Режисьорката на "Барби" Грета Гъруиг и новите хоризонти за жените в киното

Грета Гъруиг е съавторка на сценария и режисьорка на филма „Барби“, който отбеляза рекорден успех на световната си премиера.

Пътят ѝ в киното започва от продукции с нисък бюджет и води до редица номинации за „Оскар“. Тази седмица филмът ѝ „Барби“ постави исторически рекорд за най-касова премиера на филм, режисиран някога от жена. Тя е Грета Гъруиг и е Човек на деня на Свободна Европа.

Като студентка тя мечтае да стане драматург, но не знае почти никакви пиеси, написани от жени. Затова се чувства, сякаш никога няма да бъде добра и успешна в тази сфера. „Не ми беше хрумвало, че може да стане“, казва тя в интервю за „Асошиейтед прес“.

Вече на 39 и с няколко номинации за „Оскар“ зад гърба си, Грета Гъруиг мисли различно. Тя живее между два университета в Ню Йорк и всеки ден вижда студентки по режисура, които отиват на лекции.

„Виждам тези момичета, готови и нахъсани, и си мисля: „Ето, хрумнало им е, че могат да го направят“, казва Гъруиг.

За това самата тя има голям принос. Гъруиг не се развива като драматург, но пък става режисьорка, сценаристка и актриса, чертае нови хоризонти за жените в киното и им показва, че за тях има място на най-високите върхове.

Грета Гъруиг на премиерата на „Барби“ в Лондон

Тази седмица новият филм на Гъруиг - „Барби“, постигна исторически успех в световния боксофис с 377 млн. долара от продажба на билети по време на премиерния уикенд. За сравнение, другата дългоочаквана лента - „Опенхаймер“ на Кристофър Нолан - отчете 174 млн. долара.

С това „Барби“ отбеляза най-касовата премиера на продукция, режисирана от жена, като подобри рекордите, поставени от „Капитан Марвел“ и „Жената чудо“. В момента „Барби“ е най-гледаният филм и в България, съобщи БТА.

Грета Гъруиг е родена през 1983 г. в Сакраменто, Калифорния. Тийнейджърските ѝ години преминават в католическо училище за момичета, където Гъруиг се увлича по театъра. В университета тя записва английски и философия, въпреки че иска да учи драматургия. Но мечтите ѝ, свързани с изкуството, я намират отново и тя започва своята кариера в киното.

Екипът на филма „Барби“ на премиерата в Лос Анджелис.

От "мъмбълкор" кино до "Оскарите"

През 2006 г. Грета Гъруиг получава първата си филмова роля - в продукцията LOL на режисьора Джо Суонбърг, която е пример за нашумелия по това време жанр „мъмбълкор“ в независимото кино.

„Мъмбълкор“ филмите са нискобюджетни, с натуралистична актьорска игра и диалози, а сюжетът им се доближава до реалността. През следващите години Гъруиг продължава да участва в такива независими филми като актриса, режисьорка и сценаристка.

Кариерният ѝ път прави нов завой през 2009 г., когато Гъруиг играе във филма „Грийнбърг“ на режисьора Ноа Баумбах. Оттогава тя работи и в по-традиционни продукции - съавторка е на сценариите на „Франсис Ха“ и „Госпожица Америка“ съвместно с Баумбах, който по-късно става и неин партньор. Заедно с него Гъруиг работи и върху сценария на „Барби“.

Гъруиг на премиерата на филма „Грийнбърг“ на настоящия ѝ партньор Ноа Баумбах. 18 март 2010 г.

През 2017 г. излиза дългоочакваният солов дебют на Грета Гъруиг - комедийната драма „Лейди Бърд“ със Сърша Ронан в главната роля. Филмът е номиниран за пет награди „Оскар“, сред които за режисура и оригинален сценарий. Гъруиг става едва петата жена в историята на наградите с номинация за режисура.

Две години по-късно, докато е бременна с първото си дете, Гъруиг режисира филмовата адаптация на романа „Малки жени“ на Луиза Мей Олкът. Продукцията получава шест номинации за наградите „Оскар“, включително за адаптирания сценарий на Гъруиг.

В интервю за вечерното шоу на Джими Фалън тя разказва как се е учила да пише и режисира на самата снимачна площадка на филмите, по които работи, тъй като няма образование в киното.

„Докато играех и пишех сценарии или продуцирах, разбирах как трябва да изведа една идея от страницата и да я превърна в завършен филм“, казва Гъруиг.

Барби е всичко

И „Лейди Бърд“, и „Малки жени“ имат силни феминистки послания и поставят въпроси за мястото на жените в света и за отношенията помежду им. Това продължава и в най-новата продукция на Гъруиг - „Барби“.

Идеята да се направи филм за емблематичната кукла на американската компания „Мател“ принадлежи на продуцентката Марго Роби, която влиза и в ролята на Барби. Роби предлага на Гъруиг да напише сценария на филма заедно с партньора си Ноа Баумбах, а след това Гъруиг се съгласява и да режисира лентата.

Пред „Гардиън“ режисьорката казва, че се е страхувала да приеме работата. „Усещаше се като адаптация, но това, което адаптирахме, беше кукла - икона на XX век“, споделя Гъруиг. „Не е като някой супергерой, който вече си има история. Задачата по-скоро е да създадеш история там, където не я е имало досега.“

Грета Гъруиг и Марго Роби на премиерата на „Барби“ в Лондон.

Гъруиг прави това с голямо внимание към детайла и създава една „постфеминистка утопия“ (както я определя „Ню Йоркър“) за сблъсъка на Барби с реалността.

„Има хора, които обожават Барби, и има такива, които мразят Барби. Но важното е, че всеки познава Барби“, казва Гъруиг в интервюто си за „Ню Йоркър“. „Тя винаги е била сложна, винаги е имала две страни.“

„Това е Барби - една неодушевена пластмасова кукла“, добавя Гъруиг пред „Гардиън“. „Но в крайна сметка филмът е за това да бъдеш човек.“

Вижте също От тревогите заради цензурата до успехите на световната сцена. Адела Пеева на 75