Във вторник НАТО предупреди Русия, че ще използва „всички необходими военни и невоенни инструменти“, за да се защити. В официалното изявление не се посочва какво може да включва това, но то идва след като няколко европейски лидери директно заговориха за сваляне на руски военни самолети.
"Искам да бъда много ясен. Ще взимаме незабавно решение за сваляне на летящи обекти, когато те нарушават въздушното ни пространство и прелитат над Полша", каза в понеделник полският премиер Доналд Туск.
Дни по-рано подобни коментари направи и президентът на Чехия Петър Павел, а генералният секретар на НАТО Марк Рюте също не изключи съюзническите сили да прибегнат до сваляне на руски самолети при нужда.
"Винаги ще се стремим да реагираме по пропорционален начин, но ако се наложи, можете да сте сигурни, че ще направим всичко необходимо да защитим градовете, хората и инфраструктурата си", каза Рюте във вторник.
Предупрежденията идват, след като в петък три руски бойни изтребителя МиГ-31 нарушиха въздушното пространство на Естония. Само седмица преди това около 20 руски дрона навлязоха във въздушното пространство на Полша, което принуди изтребители на НАТО да свалят няколко от тях.
Но могат ли наистина членките на НАТО да прибегнат до сваляне на руски военни изтребители? И кой взима и одобрява такова решение?
Представители на НАТО, пожелали анонимност, казаха пред Радио Свободна Европа (RFE/RL), че е много по-лесно да се получи разрешение за стрелба по безпилотен дрон, особено ако се смята, че се насочва към критична инфраструктура, отколкото по самолет с пилот.
Кога може да се стреля
НАТО е отбранителен съюз, състоящ се от 32 суверенни държави. Това означава, че в крайна сметка всяка държава решава как да контролира и защитава своята територия, включително въздушното си пространство. Но обикновено се прилага подходът „предпазливост на първо място“. С други думи: Не стреляйте веднага.
Но нещата изглеждат различно, ако има текуща мисия или операция, която попада под шапката на НАТО.
Такъв е случаят с осемте бойни групи по източния фланг на алианса и мисията за въздушно патрулиране на Балтийското море, която е в действие, откакто Естония, Латвия и Литва се присъединиха към алианса през 2004 г. Съюзниците от НАТО с изтребители се редуват на всеки четири месеца да патрулират небето на балтийското трио, което няма собствени въздушни сили.
В случаи като този правилата за взаимодействие се определят от Северноатлантическия съвет (NAC), който е най-важният орган за вземане на политически решения в НАТО.
Решенията се вземат с единодушие, като военните аспекти се изпълняват от Върховния главнокомандващ на съюзническите сили в Европа (SACEUR). Това винаги е американски генерал, понастоящем генерал Алексъс Г. Гринкевич, който пое ролята през юли.
Всяка мисия под негово ръководство има свои специфични правила за действие. Обединява ги това, че те не се оповестяват публично и би трябвало да държат враговете в неведение.
Още по-сложно е, че НАТО като организация разполага с малко ресурси под собствено командване. Вместо това повечето съюзници предоставят националните си способности на SACEUR, но запазват свои собствени национални уговорки.
Ето хипотетичен пример: ако италиански самолети бъдат помолени да свалят дронове над Полша като част от новата операция на алианса „Източен страж“ , някой в Рим трябва да даде зелена светлина.
В зависимост от споразумението, това може да бъде началник на военните сили, министър на отбраната или дори министър-председател. В други случаи държавите позволяват на SACEUR или неговите командири да вземат решението.
Това на практика означава, че има висока летва за откриването на огън, особено по руски самолети с пилотски екипажи в тях. Самолетите на НАТО, участващи в мисията за въздушно патрулиране на Балтийско море, всъщност не би трябвало да стрелят по тях.
Двама служители на НАТО казаха пред Радио Свободна Европа/Радио Свобода, че трите МиГ-а, прекарали 12 минути в естонското въздушно пространство на 19 септември, не са представлявали пряка заплаха за страната. По-скоро, според тях, това е била провокация, целяща да тества реакцията на алианса, и че самолетите на НАТО са постъпили правилно, като само са ги ескортирали, а не са стреляли по тях.
Примерът с Турция през 2015 г.
В разговора за това трябва ли НАТО да сваля руски военни самолети, навлезли без разрешение във въздушното му пространство, често се дава примерът с Турция през 2015 г. Тогава турските военновъздушни сили свалиха руски Сухой-24М близо до турско-сирийската граница.
Самолетът навлезе в турското въздушно пространство по време на разгара на сирийската война за 17 секунди, след като многократно е бил предупреждаван да промени курса си.
Това обаче беше по-проста ситуация. Тогава Турция сама взе решение да използва собствените си военновъздушни сили, както сметне за добре.
Въпреки че напрежението между Анкара и Москва беше високо и Русия наложи незабавни санкции на Турция, отношенията им се затоплиха отново шест месеца по-късно, като турският лидер Реджеп Тайип Ердоган изрази съжаление за случая.
НАТО застана на страната на Анкара, но призова за предпазливост и разположи още самолети AWACS (Система за въздушно предупреждение и управление) в страната.
Подобно на Турция тогава и Полша по-рано през септември, Естония призова за консултации по член 4 на НАТО. Талин отбеляза, че това е петото нарушение на Русия за тази година, че транспондерите на двата самолета са били изключени и те не са успели да се свържат с естонската служба за контрол на въздушното движение.
Тези руски действия стават все по-често срещани в Балтийско море и както беше посочено в официалната позиция на НАТО след заседанието във вторник, всъщност са "част от по-широк модел на все по-безотговорно руско поведение".
Какво може да се промени? Представители на НАТО, които разговаряха с Радио Свободна Европа, смятат, че някои съюзници няма да стигнат по-далеч от това да повторят предупреждението, че може да бъдат принудени да свалят самолети следващия път. Но в бъдеще правилата за водене на бойни действия могат и да бъдат смекчени - като например да се позволи на съюзническите самолети да летят по-близо до вражеските самолети или да стрелят предупредително.
Форум