Връзки за достъпност

Извънредни новини

Lime вече е в София. Добра новина ли е това?


Може да сте пропуснали да видите колко много паркирани електрически тротинетки има в София, ако не сте в столицата или ако заради състоянието на някои тротоари и настилки сте гледали предимно в краката си.

В четвъртък сутрин София осъмна с превозни средства, които могат да служат като алтернатива за придвижване в централната градска част. Компанията Lime, създадена в Калифорния, вече оперира и в София. Скутерите се движат на батерии и се отдават под наем.

За да разбера как работят, свалих приложението на телефона си. Това е първата стъпка. Следва регистрация, която отнема няколко секунди, в рамките на които трябва да бъдат въведени лични данни и информация от дебитна или кредитна карта. Отваря се карта, която с точност показва къде в момента има свободни тротинетки. Намирате най-близката до вас, чрез приложението сканирате QR кода, който се намира на кормилото, и скутерът се отключва. Самото отключване струва 1,50 лева, а тарифата е 30 стотинки за минута.

След приключване на карането тротинетката се паркира на безопасно място и с бутон в мобилното приложение се заключва. В центъра на столицата вече има обособени паркоместа, очертани със зелена линия, които са предназначени за велосипеди и електрически тротинетки. На картата са посочени и червените зони, в които е забранено да паркирате и да се придвижвате с подобно превозно средство.

Готова ли е София за това?

При инсталиране на приложението всеки може да получи инструкции за безопасност. С анимация и надписи са обяснени скоростта, с която се движи тротинетката, необходимостта от каска и няколко насоки къде е редно да се кара. С тези разяснения обаче правилата се изчерпват. Дори и да са достатъчни, те не съществуват в никой закон или разпоредба. Все още не е ясно как Законът за движение по пътищата е приложим по отношение на сравнително новото превозно средство. А някои тротинетки развиват скорост до 30 км/ч и това води до тежки последици при инциденти.

“При навлизането на компании за споделени услуги, инфраструктурата и движението в града са поставени на изпитание. Ще отеснеят ли малкото велоалеи? Ще има ли конфликти с пешеходците по тротоарите?”, попитаха от "Спаси София".

“Силно окуражаваме всеки ползващ да се наслаждава на новия бърз начин на придвижване, с повишено внимание при управление”, обявиха от общината.

Столичната община работи с Държавната агенция за пътна безопасност по изготвянето на предложение за промени в Закона за движение по пътищата, които да регулират електрическите тротинетки.

Скутерите вече са фактор в движението в много градове по света. В повечето страни от Европейския съюз карането им е позволено върху велоалеите и в края на пътното платно.

Швеция дори насърчава използването с данъчни облекчения при покупка на електрически скутер.

В Обединеното кралството обаче има забрана, която важи както за тротоарите, така и за пътното платно и велоалеите, а глобата достига 300 паунда. Карането на тротинетка там е позволено само в рамките на частен имот.

В Калифорния е позволено да се карат по велоалеите при условие, че водачът има навършени 16 години и носи каска.

В България към този няма правила.

  • 16x9 Image

    Ивайло Везенков

    Ивайло Везенков е журналист в Свободна Европа. Завършил е българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Първите си стъпки като журналист прави в радиото. Работил е в бТВ и Би Ай Ти. През 2016 и 2017 г. е стипендиант на Fulbright в Аризонския държавен университет. Специализирал е в CNN.

Facebook форум

XS
SM
MD
LG