Връзки за достъпност

Извънредни новини

“Тяхна редовна практика”. Колко често руски военни самолети доближават небето на България


Ситуацията не е необичайна, нито извънредна. С тези думи началникът на отбраната на република България адмирал Емил Ефтимов коментира пред журналисти в четвъртък поредния случай на вдигане под тревога на военновъздушните сили, след като руски военни самолети доближават българското въздушно пространство. Конкретният случай е от вторник.

Потърсен от Свободна Европа, военният министър и вицепремиер Красимир Каракачанов заяви, че "това е тяхна редовна практика". Без да навлиза в конкретика, той обясни, че "пробват реакциите на българската авиация". "В крайна сметка искат да видят как ще реагираме, колко бързо ще вдигнем самолетите, засичат ли ги станциите ни", допълни той.

Министерството на отбраната досега не съобщава подобни инциденти. Бивши военни министри открито коментират темата. През последните години вероятно става дума за над 100 подобни случая, които някои оценяват като провокация и умишлено изтощаване на българската авиация. Тези случаи започват да се увеличават значително от 2014 г. насам, когато Русия анексира Крим от Украйна и засили военното си присъствие в района на Черно море.

Два Ту-22 и два Су-27

Във вторник, 19 май, два руски военни самолета Ту-22, ескортирани от два изтребителя Су-27, се отправят към въздушното пространство на Румъния. Тогава два румънски МиГ-21 излитат и пресрещат руските самолети, но без да ги доближават. Това се случва на няколко километра от брега на Румъния. След това руските самолети се отправят на юг и доближават българското въздушно пространство. Тогава два български МиГ-29 излитат и доближават на няколко километра руските машини, които са принудени да променят посоката си и да продължат на изток към въздушното пространство на Турция. Тогава излитат турски F-16, които пресрещат руските самолети и ги принуждават да се върнат обратно на север. Това подробно описание на случая е публикувано в сряда вечерта от Обединеното въздушно командване на НАТО.

“Съюзниците от НАТО решително охраняват въздушното си пространство и изпратиха ясен сигнал за способността си да реагират”, гласи официалното съобщение на Алианса.

Румънското министерство на отбраната съобщава за инцидента в четвъртък. Следва коментар и от военното министерство на Русия, според което техните самолети са изпълнявали “планиран полет над неутрални води в акваторията на Черно море”.

Българските власти не информират за случая. Чак в четвъртък вечерта, след заседание на парламентарната комисия по отбрана, адмирал Ефтимов потвърждава пред журналисти за инцидента.

“Ситуацията с руските бомбардировачи, които преминаха в близост до НАТО-вското черноморско пространство не е необичайна, нито извънредна”, коментира той.

Колко често

Когато нещо не е необичайно и не е извънредно, вероятно се случва често. Свободна Европа попита Министерството на отбраната за броя на подобни инциденти и тяхната честота. От институцията обясниха, че имат нужда от време и допълнителни справки, затова се ангажират да отговорят следващата седмица.

“Понякога такива инциденти се случваха и по няколко пъти седмично”, каза за Свободна Европа бившият министър на отбраната (2014-2017) Николай Ненчев. Той не назова конкретен брой на тези случаи по негово време, но определи честотата им така: периодично.

“Не са били малко тези случаи, понякога в седмицата имахме по няколко пъти подобни инциденти, но тогава информирах обществото. Това се случва от години. Мен ме притеснява, че го научаваме отвън, а е важно обществото да знае”, каза още Ненчев.

Бившият министър определя като провокации тези действия на руската авиация, чиято цел е “умишлено да изтощава нашия ресурс”. Според него често руските самолети са с изключени транспондери, което прави връзката с тях невъзможна. Процедурата обаче изисква пилотите от страните от НАТО да влязат в контакт с “вражеските” самолети и да ги информират, че доближават въздушното пространство на Алианса. Ненчев коментира, че това вероятно се прави умишлено, за да провокира по-остра реакция.

Откога

Темата за руските самолети, които доближават българското въздушно пространство и принуждават българската авиация да се вдига под тревога, стана актуална от 2014 г.

На 31 март 2014 г. тогавашният военен министър (2013-2014) Ангел Найденов съобщава пред “Труд”, че само за месец март има 9 случая на доближаване на руски разузнавателни самолети, като при 5 случая е издадена заповед за вдигане на дежурната двойка изтребители.

На 1 април 2014 г. тогавашният президент (2012-2017) Росен Плевнелиев коментира, че “ако в предишни години е имало две-три извънредни излитания, сега те са не по две-три на година, а по-две-три на седмица”.

Няколко дни по-късно и бившият военен министър (2009-2013) Аню Ангелов съобщава пред Нова телевизия за “значително увеличение” на подобни инциденти в сравнение с 2012 и 2013 година.

“Определено има увеличение от 2014 г. насам. Това е свързано със засилването на военното присъствие на Русия в Черноморския регион след анексирането на Крим. Това е политика на демонстрация на способности и политика на провокации за проверка на степента на готовност за реагиране”, коментира за Свободна Европа Велизар Шаламанов, бивш военен министър (2014), заемал високи постове в НАТО.

През октомври 2019 г. “Медиапул” цитира свои източници от Министерството на отбраната, според които за първите девет месеца на годината има 19 случая на вдигане на български изтребители заради доближаване на руски самолети. През 2018 г. тези случаи са били 17.

Свободна Европа изпрати запитване и до Обединеното въздушно командване на НАТО за броя на подобни случаи, но не получи отговор до завършването на този текст. Решението за вдигане на дежурни изтребители се взима централно в командването на НАТО, защото охраняването на въздушния суверенитет е обща задача, обяснява Шаламанов. Дори и България да няма възможност в момента, изтребители от Румъния или Турция би трябвало да ги заместят. Решението за евентуална употреба на сила обаче се взима от националните власти.

“Този тип действия определено са провокации, които водят до спад в доверието и създават риск от инциденти. Така изглежда нарасналият риск в Черно море”, казва Велизар Шаламанов. И той посочва като основен проблем практиката руските самолети да изключват транспондерите си и да не отговарят на комуникационните повиквания. А това само увеличава още повече риска от инциденти.

  • 16x9 Image

    Иван Бедров

    Иван Бедров е директор на българската служба на Радио Свободна Европа. Има над 25 години опит в български и международни медии, сред които бТВ, БНР, Клуб Z, Дойче веле и Радио Свободна Европа.

Facebook форум

Най-ново видео

XS
SM
MD
LG