уес Андерсън.

  • 16x9 Image

    Катерина Василева

    Катерина Василева е журналистка в Свободна Европа от 2023 година. Завършила е "Политология" в СУ "Св. Климент Охридски". Интересува се от социални и политически теми, култура, медийна грамотност и права на жените.

Форум

XS
SM
MD
LG