Връзки за достъпност

Извънредни новини

Учителят като създател на отговорни граждани. Защо Сава Ташев избра да преподава


Сава Ташев

Защо един млад човек избира да стане учител? „Защото е смислено. Защото учениците са страхотни и имат огромен потенциал. И защото смятам, че съм полезен именно в училище“, отговаря Сава Ташев, учител по английски език в 97 СУ „Братя Миладинови“ в столичния квартал „Люлин“. Тази година той е завършил участието си в програмата на „Заедно в час“, която се бори с недостига на мотивирани и квалифицирани млади учители, и остава да работи като преподавател.

Деветият випуск на програмата, която обучава учители и им помага да намерят работа в български училища, започна своето обучение в началото на седмицата.

За Сава Ташев инициативата на „Заедно в час“ е възможност да осъществи мечтата си от ученическите си години – да работи като учител. За програмата научава от своя приятелка. След като кандидатства и преминава през няколко етапа на оценяване той е избран да участва в летния институт на програмата, който подготвя бъдещите учители да влязат в класните стаи през есента.

Преди това Сава е завършил Стопанско управление в СУ „Св. Климент Охридски“. Работи в кол център, а след това осъществява друга своя детска мечта – да кара трамвай. „Но това не беше нещо устойчиво, не си представях да се развивам в тази посока“, разказва учителят пред Свободна Европа.

За пръв път Сава влиза в класната стая благодарение на „Заедно в час“. „Учителите, които участват в програмата „Заедно в час“ преминават обучение в т.нар. летен институт, в рамките на който посещават училища партньори на програмата и обсъждат наблюденията си. Говорим за образователното неравенство, за това как човек, който има материални възможности, много по-лесно получава достъп до качествено образование, за разлика от този, който е с по-малко финансови средства“, разказва Сава.

Целта на учителите, които участват в програмата е всяко дете в България да има достъп до качествено образование, независимо от това къде живее и с какви възможности разполага семейството му. „Всички учители в „Заедно в час“ вярваме в потенциала на всяко дете и в това, че всяко дете може да постигне значими неща в своя живот, стига да го поиска и да е мотивирано.“

След това той участва в лятната академия на програмата, в която учителите преподават на ученици и получават съвети от координатори. „За много хора това е първия досег с ученици в класната стая. Не всички участници в програмата имат опит като учители. Има и такива, които идват от други професионални области. Такъв бях и аз“, разказва Сава.

В рамките на програмата младите учители прекарват две години в училище, през които получават допълнителни обучения. През първата си учебна година паралелно с преподаването Сава Ташев учи в университет, за да придобие необходимата следдипломна квалификация за учител. „Заедно в час“ помага на учителите и в тази стъпка от обучението им.

За Сава първите години като преподавател не са били лесни. „Трудно е да овладееш класната стая, трудно е да запазиш дистанция с учениците. Аз не съм много по-възрастен от учениците си – преподавам в гимназия и те са с не повече от 10 години по-млади от мен“, казва той. Ключът към общуването с тях той открива в балансирания подход. „Не се възприемам като много по-опитен и много по-възрастен от тях. Но за тяхното възпитание е важно да се поставят граници – най-малкото да се обръщат към мен на „Вие“, казва младият учител.

Освен да преподава английски език, Сава е ангажиран и с формирането на граждански ценности у учениците си. За двете години, в които работи като учител, той организира две симулации за гражданска активност – дебат за човешките права и парламентарен дебат. Още от студент за него гражданската активност е важна част от образованието. Докато е във втори курс участва в окупацията на Софийския университет, която започва след началото на протестите „ДАНСwithMe“ срещу назначаването на Делян Пеевски за шеф на ДАНС.

„Протестите тогава продължиха месеци, но не доведоха до реална промяна. Тогава се замислих за това, че е важно хората от млади да знаят за силата на гражданското общество като коректив на властта и да бъдат активни граждани. На учениците трябва да се казва, че е важно да си активен гражданин, че е важно да не мислиш само за себе си в рамките на обществото. Може би тогава постигането на промяната би било по-възможно.“

С учениците си той провежда дискусии на теми като човешки права, дискриминация, прозрачност на управлението. „Колкото и да е абстрактна за един млад човек темата за човешките права, когато чуят за нея в 8 клас, после в 10 клас, след това когато станат на 20 години, може би ще бъдат доста по-наясно с това какво са човешки права, кой нарушава човешките права и какво означава това.“

Младият учител планира подобно обучение по медийна грамотност за следващата учебна година.

Той припомня, че образователната система е все още до голяма степен консервативна и причината той да може да използва подобни методи на преподаване е фактът, че директорът на училището, в което работи, е отворен към новите методи на преподаване. „Чувал съм от мои колеги, че това не е съвсем така в други училища.“ За него е важно учителите да имат възможност да изпробват нови методи за преподаване и да бъдат мотивирани да го правят. А голямата цел е учениците да станат успешни и отговорни граждани.

Facebook форум

Най-ново видео

XS
SM
MD
LG