Годината е 1917-а, разгарът на Първата световна война. Германски военни части се оказват изолирани в отдалечена и труднодостъпна зона в Африка. Берлин решава да предприеме тайна мисия под кодовото име "China Sache", с която да спаси войниците си. А в нея, изненадващо, ключова роля изиграва един български град - Ямбол.
По това време България и Германия са съюзници, а Ямбол е най-южната оперативна авиобаза за немската армия. Идеята на немското военно ръководство е да изпрати помощ на своите части по огромен дирижабъл.
Цепелинът L59 успешно излита от базата в Ямбол, прелита над Егейско и Средиземно море, пустинята Сахара и достига Судан. Там обаче е повикан обратно към България заради разпространена от противниковите британски сили подвеждаща информация и не успява да стигне до изолираните германски войски.
Така мисията завършва с провал, но остава в историята с рекорд: към този момент това е най-дългият като продължителност полет - над 95 часа, с изминати над 6800 км от Ямбол до Судан и обратно.
Тази и още слабо познати истории разказва изложбата "Светът на дирижаблите: Българската одисея в облаците", която ще бъде открита на 13 май в Националния исторически музей в София. Неин автор и главен куратор е проф. Масимилиано (Макс) Пинучи - дизайнер, изследовател на историята на дирижаблите и хоби пилот.
"Представете си, това е като днес да изпратим доставки за космическа мисия от Ямбол, като за целта построим в Ямбол военновъздушна база и гигантска ракета, а след това я изстреляме в Космоса", казва Пинучи за полета, осъществен от южния български град преди над 100 години.
Самият Пинучи научава за рекордното постижение още като дете, когато прочита книга от библиотеката на баба му, посветена на дирижаблите. В нея се разказва и за полета на цепелина L59 от България.
"Това е рекорден полет, който продължава над 95 часа без спиране и без зареждане и остава в продължение на четиридесет години най-дългият полет на човечеството", посочва Пинучи.
По време на изложбата, която отваря врати в София след дни, посетителите ще могат да видят и макет на въпросния легендарен дирижабъл в мащаб 1:100. За времето си този цепелин е бил най-големият в света - почти 260 метра, отбелязва Пинучи.
Ще бъдат разказани обаче още множество истории - изложбата предлага общ поглед към епохата на дирижаблите чрез оригинални визуални материали, архивни фотографии и интерактивни елементи. Архивни видеа ще показват и детайли от живота на пилотите, дръзнали да управляват огромните "небесни кораби".
Историята на най-големия германски дирижабъл LZ 127 "Граф Цепелин" също е включена. Той преминава над България на 16 октомври 1929 г., а полетът му се превръща във международно събитие. Работниците във фабрики и учреждения са временно разпуснати, а учениците излизат от училище, за да видят прелитането на цепелина.
Дирижабълът LZ 127 "Граф Цепелин"
Изложбата е базирана на книгата Airships: Designed for greatness, чийто съставител е именно проф. Макс Пичуни. Изданието е едно от най-подробните изследвания на историята на дирижаблите по света.
Първоначално италианският изследовател и дизайнер открива изложба, вдъхновена от книгата си, в Триест, Италия през 2018 г. Но след като през 2023 г. посещава Ямбол, където се е помещавал специалният хамбар за германските дирижабли, се заражда и идеята изложбата да бъде пренесена в България.
Миналата година тя беше открита в Регионалния исторически музей в Ямбол, вече актуализирана и с нови рисунки и таблици в специална секция, посветена на дирижаблите в България.
Събитията, посветени на историята на летенето, са само малка част от многото проекти, с които се занимава Пинучи.
Вече няколко десетилетия той работи в областта на комуникационния, продуктов и аеронавтичен дизайн, основател е и главен изпълнителен директор на дизайнерското студио MBVision (Понтедера, Италия), съосновател и ръководител - дизайн в компанията OceanSky (Стокхолм, Швеция), както и ръководител на промишления дизайн в Jekta Switzerland (Пайерн, Швейцария).
Освен това преподава и в няколко италиански университета, сътрудничи на Генералния щаб на Военновъздушните сили на Италия в подкрепа на образователни програми и инициативи за популяризиране на авиацията. В свободното си време е хоби пилот.
Любовта му към летенето се заражда в най-ранните му детски години - с помощта на книги и на разказите на някои от най-близките му роднини.
"Но забавното е, че никой в моето семейство не се занимава с авиация", казва Пинучи пред подкаста Up Ship! The Airship History Podcast.
Той споделя, че в края на миналия век неговите баба и дядо живеят в Африка и стават свидетели на първите полети. Докато е малък, те често му разказват за спомените си.
"Бях запленен от тези истории", казва Пинучи.
Така още когато е на 5, започва да си измисля игри, в които майстори самолети. Освен това споделя, че като дете често боледува и прекарва времето си с четене - "и много от нещата, които четях, бяха за авиация", казва италианецът.
Няколко десетилетия по-късно авиационната техника и историята на авиацията вече са негова професия. Но играта остава важен елемент в дейността на Пинучи. През 2022 г. дори създава бордова игра, вдъхновена от едно от най-големите приключения с дирижабъл - първото документирано прекосяване на Северния ледовит океан по въздух, осъществено от Руал Амундсен и Умберто Нобиле.
Вижте също Фердинанд фон Цепелин и прелестните небесни китове