Връзки за достъпност

Извънредни новини

България подобрява офертата си към "Фолксваген". Румъния също има амбиции


"Фолксваген" иска да построи завод за милиард евро в Източна Европа
"Фолксваген" иска да построи завод за милиард евро в Източна Европа

България подобрява параметрите на офертата си към германския автомобилен „Фолксваген“, а Румъния също има амбиции да се опита да привлече инвестицията на компанията, която иска да построи нов завод в Източна Европа. Това стана ясно ден след като от „Фолксваген“ съобщиха, че отлагат финалното решение за построяването на завода си в Турция заради офанзивата срещу кюрдите в Северна Сирия.

България предлага на автомобилния гигант да увеличи субсидиите от 135 на 260 млн. евро, съобщи пред БНР почетният председател на българския автомобилен клъстер Росен Плевнелиев.

Турция и България бяха двете страни, между които „Фолксваген“ трябваше да избере. В края на септември стана ясно, че компанията е във финални преговори с Анкара, която предложи по-привлекателни икономически условия. Двете страни се споразумяха новият завод за 1 млрд. евро да бъде изграден в Маниса, в близост до Измир, а по план строежът му трябва да започне до края на 2020 г.

В началото на октомври вицепремиерът Томислав Дончев призна, че България е загубила инвестицията въпреки усилията на правителството. Според него ключово условие е била напълно развита инфраструктура, каквато България няма. „При преговорите с „Фолксваген“ направихме всичко, което можем дори и повече, но такива инвеститори искат много привилегии, на 100 процента изградена инфраструктура и съпътстваща такава. Всъщност такива компании очакват домакините да извършат инвестицията, а те да дойдат само с „ноухауто“ и технологията, но това могат да си го позволят големите държави", каза той на 3 октомври.

Във вторник от „Фолксваген“ съобщиха, че отлагат окончателното решение заради остро критикуваната от международната общност турската офанзива в Сирия. „Внимателно следим настоящата ситуация и гледаме с притеснение текущите развития“, коментираха от концерна.

Според германското издание „Ханделсблат“ окончателно „да“ в тази обстановка може да навреди сериозно на репутацията на автомобилния гигант. Въпреки това, посочва изданието, "Фолксваген" продължава да предпочита Турция от икономическа гледна точка. Евтината и подготвена работна ръка, големият пазар, както и обещаната държавна помощ на завода от президента Реджеп Ердоган продължава да накланя везните към Маниса.

Източници от управителния съвет на "Фолксваген" съобщиха в началото на седмицата, че няма опасност от прекратяване на проекта, а той само ще се забави. Причината е съпротивата на премиера на провинция Долна Саксония, която държи над 20% от акциите в концерна, койото осъди офанзивата в Северна Сирия.

В сряда румънският служебен министър на търговията Щефан-Раду Опреа съобщи, цитиран от Ройтерс, че Букурещ е поискал нови разговори с автомобилния концерн. „Румъния е подходяща в техническо отношение и няма проблем с работната сила“, каза той.

  • 16x9 Image

    Свободна Европа

    Свободна Европа е службата за България на Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL). От 1950 г. до 2004 г. излъчва предавания на български език. От началото на 2019 г. Свободна Европа е възстановена като дигитална платформа за предоставяне на мултимедийно съдържание на български език.

Най-ново видео

XS
SM
MD
LG