Връзки за достъпност

Извънредни новини

Светослав и Християна, които мечтаят и работят за зеленото околовръстно на София


Светослав Александров и Християна Василева

Огромни и паянтови метални конструкции, сив бетон и между тях растителност, която си е пробила път през годините. Изоставените индустриални зони, в които рядко стъпва човешки крак заради липсата на тротоари и смисъл, могат да заживеят нов живот.

Превръщането на дефекта в ефект се отдава на хората с богато въображение, а ако имат и диплома за архитекти - успехът е гарантиран. Те се казват Християна Василева и Светослав Александров и са хората, които искат София да има свой зелен ринг, изграден по старите железопътни трасета в града.

Двамата се запознават по време на следването си в Германия. Там се ражда и идеята. “Запознахме се в град Вупертал. Това беше някъде около 2003 - 2005 г. , когато видяхме как едни такива изоставени железопътни линии, които едно време са обслужвали индустрията, се превърнаха в пешеходна и велоалея”, разказва пред Свободна Европа Александров.

В германския град проектът бил реализиран пред очите им и това им дало надежда, че същото може да се случи и в София. Във Вупертал вече има изградени 28 километра за пешеходци, велосипедисти и хора, които карат електрически тротинетки. Релсите, по които преди време са минавали товарните влакове с въглища, днес имат друго предназначение.

“Стари гари, които са по трасето, са превърнати в ресторанти, галерии и театри”, допълва Александров. “Знам, че има такъв потенциал и в София и беше логично да се опитаме и тук да пренесем това нещо”.

Той е израснал в “Западен парк" и “Хиподрума” и през 90-те години често му се налагало да се придвижва между двата квартала, което отнемало много време. Тогава открил прекия път по трасетата на стария железопътен път покрай ТЕЦ “Земляне”. И до ден днешен често се разхожда там.

Светослав и Християна вече имат фондация “Зелена линия София” и търсят варианти за финансиране. Първата важна стъпка вече е направена, защото имат одобрението на Столичната община.

“Оказа се, че идеята се приема доста добре от всички общински съветници, с които се срещнахме. Имахме срещи и с главния архитект, и с кмета Фандъкова.

Трасето в София би трябвало да е дълго 32 километра и да образува обръч около града. Всеки може да види проекта в страницата на фондацията във Фейсбук, “за да може да достига до повече хора”.

Светослав и Християна си представят една асфалтова алея за велосипеди и още една за пешеходци. “И, разбира се, осветление”.

Тези трасета съществуват и могат да се изпозват за разходки и в момента, въпреки че гледката около тях на места наподобява постапокалиптична снимка. Ако зеленият ринг бъде изграден, това ще промени и индустриалните зони, през които минава.

Карта на бъдещия зелен ринг
Карта на бъдещия зелен ринг

“Всъщност си представяме как във времето терените около тази алея ще се облагородят. Изоставени сгради могат да предизвикат интерес за някои инвестиции, както се случва при добрите примери на Запад. Ще облагороди и кварталите, през които минава”, мечтае на глас Светослав Александров. “Ще бъде дълъг процес”.

Общината обаче не може да вземе сама решение старите релси да се използват за ново зелено трасе, защото са собственост на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ .

“Едната възможност е пътеките да бъдат прехвърлени на общината. Има много интереси, затова на този етап искаме да популяризираме идеята, за да може хората да си я поискат и да бъде превърната в реалност”, казва Светослав Александров - “за да създадем един алтернативен и свободен начин на придвижване, който не е свързан с това да си купиш билетче или да се чудиш кога ще мине градски транспорт”.

  • 16x9 Image

    Ивайло Везенков

    Ивайло Везенков е журналист в Свободна Европа. Завършил е Българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Първите си стъпки като журналист прави в радиото. Работил е в бТВ и Би Ай Ти. През 2016 и 2017 г. е стипендиант на Fulbright в Аризонския държавен университет. Специализирал е в CNN.

Facebook форум

XS
SM
MD
LG