Диригентът Джеймс Джъд и музиката като език, който събира хората

Джеймс Джъд

Той може да се сближи с цял оркестър за часове. Всъщност за него смисълът на музиката е именно да събира хората, да ги учи да общуват. В четвъртък предстои да събере и българската публика за нов концерт в Софийската филхармония. Диригентът Джеймс Джъд е днешният Човек на деня на Свободна Европа.

Той е изнасял концерти в най-престижните зали и е работил с някои от най-елитните оркестри в света. Но за британския диригент Джеймс Джъд музиката, включително класическата, не е елитарно изкуство.

"Тя е за всички", казва диригентът. "А хората, особено днес, търсят нещо духовно, защото светът около нас е толкова материалистичен".

В четвъртък българската публика ще има възможност да се срещне с Джъд в Софийската филхармония. Той ще дирижира българския оркестър, който ще представи две произведения от епохата на романтизма.

Първото е цигулков концерт на Феликс Менделсон Бартолди, като солист на цигулка ще бъде изгряващият китайски цигулар Цию Хе. Във втората част Софийската филхармония ще представи произведение на Антон Брукнер, един от най-влиятелните симфоници на 19 век.

Джъд е роден през 1949 г. и израства в Хертфорд, недалеч от Лондон. Като дете се научава да свири на пиано, флейта и орган, а още в гимназията започва и да дирижира. Завършва лондонския Тринити Колидж.

Започва кариерата си като асистент на известния австрийски диригент Херберт фон Караян в Берлинската филхармония.

През 90-те години на миналия век е канен да дирижира много от концертите на Тримата тенори - Лучано Павароти, Пласидо Доминго и Хосе Карерас.

Работил е със симфоничните оркестри на Флорида, Нова Зеландия, Израел и Словакия. Дирижирал е в най-големите концертни зали в Европа, включително в Берлин, Виена, Париж, Прага и много други.

За няколко години е начело и на Филхармоничния оркестър Даеджон в Южна Корея, като редовно работи и с Оркестъра NHK в Токио. Също така е артистичен директор на Европейския младежки оркестър.

Джъд е известен със своята енергия и топло сценично присъствие, пише Софийската филхармония.

Едно от най-големите предизвикателства на неговата професия е да успее да се сближи с оркестъра за няколко часа репетиции.

"Винаги е различно предизвикателство. За нас е голямо изискване да пристигнем, да се изправим пред сто непознати и за няколко часа да създадем връзка", казва Джъд. "С някои изключения, най-добрите резултати неизбежно се получават, когато диригентът успее да се сближи с оркестъра и започне да развива физическа техника с музикантите, която се състои в оформяне на музиката, а не в пълнене на време".

Но той не се стреми към съвършена подготовка. Вместо това предпочита да остави място за спонтанност и известен риск.

"Тогава остава тази мистерия и това вълнение", казва той. "Някои велики диригенти правят невероятни изпълнения, които са почти същите като репетиции. Това е един от начините и е чудесно, но аз не мога да го правя така. Никога не знам какво ще се случи и постоянно ми хрумват нови идеи".

Джъд е основател на организацията Маями Мюзик Проджект за музикално образование на деца, на която отделя голяма част от времето, в което не е зает с концерти.

"Ако някой се е съмнявал в силата на музиката като език, който събира хората емоционално и интелектуално, с грижа един за друг - мисля, че този проект го доказва", казва Джъд.

Той има дъщеря със съпругата си Валери, която също е музикантка. Казва, че за него целта на музиката е "да ни научи за самите нас, да ни научи да общуваме един с друг".

"Работата на музиката е да лекува, и ако хората просто се доверят на великата музика, на истинския дълбок дух и на емоцията ѝ, тогава светът ще бъде много по-различно място", добавя диригентът.

Вижте също "Триумф на красотата." Диригентът Борис Спасов, който след 1500 концерта пак е на сцената