В Тутракан засега няма протести против управляващите. Но това не пречи темата да е номер едно за много ученици в града.
Радка Трифонова е учителка по история, философия и гражданско образование в Средно училище „Христо Ботев“. Тя подготвя плана си за всеки час с учениците от 5. до 11. клас, на които преподава.
Но няколко пъти миналата седмица този план се променя рязко. Причината – много ученици се вълнуват от мащабните протести срещу правителството и замисления бюджет за 2026 г. и искат да говорят за това. Питат, изказват мнения, обсъждат темата в час.
„Малко е сложно в един учебен час да превключиш от Руско-турската война на темата за протестите. Но тази седмица ще намерим време пак да я обсъдим“, казва Трифонова пред Свободна Европа.
На 1 декември десетки хиляди хора в София и други градове излязоха на протест. Формалният повод беше предложеният от правителството Бюджет 2026.
Но недоволството се разрасна бързо и по площадите вече се настоява за оставка на правителството и изолиране от политиката на лидерите на ГЕРБ и „ДПС – Ново начало“ – Бойко Борисов и Делян Пеевски.
Нов мащабен протест – пак с тези искания, ще се проведе в страната и чужбина в сряда, 10 декември.
Междувременно снимки и видеа, свързани с протестите, станаха много популярни в социалните мрежи, където учениците прекарват голяма част от времето си.
Въпреки че в Тутракан досега не е имало демонстрации, по думите на Трифонова и там „учениците се вълнуват“ – особено от 7. до 11. клас. Най-вече заради „колективността и общата кауза“.
„Чувстват се по-силни и сплотени, правят асоциации със събития в историята, задават въпроси“, казва Трифонова.
Това се случва и в други класни стаи в страната, показват разговори с още учители.
„Определено след 1 декември [учениците] са активни. От тях идва инициативата да коментираме събитията в час. Дори имат желание да организират сами протест“, казва Методи Бисерков, учител по история, география и гражданско образование в Профилираната гимназия „Пейо Яворов“ в Петрич.
„Преди имаше теми, свързани с по-емоционални казуси, за които се говореше в час – права на животните, екология. Но за пръв път наблюдавам, че чисто политическата тематика започва да ги вълнува“, казва и Верджиния Христова, учителка по история и гражданско образование във Втора испанска гимназия в София.
На този фон във вторник депутатът от опозиционната коалиция ПП-ДБ Манол Пейков съобщи, че родители масово получават покани за „спешни“ родителски срещи в деня и часа на новия протест. Според него това е организирана кампания на управляващите, която да попречи на хората да излязат на улицата. Образователният министър Красимир Вълчев от ГЕРБ каза, че това е „откровена лъжа“.
Как протестите влизат в класната стая
„По гражданско образование в момента говорим за добра и лоша политика и темата за протестите веднага беше намесена в урока“, казва Трифонова.
Учениците ѝ обсъждат как хората излизат на протест, защото статуквото не им харесва. Според учителката те започват да възприемат и бюджета като тема, която ги засяга, защото разбират как се отразява на семействата им.
Получавам доста въпроси, свързани с причините за тези протестиВерджиния Христова
„Получавам доста въпроси, свързани с причините за тези протести. Какво точно се случва – най-често питат това“, казва и Верджиния Христова, която преподава на ученици от 9. до 11. клас.
В часовете по гражданско образование тя обвързва въпросите с теми от учебния план – активното гражданство, участието в политическия живот.
„Давам възможност да споделят впечатленията си и да маркираме източници на информация, които използват. Често се интересуват от личното ми мнение, но избягвам да го споделям и ги връщам отново към фактите“, добавя учителката.
Подобна е картината и в часовете на Методи Бисерков, който преподава в Петрич от 8. до 12. клас.
„Налага ми се леко да пренастройвам часа, защото трябва да преподам това, което се изисква по програма. Но винаги успяваме да коментираме актуалните събития, които са им интересни“, казва той.
След училище – на площада
Виктор е на 15 и е ученик в 9. клас в София. През лятото е протестирал за пръв път в живота си – срещу ареста на варненския кмет Благомир Коцев.
После идват протестите срещу бюджета и правителството. Виктор научава за тях от Инстаграм. За протеста на 1 декември се организира с приятели и заедно отиват пред бившия Партиен дом след училище.
Много хора на моята възраст са политически осъзнатиВиктор, на 15 г.
„Много хора на моята възраст са политически осъзнати и въпреки че още не могат да гласуват, искат да участват в решенията за бъдещето си. Аз лично затова тръгнах на протестите“, казва Виктор пред Свободна Европа.
На 10 декември той пак ще отиде на протест. Сега това е основна тема в училище, казва Виктор. Много ученици подкрепят протестите, но някои са против.
„Категорично с помощта на социалните мрежи това се разпространява навсякъде“, казва ученикът. Но добавя: „учителите не ни приемат насериозно и ни се присмиват“.
Виктор обаче знае защо протестира – иска „правителството да подаде оставка и да дойде управление, което да се справи с корупцията и всички проблеми на държавата, така че да даде надежда на моето поколение да останем тук“.
„Всички вече знаят“
Ученици от гимназията в Петрич миналата седмица също са протестирали по свой начин – написали са на лист „Шиши – долу“ и са го поставили върху прозорци в училището (прякорът „Шиши“ се използва по адрес на Пеевски – б.а.). После са обсъдили тази акция в часа на Бисерков.
По неговите думи учениците са проактивни и сами повдигат темата за протестите, а интересът им е толкова голям, защото демонстрациите са станали „тренд“ и „мода“ в техните среди.
„Основно искат да коментираме неща, които виждат в ТикТок и социалните мрежи. Провокирани са например от песента „Когато падне Пеевски“. Обясних им, че това е стара песен, която сме пели и срещу БСП“, казва Бисерков.
Учителите са съгласни, че информацията на учениците по темата идва най-вече от социалните мрежи, но и от приятели и семейство.
„Моето наблюдение е, че всички вече знаят и са подготвени със своя позиция. Има и ученици, които са ходили“, казва Христова.
Протестите им идват малко революционноМетоди Бисерков
„Протестите им идват малко революционно – успяват да прескочат един период, който би им бил необходим да осъзнаят политиката като част от техния живот“, казва Бисерков и добавя:
„Този интерес под формата на мода в много ученици ще създаде желание за устойчивост – да са грамотни граждански и политически.“
Как се говори за актуални теми в училище
На въпроса трудно ли се навигират такива теми в час, Верджиния Христова отговаря:
„Да, много е тънка границата, в която трябва да остана неутрална, но и да подкрепя енергията, която извира от учениците.“
Фондация „Софийска платформа“ се опитва да помогне на учителите с това. В сайта ѝ „Гражданско.бг“ има готови планове за уроците по гражданско образование, направени от експерти. От началото на 2026 г. ще започнат да се появяват такива планове и по най-актуалните политически и социални теми.
„Това ще са безплатни ресурси, достъпни за всички учители, и те директно ще могат да ги използват в час“, казва зам.-директорът на „Софийска платформа“ Борислав Димитров пред Свободна Европа. В плановете има предложения как учителите да започнат урока, какво да раздадат на учениците, какво да ги попитат и т.н.
Според Димитров много учители се притесняват да засягат политически теми в час – заради изострения дебат в обществото, но и заради натиск. Миналата година например националистическата партия „Възраждане“ заплаши учители заради това, че са подписали петиция против анти-ЛГБТ промяна в училищния закон.
Актуалните политически и социални теми трябва да бъдат в училищеБорислав Димитров
Затова учителите трябва да получат подкрепа, казват от „Софийска платформа“ и добавят, че говоренето по политически теми не означава политическа агитация, която е забранена в училище.
„Актуалните политически и социални теми трябва да бъдат в училище. Ако учителите не водят този разговор, тогава пропагандните канали в социалните мрежи ще го водят вместо тях“, казва Димитров.
„Както видяхме на протестите, младите хора ги касае това, което се случва в държавата. Те ще търсят информация и отнякъде ще я получат – въпросът е какво ще е качеството ѝ.“
Форум