Връзки за достъпност

Извънредни новини

Алла Георгиева и нейният "Музей на жената"


Алла Георгиева на откриването на "Музей на жената"

Това не е обикновена изложба и няма как да бъде случайна. На откриването Алла Георгиева е облечена изцяло в розово. "Това е т.нар. маркетингов цвят", казва тя и обяснява "В днешно време той продава. И то на конкретна аудитория. Смята се, че е женският цвят", допълва Алла. И разказва, че е направила подробно проучване кога цветът получва тази "джендър натовареност". Това се случва след Втората световна война, когато започва един процес на "връщане към нормалното". Съпругата на американския президент Дуайт Айзенхауер - Мейми, е една от първите, които поставят розовото в центъра на връщането към нормално, появявайки се в розово на събитие.

Изложбата се казва "Музей на жената", а Алла Георгиева започва да събира експонатите още през 1999 г. Тя е една от основателките на група "8 март", която се занимава с въпросите на феминизма от 1998 г. Алла има траен интерес към представянето на жената в обществото. Това е и причината да започне да колекционира.

Всичко започва с "един експонат, който бях купила - формички за лед във формата на жена. Много ме впечатли този обект. Помислих си, че се създават много хубави неща и в бита, и в сувенирната промишленост и къде ли не". Периодично си купува различни подобни сувенири.

Паралелно започва да снима и билборди с различни реклами. "В България много активно оперираха с женското тяло. По нейзнайни причини според рекламодателите жените трябваше да продават най-невероятни неща - гуми, лагери, кафе, маратонки. Цялата авткозметика непременно трябваше да се продава с полуголо тяло", казва тя и допълва, че е снимала всички тези визии из цяла България. Според нея "в началните стадии на нашия ранен капитълизъм са решили, че сексът и еротиката, и женското тяло като основен двигател, продават".

Алла не може да каже колко на брой експонати има в нейната колекция, но съветва всеки, който проявява интерес към това как се осъществил преходът в България и конкретно как е фиксиран върху образа на жената, да я посети.

"Реших, че трябва някой да запази всичко това и явно се оказа, че този някой съм аз", казва с усмивка Алла. Тя разказва, че започва да събира и постери. Движеща идея е да не се загубят и забравят тези интересни истории. Тя отбелязва, че вижда промяната в отношението към жената. Последните ѝ експонати са от 2020 г., но смята, че билбордите значително са намалели. Описва няколко предмета, които смята за впечатляващи, но отбелязва, че е по-добре да се гледат, защото всеки "има своя емоция".

Постепенно във времето започва да ги класифицира на печатни материали или предмети, които също имат своите подкатегории, например "за бита", "за офиса", "подаръци за мъже", "кукли" и т.н.

Разказва, че има особена слабост към куклите, защото те са отражение на духа на времето. "Куклите от една страна рефлектират времето и от друга страна момичетата, играейки с тези кукли, искат да имитират тяхната визия". Куклите "Барби" са един типичен пример за ерата на топ моделите и култа към съвършеното тяло, обяснява Алла.

Самата тя изработва концептуални кукли, които представят мястото на жената в обществото. "Отнасям се критично, хумористично. Имам си своите обекти, напр. фемистка, мачистка" и те отразяват стереотипите, които обществото използва.

В изложбата влизат и произведенията на гост артисти като художниците Искра Благоева и Чавдар Георгиев.

Алла разказва още, че има и серия нейни рисунки "Великите мъже за жените". Изучавайки творчеството на великите мъже от историята - Наполеон, Ницше, Фройд и Георг Базелиц. За последния Георгиева специално казва през смях, че му е сърдита от 2015 г. заради изказването му, че жените не могат да рисуват добре.

"Музей на жената" няма постоянен "дом". Колекцията може да бъде видяна в къща-музей "Вера Недкова" на ул. "11-и август" до 30 септември. Алла казва, че е мислила да направи галерия, в която да покаже експонатите си, но е успяла да го направи сега благодарение на Български фонд за жените. Тя е една от 9-те жени, които са спечелили конкурса "Всичко (ни) е наред". Колекцията ѝ продължава да се попълва във всеки възможен момент.

"Нали съм музей, фиксирам музейни ценностти. Моята задача е да пазя, включително и този апогей на розовия цвят като един маркетингов цвят", казва през смях Алла.

Алла Георгиева е българска художничка, родена през 1957 г. в Харков, Украйна. Учила е в Харковска детска художествена школа №1 " И. Е. Репин" и в частната школа на Виталий Ленчин. През 1980 г. завършва Художествено-промишлен институт в Харков. Работи в областта на инсталацията, живописта, пърформанса, видеото, обектите и карикатурата. В България живее от 1981 г. и има редица самостоятелни изложби.

Facebook форум

XS
SM
MD
LG