„Всички със сигурност знаят, че германските инженери са изключителни. Трябва да сте наясно, че това е сред причините, поради които избрахме Германия за локация на следващия ни гигазавод“.
Това заяви основателят и изпълнителен директор на „Тесла“ Илън Мъск по повод решението на компанията да изгради следващата си фабрика в покрайнините на Берлин. Той обяви новината по време на раздаването на една от престижните награди в света на автомобилизма – „Златен волан“, в сряда.
Действията на компанията не изненадаха хората от автомобилния свят, тъй като в последните месеци се появявиха много информации, подсказващи за предстоящите ѝ действия. Кое обаче накара американската компания да избере точно Берлин за първа локация на операциите си в Европа?
Хубава кола – немска е
Разбира се, както и Мъск заяви при обявяването на новината, сред основните причини за избора е високоразвитата автомобилна индустрия в Германия, която предоставя квалифицирани кадри, необходими за функционирането на гигазавода. Развитият сектор ще позволи на компанията освен да произвежда електрически коли и батерии, да изгради и центрове за инженери и дизайнери.
Според повечето анализатори освен чисто техническите причини, компанията ще има и голяма полза от имиджа, идващ заедно с установяването на производството в Германия. Избирането на държава, известна с висококачествените си автомобили, заедно с повишаването на обемите на производство, може да изведе „Тесла“ от нишова марка до символ на високия стандарт, на който нейните автомобилите отговарят.
Според някои световни издания Мъск хвърля ръкавицата на свои преки конкуренти в сектора на производството на електрически автомобили. Само преди няколко месеца "Фолксваген" обяви плановете си да се превърне в най-големия производител на електрически коли в света, а в същото време БМВ и "Даймлер" търсят партньорства, за да могат да се позиционират на този пазар, приеман за бъдещетото на превозните средства.
Изгодните условия
Въпреки липсата на официални данни, реакциите от страна на представителите на властите в Германия подкзказват, че американската компания е получила добри условия срещу избора си да се настани край Берлин.
Веднага след обявяването на новината, говорител на германското правителство побърза да уточни, че Мъск не се е срещал с канцлера Ангела Меркел, но направи уточнение, че „са били положени усилия за това Германия да стане по-привлекателна дестинация“ за електрическото предвижване.
Министър-председателят на провинция Бранденбург Дитмар Войдке обаче заяви, че „лобирането за проекта е продължило дълго време“. Голяма част от областта попада в територията на бивша Източна Германия, където икономическият напредък не е толкова голям, колкото в други части на страната.
През септември бяха приети и данъчни облекчения, свързни с производстовото и продажбите на електрически коли, след като правителството призна, че няма да постигне поставената по-рано цел - до 2020 г. по германските пътища да се движат 1 млн. електромобили
Преди месец пък лидерите на големите автомобилни производители се срещнаха с Меркел и поискаха държавата да съдейства за монтирането на повече зарядни станции за електромобили в страната.
Министерството на околната среда в Берлин обяви, че политиките за насърчаване на употребата на енергия от възобновяеми източници също са изиграли роля за привличането на бранд като "Тесла".
Неслуайно привличането на "Тесла" предизвиква видимо задоволство сред представителите на властта в Германия. Според министъра на икономиката Рамона Поп, от преговорите между правителството и американската компания е станало ясно, че ще бъдат създадени между 6 и 7 хиляди нови работни места само в производствената част. Очаква се заетите да бъдат дори още повече заради нуждата от дизайнери, програмисти и научни изследователи.
Стигна се дотам, че дори и изпълнителният директор на "Фолксваген" Херберт Дийс да обяви, че пристигането на "Тесла" в Германия е добра новина, тъй като двете компании споделят обща визия за бъдещето.
Политическата обстановка
Гигазаводът ще бъде четвъртото подобно съоръжение, което компанията ще построи в света. В САЩ вече работят два завода, а в следващите месеци се очаква да започне производството на автомобили в завода край Шанхай. Стъпването на европейска почва ще даде възможност на "Тесла" по-бързо да се установи като водещ производител на електромобили и зарядни устройства. Отделно присъствието в държавите най-големи производители на коли - САЩ, Китай и Германия, ще бъде ключово за успешното развитие на компанията.
Преди няколко години, когато за пръв път Мъск заговори за създаването на завод в Европа, се очакваше той да избере Обединеното кралство. На въпрос какво се е променило, Мъск отговори, че основна причина е голямата несигурност, предизвикана от Брекзит.
Политическата обстановка играе важна роля в този сюжет. В последните месеци германската автомобилна индустрия е поставена под натсик от въвеждането на санкции от страна на американския президент Доналд Тръмп за вноса на коли от бундес републиката. Ограничаването на приходите от износа е основен фактор за очакваната рецесия в икономиката на страната. Именно автомобилният бранш пък е отговорен за голяма част от износа на немската икономика. Според анализатори привличането на "Тесла" ще може да се изпозлва като лост в преговорите за смекчаване на санкциите, които могат да бъдат увеличени след завършването на "Северен поток 2".