Един ден 58 000-тонен петролен танкер с името „Микати“ плава из водите на Индийския океан, когато получава лоша новина от далечен Брюксел – че е бил добавен в списъка на санкционираните кораби от руския "Сенчест флот".
Историята на „Микати”, който преди броени дни преминаваше през Ламанша, илюстрира силните и слабите страни на режима на санкции на Европейския съюз (ЕС), който понастоящем засяга около 600 кораба.
Вижте също Заобикаляне на санкции, петролни разливи, а сега и саботаж. Какво прави "сенчестият флот" на РусияЕС включи „Микати” в списъка през юли, след подобно решение на Великобритания през ноември миналата година.
Построен през 2003 г., напредналата му възраст и поведението му непосредствено преди включването в списъка го правят типичен кораб от "сенчестия флот", който Русия използва, за да заобикаля международните санкции върху руския петрол, наложени заради агресията на Москва в Украйна.
Подозрително поведение
Според данни, предоставени на Радио Свободна Европа (RFE/RL) от Windward, компания за морско разузнаване, "Микати" е преминал през поредица от променувания, продаден е на анонимен собственик и многократно е изключвал своите системи за автоматична идентификация (AIS) в периода преди да бъде санкциониран.
Последното се счита за опасна практика в корабоплаването от Международната морска организация (ММО) и е разрешено само при специални обстоятелства. "Микати" също така е променил флага, под който е бил регистриран, като е преминал към Сиера Леоне.
„Правителството на Сиера Леоне възложи управлението на корабния си регистър на частна компания със седалище в Кипър“, каза анализаторът от Windward Мишел Бокман пред RFE/RL. Той добави, че страната е „предпочитаният регистър на флагове“ за сенчести кораби.
Взети заедно, тези индикатори са достатъчно доказателство, за да бъде "Микати" включен в черния списък. Това става на 18 юли в рамките на 18-ия пакет от санкции на ЕС срещу Русия.
Два дни по-късно корабът пристига във водите край Кочи, където се намира една от най-големите нефтопреработвателни рафинерии в Индия. Но той не разтоварва целия товар, който е взел месец по-рано от руското пристанище Мурманск в Баренцово море.
"Микати" спира край бреговете на Индия на 29 юли.
Не е ясно дали е имало затруднение, или Микати е следвал предварително уговорени планове.
„Понякога корабите биват санкционирани, когато вече са в движение, така че някой трябва да се обади на купувача и да попита дали сделката все още е валидна“, каза пред RFE/RL Бенджамин Хилгенсток, старши експерт в икономическия института в Киев (KSE).
„Може да им кажат „първо трябва да разберем какво става, така че може би трябва да изчакате малко“ – или „ще вземем петрола ви, но само ако ни го дадете за малко по-малко пари“, добави той.
Връзката със Самоа
Във всеки случай, по това време нещо се случва зад кулисите.
На 25 юли "Микати" смени регистрирания си собственик и търговски мениджър, премествайки се от Азербайджан в Самоа, страна с около 200 000 души население в Южния Тихи океан, която не е известна с процъфтяваща корабоплавателна индустрия.
Компанията, която фигурира в списъка, Alga Oceanic Ventures, изглежда не съществува в интернет.
Адресът ѝ е бизнес комплекс, наречен La Sanalele, където сред съседите му е и друг корабен мениджър, Faleola Nexus Ltd, оператор на петролния танкер "Орион", санкциониран от Великобритания и Украйна за незаконна търговия с руски суров нефт.
Друг съсед е тайванската компания Pro-Gain Group Corporation, която е санкционирана от САЩ през 2018 г. във връзка с незаконна търговия с въглища и петрол от Северна Корея.
След внезапната промяна на собствеността на "Микати" последва ново пътуване на север по крайбрежието до индийския град Мангалор. Там, на 3 август, корабът сигнализира, че е разтоварил.
„11-дневното закъснение вероятно е било свързано със санкциите и необходимостта от сключване на нова застраховка“, каза Бокман. „Това е наистина добър пример, че санкциите на ЕС са разрушителни. Но те имат много малък ефект.“
Вижте също Лондон засече руски кораби в Ламанша. Расте натискът върху "сенчестия флот" на МоскваВсъщност, въпреки санкциите, „Микати“ разтоварва петрола си и продължава да работи. Санкционираните кораби не могат да посещават пристанища в ЕС, да сключват западни застраховки и имат проблеми с намирането на професионален екипаж. Но те запазват „правото на невинен преход“ през международни води.
Проучване от октомври на kpler, компания за търговски анализи, установи, че „Русия е поддържала износа си на суров петрол въпреки логистичните предизвикателства, породени от неотдавнашното засилване на санкциите, насочени към тонажа на сенчестия флот“.
Санкции на ЕС и на САЩ
Санкциите, наложени от Службата за контрол на чуждестранните активи (OFAC) на Министерството на финансите на САЩ, бяха счетени за значително по-ефективни от тези на ЕС.
„Тези данни показват, че Индия няма проблем да приема кораби, санкционирани от ЕС и Великобритания, но не желае да приема кораби, санкционирани от OFAC. Вероятно това показва, че Индия е малко по-несклонна да се изложи на риск от вторични санкции от страна на САЩ“, каза пред RFE/RL анализаторът от kpler Панайотис Кронтирас.
Данните на kpler отчитат значителен спад в изминатите километри и превозените тонове товари от корабите, попаднали под санкции. За тези от САЩ е отчетен среден спад от 70%, а за санкциите на ЕС – 30%.
Пратеникът на ЕС по санкциите Дейвид О'Съливан каза пред RFE/RL, че „санкциите винаги са малко пропускливи“ и винаги е възможно да се намерят „примери за кораби, които въпреки това са продължили“ да оперират.
Но „нашите данни показват, че след като даден кораб бъде санкциониран, способността му да превозва руски петрол спада с около 73%“.
Също така, докато ЕС вече е наложил санкции на две трети от руския сенчест флот, OFAC е санкционирала около 40%, според данни на kpler. Докато ЕС многократно е добавял нови кораби през тази година, OFAC не е добавял никакви от януари насам.
Американското министерство на финансите не отговори на искането за коментар.
На 22 август "Микати" участва в прехвърляне на петрол от кораб на кораб с друг санкциониран кораб, "Ноктис", край бреговете на Египет.
Въпреки всичко, макар че "Микати" продължи да плава, той не е особено продуктивен. Данните на Windward показват, че след разтоварването в Мангалор той преминава през Суецкия канал и акостира в Порт Саид за една седмица през август, където взема петрол чрез прехвърляне от кораб на кораб (STS) от друг танкер, включен в черния списък - "Ноктис". Такива прехвърляния не са незаконни и са честа практика за заобикаляне на санкциите.
„Блуждаене“ край Китай
"Микати" отнавя петрола до Нинбо, Китай, където пристига на 29 септември, но не го разтоварва до 15 октомври. И в този случай причината за забавянето не е ясна. Бокман отбелязва, че корабът „продължи да блуждае около пристанищната зона за продължителен период от време“, което е част от модел на „силно неикономично поведение“.
Отново, това е типично за корабите, подложени на санкции.
„След като сте подложени на санкции, имате два избора: или да отидете от Русия в Индия, или от Русия в Китай. Именно затова има този огромен спад в производителността“, каза Кронтирас.
"Микати" преминава през Датския проток на 15 декември.
Несанкциониран кораб би се опитал да вземе нов товар някъде, вместо да пътува празен наобратно, което е известно като „баластен етап“.
„Но сега те нямат тази възможност... трябва да се върнат в Русия, да вземат друг товар, а това е много дълъг баластен етап“, каза Кронтирас.
"Микати" прави точно това. Данните на Windward показват, че той отново е изключил транспондерите си между 10 и 12 декември, близо до основното руско пристанище за износ на суров нефт в Балтийско море, Утс-Луга. На 18 декември той се е движел в югозападна посока през Ламанша. Вероятната дестинация е Индия или Китай, казва Бокман.
Вижте също Русия без бензин? Да, точно това постигат украинските дронове в момента