Връзки за достъпност

Извънредни новини

Диамантен страх. На борда на инфекциозния изолатор на COVID-19


Пасажери на "Диамантена принцеса" са излезли за глътка въздух на терасата на каютата си

Те са най-голямото огнище на коронавируса COVID-19 извън Китай – круизният кораб „Диамантена принцеса“ е закотвен под карантина в японското пристанище Йокохама край Токио от седмица. И новините не са добри. От един носител на вируса днес броят на заразените е 218, а са тествани едва 500 от 3600 пътници и екипаж на борда.

В сряда се разболя и чиновникът на японското здравно министерство, изпратен на борда да документира изолирането на болни и да поддържа здравните им картони. При това той е носил задължителните маска и ръкавици през цялото време, съобщи японският здравен министър Катсунобу Като.

За тях – тръгнали на мечтана ваканция из топлите китайски морета в разгара на сезона, новините за коронавируса в китайския град Ухан вероятно са били само новинарски шум, когато кошмарът ги застига. Всичко започва, когато 80-годишен мъж от Хонконг проявява симптоми още на първия етап от пътуването от Йокохама до Хонконг. Той не се чувства добре и слиза на първото пристанище. Шест дни по-късно китайските власти потвърждават, че той е носител на коронавируса. Пътникът е бил на борда на „Диамантената принцеса“ в продължение на пет дни – от 20 до 25 януари.

"Диамантената принцеса" е под карантина на терминала за круизни кораби в Йокохама от 7 февруари
"Диамантената принцеса" е под карантина на терминала за круизни кораби в Йокохама от 7 февруари

Следващата новина от "Диамантената принцеса" е за 30 нови случая и оттам снежната топка започва да се засилва. Първоначално позитивно реагиращите на тестовете са по около 30 дневно, през следващите дни те стават по 60, докато на осмия ден от карантината, вече всеки 20-и на борда е заразен, като пострадали има както сред пасажерите, така и сред екипажа.

Според вирусолозите, заради сравнително дългия инкубационен период от 14 дни, през който заразеният, предава вируса, често без да проявява симптоми, вероятно всички заболели дотук, са били инфектирани още преди корабът да бъде запечатан и изолиран на кея за круизни кораби край Токио.

„Все още не говорим за предаване на вируса от човек на човек по време на карантината. Ако това бъде потвърдено, ще трябва да се вземат различни мерки, за да се отделят позитивните от здравите пътници и персонал“, заяви канадският вирусолог д-р Алисън Макгиър пред CBS News.

В очакване да се реши съдбата им, пътниците прекарват по няколко часа дневно на балконите си, опитвайки се да разберат какво ги очаква
В очакване да се реши съдбата им, пътниците прекарват по няколко часа дневно на балконите си, опитвайки се да разберат какво ги очаква

Пътниците обаче не знаят какво се случва и защо не всички от тях са тествани за короновируса.

Картината на борда е разнообразна – сред пътниците има японци, американци, канадци. Според японските власти пътниците и екипажът са от 11 държави. Канадското външно министерство съобщи за 240 свои граждани, за осем от които е потвърдено, че са носители на вируса. 80 на сто от пасажерите са над 60-годишна възраст, а един от десетима е прехвърлил деветдесетте - най-рисковите групи за усложнения.

От седми февруари те са затворени в каютите си и не им е разрешено да ги напускат, освен ако не искат за кратко „да си изпънат краката“ по някоя от 12-те палуби и то по график и в определени часове. Повечето обаче се страхуват и се показват на балконите на каютите си. Картината е сюрреалистична, защото те са задължени да закриват с маски лицето си при всяко отваряне на вратата на каютата.

Комуникацията с външния свят поддържат с ежедневни разговори с близките си, а от радиоуредбата на кораба, капитанът им дава указания и ги информира за новите потвърдени случаи. От началото на седмицата всички пътници са задължени да слагат защитни маски, когато им носят храна в каютите. Те си мерят ежедневно температурата и трябва да докладват на екипажа при болки и раздразнено гърло.

Близките на част от поставените под карантина пътници са пристигнали в Япония, за да ги подкрепят морално
Близките на част от поставените под карантина пътници са пристигнали в Япония, за да ги подкрепят морално

Не знаят какво се случва с болните им спътници. Пътничка разказа пред CBS News, че жена от отсрещната каюта (американка), е свалена на брега и откарана в Токио, като няма право да се върне на кораба, където още се намира мъжът ѝ.

В последните дни хората, чиито каюти гледат към кея, забелязват оживено присъствие на военни и медицински персонал. Многобройни линейки и пожарни.

„Боим се, защото не знаем какво се случва. Дали свалят на брега болните, дали дезинфектират кораба. Много се страхуваме, че ще се разболеем“, разказва Труди Клемент, пенсионерка от Канада, която е пристрастена към пътешествията с круизни кораби.

Японските власти са дислоцирали многоброен цивилен и военен персонал около кораба, но пасажерите не знаят какво се случва
Японските власти са дислоцирали многоброен цивилен и военен персонал около кораба, но пасажерите не знаят какво се случва

Клемент разказва, че пътниците, които имат по-големи каюти успяват да се справят с принудителния режим, но тези от вътрешната страна на кораба наистина са подложени на изпитание да прекарват по 24 часа в миниатюрната кутийка, нормално предназначена за прекарване на нощта.

"Усещането е странно да не можеш да се движиш, когато пожелаеш или имаш нужда. Някои хора направо откачат", разказва Клемент пред канадския тв канал.

Безжичният интерент на борда осигурява развлечение и разтуха на част от пътниците, които търсят утеха в разговори с близки и приятели. Другото развлечение е храната - по три пъти на ден, която се подава през табли до вратата.

Някои от възрастните пациенти обаче се притесняват, че лекарствата им за кръвно и диабет са на свършване, тъй като са взели количества само за пътуване, чиято първоначална програма е била едномесечна, а заради карантината ще продължи 45 дни. Японските власти са събрали информация от нуждаещите се от лекарства и пътниците са в очакване да си получат таблетките.

Труди Клемент твърди, че ще се възползва от ваучера за ново пътуване по избор, който компанията, собственик на кораба, им обещава, заедно с връщане на парите за настоящето несъстояло се приключение.

От снимките, направени към левия борд на кораба, се виждат хора на различна възраст и от различни раси, които престояват за кратко – най-често вглъбени в мълчание. Карантината трябва да бъде свалена на 19 февруари.

Възрастните са една от най-високорисковите групи за развиване на усложнения от вируса. Засега нито един от заразените на борда не е починал, но се знае малко за състоянието на хората, при които е доказано наличието на вируса. Предполага се, че болните се извозват в болници, за да бъдат лекувани.

Вирусолозите са категорични, че при епидемии, круизните кораби са възможно най-неподходящото място. Хиляди хора са събрани на сравнително ограничено пространство и зависят един от друг. Пътниците не могат без храна и вода, а те могат да им бъдат предоставени само от ограничен брой персонал на борда. За да се осигури по-голям комфорт на пасажерите, условията за екипажа са „по-притеснителни“. Персоналът живее в тесни кабини, където пренасянето на силно заразния вирус е изключително лесно. В същото време е трудно да се отдели достатъчно място за изолиране на болните и затова пътническите кабини изглеждат като най-сигурното място в очакване да изтече карантинния период.

Мъж в защитно облекло е заснет на шестата палуба на "Диамантената прицеса"
Мъж в защитно облекло е заснет на шестата палуба на "Диамантената прицеса"

Извън отшелниците от "Диамантената принцеса", която се класифицира като "международен случай", в Япония има още 29 потвърдени случая на COVID-19.

2200 „летящи холандци“ намериха пристан в Камбоджа

Засега по-благоприятно се развиват нещата за други 2257 души на борда на нидерландския круизен кораб „Вестердам“. След двуседмично бродене из Тихия океан, те най-после получиха разрешение да акостират в четвъртък в камбоджанското пристанище Сиануквил в Тайландския залив.

"Вестердам" приближава пристанището на Сиануквил в четвъртък
"Вестердам" приближава пристанището на Сиануквил в четвъртък

Пътниците обаче нямат право да слязат на брега и трябва да изчакат властите да направят тестове на около 20 пасажери, които се чувстват неразположени. Взетите проби вече са откарани в института „Пастьор“ в столицата Пном Пен. След 20-часово очакване всички тестове се оказаха отрицателни. Както и самите пътници твърдяха "Вестердам" е свободен от вируса". Междувременно над 400 души вече са си купили билети за връщане у дома, а останалите очакват организирането на чартърни полети да ги приберат.

Потеглилият на 1 февруари от Хонгконг круизен кораб, който е трябвало да обиколи крайбрежието на южен Виетнам, се лута из Източнокитайско и Филипинско море, опитвайки се да намери пристан. Пет държави - Япония, Тайван, Филипините и Гуам им отказаха пристан, заради подозрения, че на борда може да има болни, без пациентите да бъдат диагностицирани.

Според правилата на мореплаването кораб, който е подал сигнал за бедствие трябва да бъде приет в най-близкото пристанище.

Тайланд, който първоначално се съгласи да ги приеме в порт южно от Банкок във вторник, се отказа на следващия ден и в замяна предложи гориво, храна и води. Лично премиерът се яви по телевизията, за да търси разбиране - заради страховете на гражданите, че почиващите ще ги заразят с COVID-19.

Пътници на "Вестердам" нареждат пъзел, докато корабът обикаля моретата с надежда да му разрешат да акостира някъде
Пътници на "Вестердам" нареждат пъзел, докато корабът обикаля моретата с надежда да му разрешат да акостира някъде

„Обикаляме моретата вече втора седмица, но много страни от страх от коронавируса отказват да ни приемат. Мерят ни редовно температурата, но започва да ми става страшно, защото не мога да планирам и заради неизвестността“, разказа във видео в Инстаграм пътничка, която се е записала на палубата.

За разлика от "Диамантената принцеса", на "Вестердам" пътниците не са задължени да стоят в каютите си и да носят маски. Въпреки това нетърпението е обзело всички.

„Гледаме градовете, които трябваше да посетим от борда. По програма трябва да слезем на брега, но не вярвам да можем да го направим“, споделя пътничка пред агенция Ройтерс, взирайки се в стигащия до хоризонта Банког.

  • 16x9 Image

    Йовка Димитрова

    Йовка Димитрова е работила 17 години във в. “24 часа” преди да замине като кореспондент на вестника в Брюксел през 2007 г. Сътрудничила е на bTV, BIT, dnes.bg и други издания по теми, свързани с функционирането на Европейския съюз. Намира логика в сложните европейски процедури и чар в бюрокрацията, която ги прилага.

Facebook форум

Най-ново видео

Изнасилване? Докъде стига полицейското насилие
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:58 0:00
XS
SM
MD
LG