"Да ми изкарвате хората". Какъв е проблемът с винетките и как се стигна до него

Бойко Борисов се среща с представители на транспортния бранш на 12 май 2019 г.

„Как може да ми изкарвате хората на улицата за някаква абсолютна глупост? Как ще плащат от Нови Искър или от Банкя, или от съседните места винетки?... Във всеки център на населеното място около София отиваш лично днеска, заставаш на площада и като едно време тея глашатаите: „Няма да има винетки“. Викаш по три пъти, обикаляш и се прибираш тогава“.

С тези думи на министър-председателя Бойко Борисов, насочени към председателя на Управителния съвет на Агенция пътна инфраструктура (АПИ) Георги Терзийски, започна заседанието на Министерския съвет в сряда. Премиерът бе провокиран от намерението на жители на населените места около София, пътуващи по Северната тангента и още няколко други отсечки, да излязат на протести заради въвеждането на винетни такси.

Случаят изглежда така - хората от Банкя, Панчарево и други населени места в северната част на София пътуват често до по-централните райони на града. Пътят им обаче преминава през участъци, които са част от републиканската пътна мрежа - т.е. да плащат, дори и никога да не напускат София с колите си.

Как се стигна до това и какви са действията, които управляващите предвиждат?

Две години чудене

В края на 2018 г. на свое заседание настоящият кабинет обяви все още строящия се път между София и Калотина за нова магистрала „Европа“. Част от новия аутобан се оказа Северната тангента и още тогава за пръв път беше повдигнат въпросът дали за преминаването по нея ще бъде необходимо заплащането на винетна такса. Тогава позицията на Столичната община беше да не се заплаща такса. АПИ припомни, че началото и краят на едно населено място се определят именно от общините. В същото време обаче пътната агенция подчерта, че Северната тангента е едно от местата, по които преминава много интензивен, основно транзитен трафик.

Тогава правителството остави решението за времето, когато пътят ще бъде готов, а тол системата ще бъде въведена в експлоатация. Тази неизвестност предизвика гнева на столичани, които поискаха обяснение защо може да бъде въведено плащане за Северната тангента, след като преминаването по Южната дъга остава безплатно.

Седмица по-късно столичният кмет Йорданка Фандъкова обяви, че преминаването по тангентата временно ще бъде безплатно. Това беше в края на 2018 г.

"Няма да се плаща"

Само след няколко месеца, в началото на 2019 г., въпросът с таксуването на Северната тангента отново стана актуален покрай проблемите, свързани със закупуването на електронни винетки. Тогава, освен че уволни двама от ръководителите на АПИ, Бойко Борисов обяви, че преминаването по пътния участък край северните софийски райони няма да се заплаща и занапред, въпреки че отсечката влиза в пределите на магистрален път.

"Независимо от логиката "който кара повече, той плаща повече", независимо от това, че е ясно, че едно е да чистиш и да поддържаш две платна - каквито бяха по времето на социализма и при управлението на БСП - от Околовръстния път, то беше много скоро, друго е да поддържаш 12 платна. Но благодарение на това, че приходните агенции, службите, прокуратурата работиха много добре през миналата година, имаме рекордни приходи в бюджета, а и смисълът на това да правим Южна дъга, Северна тангента, Западна дъга и какво ли не още е бил винаги в услуга на гражданите да пътуват по бързо, по-безопасно, по-лесно и съответно това да дава възможност за по-високи доходи“, обясни тогава Борисов.

Малко след това изказване беше договорено и създаването на работна група, в която да влязат представители на АПИ и Столичната община. На звеното беше поставена задача да действа по посока на изграждане на пътна карта, с която от такси да бъде освободено преминаването по всички отсечки, които свързват отделните райони на София. Тогава трябваше да бъде договорен и начинът, по който ще бъде финансирана поддръжката на тези пътища.

Изказването, което запали искрата

Повече от година по-късно обаче Столичната община и АПИ не бяха обявили постигнато споразумение относно маршрутите, по които придвижването няма да бъде заплащано.

Напрежението ескалира във вторник, 18 февруари, когато заработиха и част от камерите на тол системата. В същия ден пред няколко телевизии Георги Балабанов от Националното тол управление обяви, че тъй като договорка за Северната тангента все още няма, всички преминаващи през участъка без винетка ще бъдат глобявани. В отговор десетки жители на Нови Искър излязоха на протест и за няколко часа блокираха основния булевард в населеното място.

Започна и подготовка за масов протест на жителите от други квартали като Бистрица и Панчарево, на които се налага да преминават през пътища, по които се изисква заплащането на винетна такса.

Закъснялата реакция

Така в сряда се наложи на множество представители на властта да дават обяснения за хаоса около винетните такси и тол системата.

Първо нахоканият от премиера Георги Терзийски обяви, че "нито един водач на МПС, който вече е преминал или ще премине по републиканските пътища в границите на Столичната община няма да получи фиш и да бъде глобен за липса на винетка".

Няколко часа по-късно столичният кмет Йорданка Фандъкова публикува в профила си във Фейсбук карта, на която са означени участъците, за които не са налага да бъде заплащана винетна такса.

„За всички населени места на територията на Столична община се осигурява път, по който се пътува до София без винетка. Списъкът с тези пътища, който изготвихме, многократно е обсъждан с ръководството на Агенция „Пътна инфраструктура“. Това е и позицията, която защитаваме от началото на обсъжданията на тол системата.“, написа Фандъкова, добавяйки, че Столичната община е готова да участва в поддръжката на тези пътища.

Регионалният министър Петя Аврамова увери, че до „изясняването на въпроса“ шофьорите няма да бъдат глобявани „Истината е, че винетната система, която въвеждаме като реформа в пътния сектор, води до по-добър контрол относно преминаването по републиканската пътна мрежа. Той притесни хората. Вчера ескалира напрежението. Моля да не се политизира този въпрос“, каза тя.

Случаят не е единствен

Докато въпросът с преминаването по пътищата от републиканската пътна мрежа в и около София може и да бъде решен скоро, тепърва ще се отговаря на неизвестните, свързани със сходните казуси в други общини.

В сряда Петя Аврамова обяви, че общините могат да подадат заявление до АПИ за освобождаването от винетна такса, като в него трябва да бъде посочена дължината на пътя, който искат да бъде освободен от таксуване. Предвижда се обаче общините да поемат и поддържането на тези отсечки.

През 2019 г., когато Борисов обяви безплатното преминаване през Северната тангента, от АПИ заявиха, че този участък никога не е планиран като градска магистрала, а е част от републиканската пътна мрежа, като по него на година преминават 10 млн. автомобила. „Направете си сметката само 1 млн. да нямат винетка, колко огромен ресурс ще е липсата“, заяви тогава членът на Управителния съвет на АПИ Дончо Атанасов.