Завръщане на морското чудовище. Опитват ли САЩ и Китай да възродят съветското оръжие

Съветски екраноплан клас "Лун".

Той се казва екраноплан. Това е съветска бойна разработка от времето на Студената война. СССР никога не успява да го превърна в част от флота си. Но сега подобни машини могат да се окажат в състава на други армии.

В разгара на Студената война през 60-те години на миналия век анализатори от ЦРУ забелязали мистериозен плавателен съд в процес на разработка на каспийското крайбрежие на Съветския съюз.

Той бил наречен „Каспийското морско чудовище“ и в крайна сметка се оказал „екраноплан“ – военен кораб, който се движи над вълните със скоростта на реактивен самолет.

"Каспийското морско чудовище" по време на изпитния през 60-те години на миналия век.

Десетилетия след разпадането на Съветския съюз и края на проекта за екранопланите, снимки от Китай показват, че Пекин може би се занимава с подобна разработка на Бохайско море. Корабът е наречен, както може да се очаква, „Бохайското морско чудовище“.

Снимка на машина, която прилича на "китайски екраноплан".

Експертът по военна авиация Джъстин Бронк каза пред Радио Свободна Европа/Радио Свобода, че разработването на експерименталния кораб от страна на Китай подчертава готовността на Пекин да опита почти всичко в стремежа си да постигне тактическо предимство над своите съперници и врагове.

„Китай се отличава с готовността си да финансира и тества голям брой различни технически и технологични решения за военни задачи“, казва Бронк, старши научен сътрудник в Royal United Services Institute. Той добавя, че китайците разработват дори проекти с малки шансове за успех.

„Вероятно въз основа на логиката, че поне някои от тях ще се окажат неочаквано полезни и успешни“, казва той.

Съветски екраноплан клас "Лун", снабден с 6 ракетни установки по време на тестове в Каспийско море.

Екранопланите предлагат някои предимства пред самолетите и корабите. Нисколетящите плавателни съдове остават невидими за повечето радарни системи, докато не се появят над хоризонта. С максимална скорост, която е около 10 пъти по-висока от тази на военните кораби, флотилия от приближаващи се екраноплани би дала на бреговата отбрана много малко време за реакция.

Екранопланите също така биха могли да преминават безпроблемно над противокорабни мини и да пренасят по-тежки товари от самолетите, благодарение на въздушната възглавница, върху която се движат.

Вижте също "Убиецът на самолетоносачи". В търбуха на единствения в света летящ кораб

Тези предимства наскоро разпалиха въображението на инженерите от DARPA - американската агенция за военни разработки. Според информациите тя е похарчила 22 милиона долара за разработването на проекти за летателен апарат „Liberty Lifter”, който ще лети предимно близо до земята.

Концептуална рисунка на „Liberty Lifter”.

През юни 2025 г. американската програма беше прекратена предсрочно.

Представител на една от участващите компании каза пред Airforce Times, че „чрез програмата Liberty Lifter успяхме да покажем жизнеспособността на проекта и приложимостта на новаторски производствени техники“. Но освен скици на американския кораб, не е видяно нищо друго.

Сега информация от Китай, която изтече спонтанно или планирано, сочи, че Пекин е достигнал фазата на тестване на прототипа на своя собствен летателен апарат от подобен тип.

Кадър от Китай, на който се вижда предполагаем прототип на екраноплан.

Няма категорични доказателства, че корабът, забелязан в Бохайско море, е военен проект. Неговият боядисан в сив цвят корпус и голямата товарна врата са накарали експертите да предположат, че той може да е предназначен за някаква форма на военноморска логистика.

„Нишата, за която може да бъде разработен екранопланът, за да запълни [китайския флот], би била способността да превозва товари, които са твърде тежки дори за големи транспортни самолети, много по-бързо от традиционните кораби“, казва Бронк. „На теория това би могло да бъде полезно за способността на Китай да подсили отбраната бързо малките острови, за които има териториални спорове, със значителен брой противокорабни и противовъздушни ракетни системи.“

Предполагаем проект на екраноплан, заснет в Китай.

Предишните проекти на екраноплани са били затруднени от огромната мощност, необходима за излитане, която може да компрометира горивната ефективност на полета, както и от бавния начин, по който завиват.

Освен това летенето точно над морското равнище излага корабите на по-голям риск от сблъсък с птици в сравнение със самолетите, които летят на голяма височина.

Китайският военноморски флот в момента претърпява бързо разширяване, а според различни информации авторитарната азиатска страна има за цел да построи флотилия от шест самолетоносача до 2030 г.

Неотдавнашни снимки на необичайни десантни кораби засилиха опасенията, че Пекин активно се подготвя за евентуална инвазия в Тайван.

Вижте също "Убиецът на самолетоносачи", който се разпада на пустия плаж