След като през юни властите във Великобритания забраниха вейповете за еднократна употреба, Вячеслав Семенюк има значително повече работа отпреди.
Той е украински доброволец, който от десет години живее в северния английски град Лийдс. А това, с което помага за отбраната на страната си, е, че прекарва стотици часове, вадейки батериите от вече неизползваеми вейпове. След това батериите се изпращат в Украйна, където се превръщат в преносими зарядни за войските на фронтовата линия.
Мъж държи кутия с изхвърлени вейпове.
В полза и на самите търговци
Правителството във Великобритания реши да забрани електронните цигари за еднократна употреба (вейпове) заради рисковете за здравето, свързани с тях, както и поради опасения за последиците върху околната среда от производството им. Почти по същото време устройствата бяха забранени и в България.
Вижте също Какво е вейп - устройството, което властите в България искат да забранятПо думите на Семнюк британските производители и търговци на електронни цигари оттогава „вече не могат да ги продават, така че по същество ние просто помагаме да се улесни животът им, защото те трябва да направят нещо с тях“.
Неотдавнашна доставка на четири палета чисто нови вейпове за Асоциацията на украинската общност в Лийдс, на която Семенюк е съосновател през 2022 г., наброява над 10 000 отделни устройства, с които той и малка група доброволци в момента работят.
„Събираме се в моята къща или в която и да е къща, след това сядаме, може би гледаме филм или пием вино“, разказва Семенюк за сесиите, в които разглобяват вейпове с други доброволци.
„Като семейна вечер е“, добавя той.
Табела в Лийдс, рекламираща вейпове за еднократна употреба, преди устройствата да бъдат забранени.
Другаде във Великобритания предприемачът Том Набилец също събира нежелани електронни цигари, за да ги дарява на Украинския социален клуб в Лондон, който също праща батерии до Украйна.
Набилец потвърди пред Радио Свободна Европа, че електронните цигари за еднократна употреба вече са сравнително лесни за набавяне от магазините безплатно.
„В противен случай рециклирането струва на [търговците на дребно] пари, а тук, във Великобритания, те са задължени по закон да ги рециклират“, разказва предприемачът.
Набилец добавя още, че е получил вейпове от магазин, който след това „разпространил информацията до другите магазини от малката си верига“ и така вече множество от тях даряват непродаваемите си вейпове на украински благотворителни организации.
Жена в работилница в Лвов залепва с тиксо батерии от електронни цигари, изпратени от Лийдс, в стек, който ще бъде поставен в преносима външна батерия за нуждите на армията.
Защо не пращат директно цели вейпове към Украйна
Семенюк разказва, че вейповете се разглобяват във Великобритания, за да се избегнат митнически такси при пътуване през Европа към Украйна.
Това се оказва урок, научен по трудния начин, след като пратка електронни цигари, които не са били разглобени, е върната обратно от нидерландската граница. Шофьорът „трябваше да се върне от Нидерландия в Лийдс, за да ги разтовари, а след това да се обърне и да шофира обратно“, казва украинецът.
Батериите за вейпове, които пътуват към Украйна, се сортират по размер.
Транспортирането на потенциално препродаваеми вейп устройства в международен план изисква данъчни такси и обширна документация за внос. Въпреки това, „отпадъчни“ продукти, като извадените батерии, които Семенюк и други доброволци извличат, могат да се превозват през граница без подобни бюрократични препятствия.
Батериите са залепят с тиксо за пътуването през Европа, за да се намали рискът от пожар, който може да възникне при докосване и късо съединение на откритите клеми на батерията.
Външни зарядни устройства, направени от британски батерии от вейпове, снимани в Украйна.
След като пристигнат в Украйна, батериите се залепват в 3D-принтирани корпуси на преносими външни батерии от екипи, с които Семенюк работи в Лвов.
Солидният завършен продукт се използва от украинските войници на фронтовата линия, за да зареждат „както и да е устройства, захранвани с USB“, казва Семенюк.
Украински войник държи външно зарядно устройство, направено от британски батерии от електронни цигари.
"1 електронна цигара = 1 дрон, пуснат върху врага!"
Украинските доброволци обаче не са единствените, които се опитват да оползотворяват батерии от вейпове. В Русия, потребителите на еднократни електронни цигари бяха помолени да ги даряват заради батериите и кабелите им.
„Една електронна цигара = един дрон, пуснат върху врага!“, гласи например плакат в университет в югозападния руски град Самара. Причината е, че малки сервомотори (вид електродвигатели), използвани за пускане на боеприпаси от дронове, могат да се захранват от една батерия за еднократна употреба.
Изхвърлени електронни цигари
През последното десетилетие употребата на електронни цигари се увеличи драстично, като според някои оценки по целия свят имат 100 милиона потребители. Смята се, че устройствата, които нагряват течност, съдържаща никотин, за да произведат пара, са по-малко вредни от цигарите, но все пак носят значителни рискове за здравето.
Правителството на Обединеното кралство посочи също така и екологичните проблеми, свързани с вейповете за еднократна употреба, като основен фактор за забраната на устройствата. Според доклад електронните цигари, изхвърляни във Великобритания всяка година, съдържат достатъчно литий, за да се създадат 5000 батерии за електрически автомобили.
Your browser doesn’t support HTML5
Обяснено. Какво е вейп и защо може да бъде опасен