Връзки за достъпност

Извънредни новини

Купуване на медии. Как с пари от еврофондове може да се осигури поръчкова журналистика


Комуникационните бюджети на европейските програми помагат за купуването на медии, смята медийният експерт и специалист по медийно право Нели Огнянова. Коментарът й идва ден след като стана ясно, че български телевизии и радиа са получили над 58 милиона лева от правителството, за да популяризират различни европейски програми.

Парите са били предоставени в периода от влизането на България в Европейския съюз през 2007 г. до юни 2019 г. Те са били отпуснати чрез пряко договаряне с изпълнителната власт, извън процедурите за възлагане на обществени поръчки, посочва „Клуб Z“, който съобщи новината. Изданието е получило информацията по реда на Закона за достъп до обществена информация.​

Бюджетите, от които са предоставени общо 58 277 214 лв., са на самите европейски програми и са предвидени за рекламиране на дейността. Разпределянето на средствата се извършва от българското правителство.

Законодателството допуска подобно финансиране с публичен ресурс за радио и телевизия извън състезателната процедура в Закона за обществените поръчки, коментира в писмено интервю за Свободна Европа проф. Нели Огнянова. "Властта продължава да си запазва тази възможност за директно влияние върху медиите с аргумента, че правото на ЕС допуска това", казва още тя.

За първия програмен период 2007-2013 г. са били раздадени 49 853 887 лв. с ДДС, а за втория от 2014 г. до юни 2019 г. – 8 424 327 лв. с ДДС, сочат данните, получени от "Клуб Z".

От списъка, публикуван в сряда, се вижда, че ​в първия програмен период Нова броудкастинг груп и БТВ Броудкастинг груп АД са получили най-много средства - всяка по повече от 8 млн. лв., а най-малко - ТВ Евроком (близо 400 хил. лева). Сред получателите са също БНТ (с повече от 5 млн.), България он еър, ТВ7, ТВ „Европа“, Канал 3 (Елит Медиа България ЕООД), Дарик Радио, Радио „Фокус“, БНР, Радио К2 (АНАИЛИ МИЛИ ЕООД).

Във втория програмен период (от 2014 до юни 2019 г.) са били финансирани на първо място Нова броудкастинг груп с над 1.4 млн. лева, следвана от БТВ Броудкастинг груп АД и БНТ с по повече от 1 млн. лева.

Хубаво е тази информация да е публична, а не да става известна само в резултат от продължителни процеси по реда на Закона за достъп до обществената информация, казва проф. Нели Огнянова и напомня как журналистката Венелина Попова води съдебно дело, за да принуди общината в Стара Загора да й предостави сключените договори за медийни услуги и реклама за периода 2018-2019 година.

Що се отнася до средствата от европейските фондове, Огнянова смята, че наличието на такива бюджети спомага за това медиите да изпаднат в трайна зависимост от властта. Според нея това е и една от причините за възхода на поръчковата журналистика в страната, макар и тази причина да не е основната.

„Основната причина е превзетата държава. Инерцията надолу при медиите идва от факта, че изборите - и смяната на политическите сили на власт - не водят до отнемане на мощта на олигарсите, които реално, ефективно и в сговор управляват – както виждаме отново в последните дни - не само медии, но и спорт, и други бизнеси“, смята Огнянова.

  • 16x9 Image

    Свободна Европа

    Свободна Европа е службата за България на Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL). От 1950 г. до 2004 г. излъчва предавания на български език. От началото на 2019 г. Свободна Европа е възстановена като дигитална платформа за предоставяне на мултимедийно съдържание на български език.

XS
SM
MD
LG