Връзки за достъпност

Извънредни новини

Беглецът милионер. Как президентът на „Рено-Нисан“ се изплъзна от японското правосъдие


Карлос Гон
Карлос Гон

Над Токио се е спускала предпоследната нощ от годината, когато от жилищна сграда в един от скъпите квартали работници са изкарали навън импозантен калъф. В него би трябвало да се намира музикален инструмент, който е служил за забавление на гостите на новогодишна вечеря. Само че в него е всъщност един от доскоро най-влиятелните мъже в световната автомобилна индустрия – Карлос Гон.

Французинът с ливански корени, доскоро начело на управителния съвет на „Рено“, спасителят на японската марка „Нисан“ и мозъкът зад мегасъюза на „Нисан“, „Рено“ и „Мицубиши“ се опитва да пести дъха си, докато работниците товарят сандъка в каросерията на камион и се отправят към малко летище. Оттам, в новогодишната нощ, на борда на частен самолет, Гон напуска Япония. Няколко часа по-късно негови юридически представители публикуват съобщение в медиите, че той се намира в Бейрут, след междинно кацане в Турция, и че причината за екзотичното му бягство е липсата на правосъдие в Япония.

Това е само една от версиите за невероятното бягство на Карлос Гон - чужденецът, чието лице не е слизало от екраните и страниците на японските медии през последната година. Човекът без паспорт, който успя да се изплъзне от строго охранявания си дом в Токио, на остров Хоншу, Япония.

Страната на изгряващото слънце е в шок, както и хората, които познават правото, защото Япония е сред десетте държави в света, които са еталон за независима съдебна власт.

Според някои медии зад неочаквано успешното бягство стои жената на Гон – Карол , но други смятат, че всъщност това е част от по-сложен план.

В какво го обвиняват?

13 месеца по-рано Гон и неговият съветник Грег Кели са арестувани по искане на токийската прокуратура за опит за укриване на данъци и злоупотреба със служебни средства. По това време Гон е президент на „Нисан Мотор“ и един от малцината чужденци, издигнали се до висш пост в Япония. Гон заема поста от юни 2005 г. и стои зад спасяването на компанията, изпаднала във финансови трудности, чрез закупуването на контролния ѝ пакет от френската „Рено“.

Трусът от ареста му е толкова силен, че акциите на „Рено“ падат с 14%, а след няколко дни колебание, компанията го освобождава от постовете му, притеснена от задаващия се скандал. Скоро го последват и „Нисан“ и „Мицубиши“.

Карлос Гон със съпругата си Карол, която отрича версията с музикалното бягство
Карлос Гон със съпругата си Карол, която отрича версията с музикалното бягство

След 108 дни в предварителния арест Гон е освободен под гаранция от 8,9 млн. евро през март, но само за да бъде арестуван няколко дни по-късно и да му бъдат предявени още обвинения. Той е освободен повторно в края на април. Мярката му е променена от задържане в парична гаранция, назначена му е полицейска охрана и е издадена забрана за напускане на страната до започване на процеса.

Обвиненията на прокуратурата са, че той не е декларирал всичките си доходи за 2011-2015 г., за да плати по-малко данъци. Към тях се добавя и споразумение за обезщетение при напускане на „Нисан“ и за предоставени консултантски услуги от около 8 млрд. йени (около 71 млн. долара), което според токийската прокуратура също е премълчано, като престъпните действия са се развивали между 2010 и 2017 г.

Според японското законодателство в документите за доходите трябва да се посочват и размерите на компенсацията при напускане, дори и тя да бъде изплатена след напускането на компанията. Така в случая на Гон тази сума ежегодно се е увеличавала с по около 1 млрд. йени (8,8 млн. долара).

Към разминаванията в данъчните декларации, подавани от Карлос Гон, се добавят и подозрения, че той е поискал компанията да му купи луксозни имоти във Франция, Холандия, в Ливан и в родната му Бразилия за лично ползване.

Прокурорите искат за тези престъпления 10 години затвор и глоба от около 10 млн. йени. „Нисан“ трябва да отговаря със 700 млн. йени, затова, че се е отнесла небрежно с парите на компанията и че е дала толкова много власт в ръцете на един човек.

Гон отрича всички обвинения. Грег Кели обаче, според Ен Ейч Кей, в показанията си е защитил компенсацията на Гон, като е казал, че тя е обсъдена с ръководството на компанията и е изплатена по надлежния ред.

"Не съм избягал от правосъдието. Избягах от несправедливостта и политическото преследване", се казва в съобщението, с което Гон извести света, че е напуснал Япония.

Кой е Карлос Гон?

Мнозина се съмняват, че той е извършил всички престъпления, които му се приписват, нито намират логика толкова богат човек да планира подобни злоупотреби.

Според бившия му сътрудник Джон Харис, който е писал речите му между 2005 и 2008 г. Карлос Гон е бил изключително дисциплиниран и е изпипвал всичко до последния детайл.

„Той беше винаги готов да обсъжда всякакви въпроси и имаше невероятна памет и усет към детайла“, казва Харис в интервю за „Дойче веле“.

Гон представя новия електрически модел на “Рено” Renault ZOE през 2011 г.
Гон представя новия електрически модел на “Рено” Renault ZOE през 2011 г.

"Преди да дойде, компанията беше разхвърляна, хаотична бюрокрация без посока. Той осъзна, че най-важното е да фокусира организацията върху приоритетите и да развие вътрешната система за човешки ресурси, която беше в насипно състояние“, разказва Харис. Гон премахва системата за повишаване, основана на старшинството, позволявайки бърза кариера на способните и амбициозни млади служители.

Бившият служител недоумява, защо на Гон са му били необходими толкова пари, след като е водил скромен живот в Токио.

Това наистина е така, докато Гон е с първата си съпруга Рита, но нещата се променят, след развода с нея през 2010 г. За сватбата си с Карол през 2016 г. Карлос Гон наема Версайския дворец край Париж.

Кой има полза от бягството?

Мистериозното бягство на Гон от Токио слага край на надеждите, че истината за неговото поведение начело на „Нисан“ ще излезе наяве, тъй като според японското законодателство съдебен процес не може да се води в отсъствието на обвиняемия. Това поставя въпроса кому е изгодно екзотичното му качване в калъф в багажника на самолет.

„Малко е вероятно процесът някога да започне, така че ръководството на „Нисан“ може да си отдъхне и да смята, че това отклонение е преодоляно. Не смятам, че отношенията с „Рено“ ще бъдат променени, така че всичко ще си продължи все едно, че нищо не е било“, казва Джун Окумура, аналитик от Университета „Мейджи“.

Според професор Робърт Дуярич от Университета „Темпъл“ в Токио всякакви конспиративни теории бродят из японската столица от тази, че полицаите, които са охранявали Гон са били некомпетентни, до тази, че бизнесменът е бил окуражен да предприеме дръзкото бягство, тъй като евентуален процес срещу него би уязвил репутацията на японския бизнес и на японското правителство.

"Всеки процес би разкрил тъмните страни на японската система и това не е нещо, което бизнесът или правителството биха искали да види бял свят“, казва проф. Дуярич пред „Дойче веле“.

Какво следва?

Джун Окумура добавя, че разкрития за евентуална съпричастност на японската държава към бягството би означавала падане на правителството в Токио. Засега японската столица се опитва да се справи с шока и със слуховете, ограждащи едно от най-странните и озадачаващи случки на границата на две десетилетия.

Три дни по-късно Интерпол издаде червена бюлетина за президента-беглец. Искането за неговото предаване на правосъдието беше изпратено на генералния прокурор на Ливан. И макар журналистите да са завардили входа на една от къщите му в Бейрут от Нова година, официално местоположението на Карлос Гон остава неизвестно.

Франция вече заяви, че ако Гон, който има и френско гражданство, се върне в страната, няма да го екстрадира. Бившият автомобилен президент е разследван и във Франция, но срещу него няма повдигнати обвинения. Засега единствените, които са разпитвани са пилотите, докарали го в Истанбул, както и още двама души, за които се предполага, че са го прехвърлили на самолета, с който е стигнал до Бейрут.

  • 16x9 Image

    Йовка Димитрова

    Йовка Димитрова е работила 17 години във в. “24 часа” преди да замине като кореспондент на вестника в Брюксел през 2007 г. Сътрудничила е на bTV, BIT, dnes.bg и други издания по теми, свързани с функционирането на Европейския съюз. Намира логика в сложните европейски процедури и чар в бюрокрацията, която ги прилага.

XS
SM
MD
LG