Връзки за достъпност

Извънредни новини

Конгресът на САЩ одобри заместител на търговското споразумение с Канада и Мексико НАФТА


Мексиканският и американският президенти Енрике Пена Нието и Доналд Тръм и канадският премиер Джъстин Трюдо подписаха новото споразумение на 30 ноември 2018 г. в Буенос Айрес
Мексиканският и американският президенти Енрике Пена Нието и Доналд Тръм и канадският премиер Джъстин Трюдо подписаха новото споразумение на 30 ноември 2018 г. в Буенос Айрес

Конгресът на САЩ одобри ново търговско споразумение, уреждащо отношенията с останалите две държави в Северна Америка - Канада и Мексико. USMCA предвижда по-строги правила за достъпа до трудовия пазар, както и за производството на автомобили, но запазва търговските потоци между САЩ, Канада и Мексико, чийто оборот в момента е 1,2 трилиона долара годишно.

Договорът трябва да замени настоящото споразумение за свободна търговия НАФТА, което урежда търговските връзки между трите североамерикански държави от 1994 г. насам.

Промяната на сегашните правила е ключова част от доктрината на президента Доналд Тръмп “Първо Америка” (America First). Отмяната на НАФТА беше едно от първите обещания на Тръмп след влизането му в Белия дом, като президенът посочи, че то води до загуби за американската икономика заради изнасянето на производствени мощностни в Мексико, където разходите са значително по-ниски. Абревиатурата му е съкращение от имената на трите държави участнички - САЩ, Мексико, Канада. То беше договорено през септември 2018 г.

USMCA беше приветствано от представители на американската индустрия. Президентът на Американския съвет за автомобилна политика Мат Блънт коментира пред Ройтерс, че новата търговска сделка “ще засили американската автомобилна индустрия и веригата за доставки на автомобилни части”.

Промените включват и по-строги правила за околната среда и предвиждат създаване на механизъм за бързо разследване на нарушенията на правата на работниците в мексиканските фабрики.

Комисията за международна търговия на САЩ пресметна, че USMCA би дало умерен стимул на американската икономика, създавайки 176 хил. допълнителни работни места през следващите 15 г. Очакваната добавена стойност за американската икономика е от 0.35% годишно или около $68,5 млрд спрямо НАФТА.

Но най-големите промени са свързани с увеличаване на производството на автомобили и камиони на североамериканския континент. 75% вместо 62,5%, както е в НАФТА, от превозните средства трябва да излизат от североамерикански фабрики. Предвидени са и по-високи задължения за използване на произведени на континента стомана и алуминий. Освен това 40% до 45% от превозните средства и частите за тях трябва да се произвеждат в райони с високо заплащане - 16 долара на час, т.е. само в САЩ и Канада. Някои превозни средства, сглобени в Мексико главно с компоненти от Мексико и извън региона, може да не отговарят на условията за безмитен достъп до САЩ.

Мексиканският външен министър Марсело Ебрард коментира в Twitter, че гласуването в Конгреса е “добра новина”. Канадският премиер Джъстин Трюдо заяви пред телевизия CBC, че парламентът в Отава ще ратифицира USMCA „възможно най-бързо”, след като поднови работата си на 27 януари.

Търговското споразумение беше подписано от лидерите на САЩ, Канада и Мексико в Буенос Айрес на 30 ноември 2018 г.

  • 16x9 Image

    Свободна Европа

    Свободна Европа е службата за България на Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL). От 1950 г. до 2004 г. излъчва предавания на български език. От началото на 2019 г. Свободна Европа е възстановена като дигитална платформа за предоставяне на мултимедийно съдържание на български език.

Най-ново видео

XS
SM
MD
LG