"Между всекидневния живот и фантазиите". Правдолюб Иванов и свободата на визуалното изкуство

Правдолюб Иванов

За близо три десетилетия неговите произведения успяват да обиколят най-престижните галерии, музеи и форуми за съвременно изкуство. Сега негова творба стана част от постоянната колекция на френския Национален център "Жорж Помпиду". Правдолюб Иванов е Човек на деня на Свободна Европа.

Правдолюб Иванов е един от най-известните и най-силно представени на международната сцена съвременни български художници. Той е представял България на редица престижни форуми за съвременно изкуство по света.

От няколко дни той вече има и своя творба в постоянната колекция на Центъра „Жорж Помпиду“ към Националния музей за модерно изкуство в Париж.

Става дума за инсталацията Trouble is Always Double на тема идеологическата символика на флаговете. Дарението на творбата е осъществено от Веселина Сариева – куратор и основател на галерия Sarieva и фондация Open Arts.

Веселина Сариева на фона на инсталацията Trouble is Always Double

Произведението всъщност е създадено преди близо 20 години. Това е характерно за много от творбите на Иванов, които понякога отлежават дълго преди той да прецени, че е дошло времето да бъдат показани.

Trouble is Always Double показва "разпадането на идеологиите, сливането на противоположни политически доктрини – абсурдността на политиката и национализма", казва Иванов.

Освен Trouble is always Double, Центърът "Жорж Помпиду" придоби и големи творби на още двама български художници - Расим и Иван Мудов.

Допреди дни в галерия Сариева бяха изложени и други непоказвани творби на Иванов в изложбата "Истината за истината".

Правдолюб Иванов е роден през 1964 г. в Пловдив и е завършил Национална художествена академия в София, където по-късно става преподавател.

Той е сред основателите на Института за съвременно изкуство заедно с Яра Бубнова, Калин Серпионов, Иван Мудов, Недко Солаков, Мария Василева и други.

Едно от първите му значими международни участия е във Венецианското биенале през 2007 г. Тогава той представя България заедно с Мудов и Стефан Николаев с кураторския проект на Весела Ножарова - „Място, на което не си бил преди”.

Иванов е показвал творбите си в множество галерии, музеи и форуми в различни държави, включително Германия, Великобритания, Австрия, Белгия, Полша, Австралия, Турция.

Художникът определя своите идеи като "пресечна точка между всекидневния живот и фантазиите", но казва, че не принадлежат изцяло към нито едно от двете.

Той често използва "иронични жестове, взети от шаблонни и случайни ежедневни ситуации" и прави необичайни съпоставки на предмети и материали, пише австрийският изкуствовед Валтер Зайдл.

Иванов си служи с обекти, рисунки, фотографии, скулптури, инсталации, текстове и понякога видео. Той казва пред БТА, че за разлика от текста, визуалното позволява да бъдат изразени едновременно различни и много често противоположни идеи с еднаква валидност.

Според Бубнова Иванов е сред най-активните български художници, а неговите работи повдигат въпроса за мястото на изкуството в съвременния свят.

По нейни думи творбите на Иванов предизвикват аудиторията да си задава въпроси, вместо да ѝ предлага готови отговори.

"Всяка [негова] изложба е изграждане на диалог, в който художникът дружелюбно, закачливо, подканващо произнася първото изречение и се надява на отсрещна реакция", пише тя.

През 2013 г. Иванов става популярен в България и с със своите оригинални плакати, издигнати по време на протестите срещу кабинета "Орешарски". Най-известният му лозунг от тогава гласи: "Не съм платен, мразя ви безплатно".

Други примери са"Мафията си има правителство, дали си има народ, зависи от нас", както и "SerGAME OVER" - игра на думи с израза "играта свърши" на английски език и името на Сергей Станишев, тогавашният лидер на БСП.

Вижте също Веселина Сариева, която задава ритъма на съвременното българско изкуство в Пловдив и по света