Диана живее в кв. "Студентски град". В 8:30 часа сутринта на 14 май има изпит в Софийския университет, където учи история. Към типичните притеснения дали е достатъчно подготвена този път се добавя още едно - ще успее ли изобщо да стигне навреме?
"Мислех дори дали не отида пеша", казва тя пред Свободна Европа.
Причината е стачката на шофьорите от градския транспорт в София, обявена на същия ден. Затова Диана обмисля да извърви поне част от пътя си до центъра на града.
Вижте също Без конкурс. Как ГЕРБ, БСП и ИТН взеха контрола над повече от 3 млрд. лв.Още в 4:00 часа сутринта работещите в сектора блокираха депата на наземния транспорт с искания за увеличение на заплатите. Така до обяд по улиците на София не тръгна нито един автобус, тролей или трамвай.
Обикновено Диана стига до университета именно с автобус. В крайна сметка в сряда тя решава да се придвижи с такси заедно със своя колежка. Отнема им обаче около 20 минути, докато намерят свободна кола - всички се оказват заети заради извънредната ситуация.
Работещи в градския транспорт развяват знамена на синдиката КНСБ по време на стачката в сряда.
"Накрая закъсняхме за изпита с 5 минути, но ни ги простиха заради условията", разказва Диана.
Какво искат стачкуващите
Срещаме Диана на изхода на метростанция "Сердика". Тази сутрин кадри от различните метростанции показаха множество хора, които чакат метрото.
Диана (вляво) и нейната колежка
Неговите линии бяха единствените, които се движеха до обяд в сряда. Всички останали спирки на градския транспорт останаха пусти.
Стачката на софийския градски транспорт беше организирана от синдикатите КТ "Подкрепа" и КНСБ. Те настояват за по-високи заплати и по-добри условия на труд.
Синдикалистите очакват тази година увеличението на основните им заплати да е с 400 лв., следващата година - с 500 лв., а през 2027 година - с 600 лв. Ако това не се случи, заплашват София да остане и без метро.
Хората чакат да се качат на метрото, 14 май 2025 г.
По-рано кметът на града Васил Терзиев каза, че е предложил увеличение от 5%, тоест със 100 лв. По думите му има предвидени средства за модернизация на превозните средства в градския транспорт и общината не може да си позволи да пренасочва тези средства към заплати, нито да взима заеми.
"За възнагражденията продължаваме да мислим и да си говорим, но се разминават позициите ни какво е възможно", каза той.
Какво мислят хората
Повечето хора, с които разговаряме на изхода на метростанция "Сердика", са разделени - някои казват, че подкрепят стачката, други са твърдо против.
Възрастна жена, която крачи в подлеза, казва, че не подкрепя протестните действия не защото ѝ пречи блокадата, а защото не вярва, че от нея има смисъл.
Мъж минава покрай трамвайната спирка на пл. "Гарибалди". На повечето електронни табла в града липсваше уведомление за стачката.
"Просто нищо няма да постигнат", смята тя.
Друга жена признава, че стачката е усложнила плановете ѝ, но въпреки това я подкрепя: "По принцип не пътувам с метрото, днес по изключение. Но всеки има право да иска по-добро възнаграждение."
"Инструмент за натиск"
Част от съветниците в Столичния общински съвет обаче видяха в случващото се политическа атака вместо спонтанен протест на работещите.
Общинската съветничка от ПП-ДБ Бонка Василева обвини синдикатите, че реалната цел, с която са насрочили стачката, е да окажат политически натиск.
"Това не е просто протест – това е демонстрация на сила от страна на икономическото мнозинство (ГЕРБ, БСП и ИТН), което управлява транспортните дружества като паразит, изтощавайки ги с години", каза Василева.
Стачкуващи от КНСБ
От години столичните общински предприятия, включително и тези, които отговарят за транспорта, са обект на критика за лошо управление, корупция и разхищение на публичен ресурс.
Миналата година общинските съветници от ГЕРБ, БСП и ИТН гласуваха за смяната на ръководствата на шест общински дружества. Това бяха общо 26 назначения в ключови общински преприятия като "Метрополитен", Столичния авто- и електротранспорт, Центъра за градска мобилност и други, които управляват икономика за общо 3 млрд. лв.
"Работниците са заложници на една скрита мрежа от зависимости – марионетки на задкулисието, които днес играят ролята на синдикални лидери, а утре – на политически кандидати", каза още Василева.
Трафикът в центъра на София, 14 май 2025 г.
От ГЕРБ, БСП и ИТН не отговориха на обвиненията на Василева. Те разкритикуваха кмета Терзиев заради решението му в последния момент да обяви сряда за неучебен ден, което предизвика и масово недоволство сред родителите.
По-рано общинският съветник от ГЕРБ Антон Хекимян използва случая да атакува Терзиев, като каза, че транспортните проблеми на София са резултат от неговото "бездарно управление".
Хекимян беше конкурент на Терзиев за поста кмет на столицата на изборите през 2023 г. Преди това Йорданка Фандъкова от ГЕРБ беше кмет в продължение на 14 години.
На този фон проблемът за хората, които ползват градски транспорт, остава сериозен - от бюджета, през качеството на услугите, до условията на спирките. Описва го случаят на млада жена с бебе в количка, която в сряда с трудност изкачва стръмните стълби на изхода на метростанция "Сердика". Асансьорите в този момент не работят.
"Затова и по принцип изобщо не ползвам градския транспорт", казва тя.
Вижте също "Нарочен да бъде махнат". Какъв е проблемът със сменения шеф на софийското метро Стоян Братоев