Връзки за достъпност

Извънредни новини

"Да летиш с плавници". Мария Аверина, която разказва кой е Алцек Мишев


Режисьорката Мария Аверина на филмовия фестивал Master of Art в София
Режисьорката Мария Аверина на филмовия фестивал Master of Art в София

Тя се чувства щастлива, че работата ѝ я среща с един голям художник, който превръща живота в творчество. Преди над 50 г. той избира свободата и напуска България, но никога не я забравя. Режисьорката Мария Аверина, която разказва за Алцек Мишев, е Човек на деня на Свободна Европа.

През 1971 г. един млад художник бяга зад граница от комунистическия режим в България. Току-що са свалили цялата му самостоятелна изложба в родния му град Дупница.

Само няколко години по-късно, докато живее в Италия, той успява да стане един от известните европейски модерни артисти.

“Свободата се рисува, когато се вглеждаш в живота около теб, както и във възможността да направиш нещо за другите”, казва Алцек Мишев преди година, когато галерия „УниАрт“ към Новия български университет (НБУ) представя общата му изложба с Иван Кирков „Свободата вътре и вън".

За Мишев в България се знае много малко, но един документален филм, който разказва за необикновения му живот и творчество, събужда спомена за него.

"Да летиш с плавници“ на режисьорката Мария Аверина неотдавна беше избран за най-добър български документален филма на фестивала Master of Art в София. Лентата е създадена по идея на журналистката Мариана Светославова, която става и сценарист - тя научава за Мишев от Фейсбук и е силно впечатлена от забележителната му световна кариера.

Мария Аверина и Мартичка Божилова (вдясно) на фестивала Master of Art в кино "Люмиер", който беше открит с прожекция на "Да летиш с плавници"
Мария Аверина и Мартичка Божилова (вдясно) на фестивала Master of Art в кино "Люмиер", който беше открит с прожекция на "Да летиш с плавници"

Операторската работа на Георги Богданов и Борис Мисирков и майсторският монтаж на Нина Алтънпармакова разкриват картини, пърформанси и електронна музика в две старинни къщи в малък италиански град и трогателни срещи с близки хора и места в България след 50 години раздяла за художника.

"Когато изгледа филма за първи път още миналото лято, Алцек ми каза: "Изцяло ти се доверих интуитивно, станал е много хубав. Направила си го много поетичен, дано и аз съм бил такъв", разказа пред Свободна Европа Аверина, която обича всичките си филми, но след този изпитва много силна емоция.

Работата по лентата продължава много дълго - от 2018 г., когато получават субсидия от Националния филмов център и частично финансиране от програма "Творческа медия" на ЕС. Има доста препятствия, като Covid-19, които прекъсват процеса, затова филмът ѝ е още по-скъп.

"Като студент Алцек Мишев рисува нефигуративни композиции тайно вкъщи. Той казва: "Ние дори не искахме да си признаем, че това до голяма степен е политическа, не естетическа позиция, искахме да се противопоставим на социалистическия реализъм", разказа още режисьорката пред БНР.

Когато отива в Италия обаче, му казват, че е закъснял, абстракцията вече е отминала тенденция. На мода е концептуализмът.

Пред Аверина Мишев споделя, че България винаги е била в него като вдъхновение. То идва най-силно от големия писател Йордан Радичков и неговия приятел поет от младини Биньо Иванов.

"Той е толкова пълен с живот, не таи в сърцето си омраза. Всеки ден нещо изгражда... Превръща живота в творчество. Казват ми, че съм щастлива, че съм прекарала толкава време с него", казва още тя пред националното радио.

Мария Аверина e родена през 1978 г. Завършва полска филология в Софийския университет и филмово и телевизионно изкуство в НБУ. Има и магистратура по документално кино в Лондон.

Автор е на филмите „Наводнени” (2008), „Късен дом” (2010), за който получава наградата за режисьорски дебют на Българската филмова академия, “Кой е този град?” (2012), „Санела“ (2016),"От Кремона до Кремона" (2016), „6 минути щастие“ (2017). В момента е преподавател в Националната филмова академия.

"Как може да се лети с плавници"

Алцек Мишев е роден през 1940 г. Прадядо му е Иван Зографски, един от художниците, реставрирали Рилския манастир през XIX век. Мишев завършва живопис Художествената академия в София през 1966 г.

Няколко години по-късно собствената му майка му казва: "Ти не разбра ли, че не си за тук? Тръгвай и си намери мястото!“. Никога повече не се виждат, защото тоталитарните власти не ѝ разрешават да замине при него преди смъртта ѝ.

Той тръгва към Западна Европа на автостоп, без пари и без да знае чужд език. Стига до град Копер в Словения (тогава част от Югославия), който се намира на Адриатическо море и решава да плува до италианския Триест, защото е участвал в състезания по преплуване на река Дунав.

Местни хора обаче го спират, защото точно тогава са се появили акули - необичайно за тези места. Тръгва през планината, но тъй като наближава границата с Италия, след подаден сигнал започва да го преследва хеликоптер, от който стрелят по него.

След 40-часов преход в крайна сметка попада в бежански лагер в Капуа. Така започва неговият нов живот - в Италия, до която дори не е планирал да стигне. Един ден решава да участва в конкурс за рисунка в Неапол и го печели. Това е първият му пробив като художник в чужбина.

Алцек Мишев се включи по видеовръзка за представянето на филма за него. "Признателен съм на баба ми, която ме накара да бъда художник, както и на баща ѝ - зографа от Кочериново Иван Зографски", каза той.
Алцек Мишев се включи по видеовръзка за представянето на филма за него. "Признателен съм на баба ми, която ме накара да бъда художник, както и на баща ѝ - зографа от Кочериново Иван Зографски", каза той.

След това започва да прави пърформанси, които в този момент са част от модерното изкуство на Европа. Казва, че ги смята за антипърформанси, защото са себеиронични.

Българинът става известен в средата на 70-те с "Как може да се лети с плавници" - серия фотомонтажи за един "реален и хиперболизиран полет" от България до Италия.

През 1979 г. той прави "Музика от небето" - издига огромни балони над централния площад в Милано, от които се чуват звуци, записани на синтезатор, след разкодиране на снимки на съзвездията Андромеда, Орион и Лира. След това прави варианти на тази инсталация-концерт в Сан Франциско и Лос Анджелис.

Същата година той започва по работата си по проекта "Преплуване на Атлантическия океан". С него Мишев прави дванадесет изложби и три театрални представления. Самото преплуване се осъществява чрез плуване по четири часа сутрин и четири следобед в басейна на кораба "Кралица Елизабет Втора", който пътува от Великобритания до Ню Йорк пет дни. На митническите пунктове той символично е в контейнер с вода.

Така през 1981 г. българинът стига до САЩ, където проектът завършва. Там - най-известният по това време галерист - Лео Кастели, който работи с Анди Уорхол и Кристо, му предлага да излага свои творби в неговата галерия. Предлагат му дори американско гражданство.

Мишев обаче разбира, че Америка не е неговото място и че принадлежи на европейската култура. Затова се връща там.

В средата на 80-те той едновременно променя градската среда в Милано, Рим, Торино, Болоня и Флоренция за 15 дни, като представя серия от 500 портрета на млади хора. Той ги прожектира на хартията с размерите на билборд, а после рисува върху тях с четка и черно печатарско мастило.

Рисунките, с обща площ 5500 кв. м, са разлепени по улиците в петте града като рекламни плакати. На всяка от тях е изписано: „Кажете на... (името на човека), че неговият портрет е тук!“, а отделно всички получават телеграма къде могат да видят своя.

Мишев се връща в България през 1999 г., когато участва във фестивала „Процес - пространство“ в Балчик и в конференция по покана на режисьора Теди Москов.

През 2000 г. участва на Венецианското биенале с проекта "Настъпващата истина на чувството". Облечен във фрак, той влиза в пълен с вода прозрачен цилиндър, в който плуват малки червени риби и свири чрез виртуален контролер с инфрачервени лъчи.

През 2019 г. Мишев прави първата си изложба в България след 50 години отсъствие. "Най-новите малки картини на плувеца" се състои в независимото пространство със символичното име Swimming Pool в София.

В края на 2021 г. в Двореца на Националната галерия в София е представена неговата ретроспективна изложба „АЛЦЕК МИШЕВ - Акуи – Милано – София“ с над 140 платна.

Акуи Терме е името на града, в който Алцек Мишев живее със семейството си и на който е почетен гражданин, както и на родната си Дупница.

Форум

XS
SM
MD
LG