Връзки за достъпност

Извънредни новини

Борисов прави "като Нетаняху". Тома Биков пред Свободна Европа


Тома Биков от ГЕРБ
Тома Биков от ГЕРБ

Тези, които сега определят ГЕРБ като мафия, ще си променят поведението след изборите, прогнозира Тома Биков, който е втори в партийната листа в 24 МИР в София.

В студиото на Свободна Европа той призова всички партии да се държат по-спокойно в предизборната кампания. Той се аргументира с това, че в България има сфери, които се нуждаят от реформи, но те се правят, когато има съгласие.

“Ако ще се правят конституционни промени, са нужни 160 гласа, то не става само с желание, а и със събиране на подкрепа. А за да има подкрепа трябва да има диалог”, коментира Биков.

От призива си към диалог той изключи самия премиер Борисов, който обикаля страната с джипката си в компанията на пиари и министри, като с това избягва журналистически въпроси.

Според Биков това е “начин на водене на предизборна кампания. Това прави и [премиерът на Израел] Нетаняху ”, каза кандидат-депутатът от ГЕРБ.

Според Биков в България има проблем с доверието в честността на изборния процес. Той обаче смята, че електронното гласуване или вотът по пощата, за които се обяви българската диаспора в чужбина, няма да повишат доверието в изборите у нас.

Биков каза, че в следващия парламент ГЕРБ няма да води преговори за съставяне на кабинет единствено с БСП и ДПС.

Ето и пълния текст на интервюто:

- Защо, господин Биков, никой извън досегашните партньори на ГЕРБ не желае да се коалира с вас? Цялата предизборна кампания преминава под мотото "да свалим ГЕРБ от власт".

- Първо, това е нормално за една предизборна кампания. Такова е естеството на всяка кампания - политическите сили да искат да се разграничат една от друга, за да покажат своето различие. Би било даже доста изненадващо, ако изначално някой започне да говори с кого ще се коалира. А и ГЕРБ е най-лесната мишена - тя е в управлението и е нормално да бъде критикувана. От гледна точка на нашите коалиционни партньори - те също са част от управлението и по тази причина няма как те да се разграничат от нас чак толкова. Но след 5 април според мен ще има нова политическа ситуация, в която ще има смяна на тези...

- Какво имате предвид?

- Имам предвид, че тогава ще започне следизборното говорене. В началото на кампанията, разбира се, всеки трябва да покаже собствената си индивидуалност, но да се спазват определени стандарти по отношение на личните нападки. Защото след пети април може да се окаже... Много ме критикуваха през 2014 година, защото аз бях от хората, които още през август месец казаха, че ще има управление на ГЕРБ и Реформаторския блок. Тогава много хора бяха обидени, а впоследствие се оказа...

- Впоследствие Божидар Лукарски каза, че това е било трик...

- ... впоследствие се оказа, че така стана. И поради тази причина казвам да не се бърза чак толкова много с тези изявления.

- Случвало ли ви се е някога в периода на тези четири години, в които бяхте в парламента, да се почувствате неудобно или засрамен от коментари на вашите хора от ГЕРБ? Нека Ви дам примери. Например, госпожа Цвета Караянчева и фразата й: "карат хубави коли по магистралите на Борисов, отиват да протестират срещу лошия Бойко, качват се на метрото и се прибират вкъщи. Ходи пеша бе, ходи пеша!" Или думите на господин Борисов от едни разговори, за които прокуратурата все още не е проверила дали това е неговият глас: "Раздуйте това, че вкарах Комисията по финансов надзор (КФН) по Eврохолд, на тоя да му размажат физиономията, че не се съобразява с мене." Или "работата носи свобода". Тези изрази карат ли Ви да се чувствате дискомфортно?

- Доколкото знам, тези фрази от различни места са извадени. Едното е от партийно събрание. Честно казано, аз внимавам да бъда малко по-обран, доколко успявам - не знам. Втората фраза е от предполагаем разговор на Борисов в затворена среда. Аз избягвам да коментирам такъв тип разговори, защото ако и мен ме запишат, кой знае какво ще се чуе. Всеки в своята затворена среда говори по различен начин. Като цяло е дискомфортно. Но имаше и по дискомфортни моменти.

- Например?

- Имахме доста. В последните четири години през доста изпитания преминахме. Може би най-силното беше по време на летните протести - тогава ми беше по-дискомфортно.

- Ако не се лъжа, след летните протести в едно Ваше изявление бяхте допуснал, че ако правителството не е имало воля за атака срещу Васил Божков, протестите е нямало да бъдат толкова многолюдни.

- Нямаше да има определени ексцесии, според мен. Нямаше да има определени ситуации, които бяха на ръба, на ръба на много сериозна ескалация. Като хвърлянето на бомбички, вкарването на агитки в протеста... Това го видяха всички. Тези агитки не бяха отишли там, за [да се борят за] демокрация.

- А на какво се дължат тези агитки?

- Не е на недоволство от правителството.

- В друга Ваша проява казвате, че в мандата на това правителство са ударени мощни икономически интереси на хора, подозирани в престъпления.

- Да, доста мощни икономически интереси...

- ... добре де, а как едно правителство може да удря икономически интереси?

- Ами на господин Божков 30 години не му се беше споменавало името.

- Господин Биков, как [едно] правителство може да удря икономически интереси?

- Не, не е удряло икономически интереси...

- ... едно към едно е цитатът. Не мога да си измисля [цитата от Вас].

- ... то не правителството, а прокуратурата повдига обвинения. Сега... Не съм се изразил правилно. Правителството удари хора с много сериозни политически интереси.

- А как ги удари?

- Ами просто им спря схемите. Спря им схемите.

- По какъв начин?

- Със съдействието на органите на реда. Как "по какъв начин". По закон. Прокуратура, МВР, разследвания, съд предстои за тях, ако бъдат част от тях върнати в България, разбира се. Защото те се укриват. Някои от тях.

- За господин Божков говорите, вероятно.

- И за Цветан Василев. И за най-различни хора. Има и такива, които са тук.

- Кои?

- Бобокови. Има и други, които не мога сега да изредя. Има и такива, които са в ареста. Арабаджиев...

- Аз се опитвам да изясня как ГЕРБ си представя, че посредством правителството удря икономически интереси.

- Не посредством правителството. МВР също е част от правителството. То е министерство, което има функциите да разследва евентуални престъпления. Прокуратурата, която не е част от правителството, има функцията да повдига обвинения, да събира доказателства. И съдът - да издава присъди. Но за да се стигне до съда, първото звено, през което трябва да се мине, е МВР. Така че не правителството удря някого...

- Да разбирам ли, че не сте се изразил правилно?

- Аз мисля, че правилно обясних какво съм казал. Разбира се, в хода на разговора може би не всяка дума е сложена на правилното място, но нямам предвид че правителството набелязва някой с голям икономически интерес. Защото има и бизнесмени, и бизнеси, които имат по-голям икономически интерес, но спазват правилата и са в нормата.

- Може ли, господин Биков, чрез регулатори да се удрят хора? Чухме това от едни записи, за които вие самият казахте, че са неизяснени все още.

- Ако помните КФН беше сезирана след като госпожа Гинка Върбакова беше започнала да купува ЧЕЗ в хода на някаква процедура. Тогава обвиненията срещу нас бяха, че Гинка Върбакова едва ли не е Бойко Борисов, който изкупува ЧЕЗ. Така се говореше. После се оказа, че май не е така. Да не Ви излъжа, но тогава може би правителството сезира КФН, което е в неговите правомощия. И КФН се произнесе отрицателно. Ние сме били и като партия лично ангажирани с този казус, защото върху нас бяха хвърлени обвинения, че едва ли не ще вземем ЧЕЗ, което не беше вярно.

- Ами [Бойко Борисов] казва да му се "размаже физиономията, защото не се съобразява с мен"...

- Аз не знам за кого говори той. За кого говори?

- А попитахте ли го?

- Не, не съм го питал. Но това е важно - кой е този, на когото... ще му бъде размазана физиономията. Което не е в буквалния смисъл, нали.

- Размазване на [чиято и да било физиономия] от регулатора не е ли също тежко нещо?

- Не, не, не е от регулатора. Сложен анализ е това, което е искал да каже Борисов, но не е задължително да е говорил за човека, за когото си мислите. Може да е бил някой друг, който не е искал да се съобрази с него.

- ... но все пак трябва да му се размаже физиономията.

- ... тука не съм видял на някой да му и била размазана физиономията.

- В няколко Ваши предизборни изяви казвате следните неща: че тези, които сега ви наричат мутри, ще дойдат да търсят вашето съдействие за съдебна реформа. Също така казвате, че е крайно време да бъде възстановен политическият диалог и че ГЕРБ ще се опита да направи това, и че е назряло време за промени, и че това става само с нужното съгласие. Изглежда, че протягате ръка. Към кого обаче я протягате?

- Те са няколко неща. Първото е за конституционни промени. Ако ще се правят, за тях са нужни 160 гласа. То не става само с желание. Става със събиране на някаква подкрепа. За да се събира подкрепа, трябва да има някакъв диалог. Иначе аз не виждам как партия с 15-20 депутати ще промени Конституцията в която и да било нейна част...

- Но кого призовавате?

- По принцип призовавам всички малко по-спокойно да се държат. Тези, които искат да правят дълбоки реформи и заявяват такъв реформаторски устрем, трябва да знаят, че това се прави с обществена подкрепа. Когато обществената подкрепа е 6%, ти трябва да търсиш още някакви хора, които да те подкрепят, за да бъдат тези реформи успешни, а не после само да ги наричаш неуспешни. Както се случи веднъж...

- ... само да ви припомня, че в случая, за който говорите - Вие тогава бяхте съветник на госпожа [Румяна] Бъчварова - тогава ГЕРБ и ДПС, заедно с БСП, тези три партии, отхвърлиха [предложенията за конституционни промени].

- Тогава минаха, мисля, 5 от 6 промени в Конституцията. Точната цифра може и да е 4 от 6, не помня точно, но минаха по-голямата част от конституционните реформи. И тогава гласовете за тази подкрепа бяха събрани от ГЕРБ, а не от тези, които настояваха за реформите.

- Но ГЕРБ се отметнаха после...

- ... тези, които настояваха за реформите, не направиха нищо, за да съберат подкрепа, а гласовете само на ГЕРБ и Реформаторския блок изобщо не стигаха...

- Понеже и двамата сме били живи тогава, ГЕРБ събираха подписи...

- Точно така, ГЕРБ събираха подписи...

- ... за един конституционен проект...

- ... точно така беше...

- ... от който после се отметнаха заедно с ДПС. А БСП от самото начало бяха казали, че няма да гласуват. Казвам това [от уважение към] фактите.

- Да. Но и аз да кажа фактите - фактите бяха, че ГЕРБ събра подкрепата. Депутати от ГЕРБ написаха конституционните промени тогава и отгоре имахме един мой приятел Христо Иванов който вееше байряка и Радан Кънев, който ходеше с Местан...

- Кои депутати написаха [предложението за] конституционните промени?

- Не съм говорил лично с тях...

- Тоест, твърдите, че депутати от ГЕРБ са написали конституционните промени?

- Твърдя, че депутати от ГЕРБ ги написаха.

- А може ли по-късно през деня да проверите това...

- Не, няма, аз много добре знам кои са [написалите].

- Кои депутати са написали тогавашните конституционни промени?

- Членовете на тогавашната правна комисия.

- Кои?

- Не съм говорил с тях, за да мога [да им кажа имената].

- Но твърдите, че не е Христо Иванов, който тогава беше министър на правосъдието?

- Твърдя, че те са имали решаваща роля в самото написване на [проекта] чисто юридически.

- Понеже през тази седмица Христо Иванов ще ни гостува, ще го питаме за това.

- Питайте го, да, важно е. Разбира се, аз не съм бил там, на мен ми разказват. Но аз си спомням пресконференцията Борисов, когато каза, че ще правим промени в Конституцията, и много добре помня кой събра гласовете, за да минат изобщо някакви поправки.

- Къде е противоречието в следните думи, които сте казвал в рамките на няколко дни. Казвате, че "който иска да прави съдебна реформа, трябва да бъде максимално тих". А преди това сте казал, че през лятото сте направили всичко, което са поискали протестиращите, не се преговаряли с други и директно сте внесли промените в Конституцията в Народното събрание.

- Няма противоречие. Свикахме Велико Народно събрание, защото такава е процедурата. Оттам нататък Великото народно събрание (ВНС), ако беше свикано, то една от основните му задачи щеше да бъде и съдебната конституционна промяна.

- А защо в началото на вашия мандат Цецка Цачева каза, че съдебната реформа е приключила? (...)

- Пак ще го кажа. Един от основните проблеми на съдебната система - след като има недоверие в нея - означава, че има нужда от някаква промяна. Проблемът е, че това е сложна система. Аз съм далеч от мисълта, че само законодателна промяна, че само конституционна промяна, решава проблема в съдебната власт. Ние можем да напишем всякакъв закон, но ако съдебната система или части от нея противодействат на това законодателство, няма никакъв смисъл. Затова аз казвам, че първо в парламента трябва да има диалог, за да има и устойчивост. Защото, добре, ние ще съберем сега гласове и нещо ще променим с Демократична България. Но утре ще дойде друго правителство с други партии, които ще го отменят това. Това е по-лошо, отколкото да няма никаква промяна. Затова трябва да има съгласие по този въпрос, а [този, на когото] му е основен приоритет това, той трябва да бъде в центъра на този диалог. Как ще го направиш, ако казваш, че сме мафиоти? Как ще разговаряме? На 1 май или на 10 май вече новият парламент ще работи. И как ние, "мафиотите", ще отидем да говорим с Христо Иванов, който не говори с мафията? Няма ли да е смешно това?

- Ами Вие как наричахте Борисов "карикатура на диктатор", а сега сте в ГЕРБ...

- Ами аз точно затова го казвам. Само че аз тогава бях журналист, не бях партия, която очаква да влезе в парламента, и за която не се знае какво ще прави след 5 април по отношение на политическото си позициониране. Така че моята журналистическа дейност е славна, но тя не е била определяща за държавата. Тука говорим за политическа отговорност.

- Понеже говорите за диалог, да Ви питам: как се случва диалогът от джипката? Господин Борисов от лятото насам не се е появявал на пресконференция - след онази в централата на ГЕРБ, на която и Вие присъствахте.

- Е как да не се е появявал на пресконференции, появявал се е.

- Имаше една в Министерския съвет, на която той се появи да каже, че не е ортак с господин Пеевски и на въпроса "можете ли да останете за въпроси", каза "не" и излезе от залата. Та как да стане диалог? Досега не сме видели интервю на господин Борисов в тази кампания. Защо той липсва от нея и се показва само в комфортната област на автомобила си, в която са пиарите му и някой друг министър?

- Същото прави Нетаняху. Аз го следя във Фейсбук. Не знам кой от кого го е взел, но това е начин на водене на предизборна кампания. Но това няма връзка с политическия диалог, който предстои да се случва след изборите. Ние в момента не сме в режим на диалог и не сме в режим на това да определяме параметрите на следващото управление.

- Крие ли се господин Борисов зад комфорта на джипката си, за да не отговаря на въпроси?

- Аз не знам в колко голям комфорт живее господин Борисов. Вчера имаше черни чували и всякакви глупости пред къщата му. Така че едва ли може да кажем че Борисов е в някаква комфортна ситуация.

- Аз не говоря за човешки комфорт, а за комфорт от липса на журналистически въпроси.

- Ами преди пък го обвиняваха, че не слиза от телевизията. Аз не мисля, че той не може да отговаря на въпроси. Това не е слабата му страна. Напротив, точно това изнервя противниците му, защото много добре отговаря, иначе нямаше да е премиер 10 години.

- Преминаваме към изборния процес. Вие сте казвал, че е необходимо повишаване на доверието в изборния процес и че това е голям проблем в България. Какво направихте от ГЕРБ за повишаване на доверието в изборния процес? Задавам Ви този въпрос на фона на пресконференцията Ви от миналата седмица, когато предупредихте за предстояща евентуална конституционна криза заради в протокола в Изборния закон - това е всъщност единственият документ, който удостоверява в една секция кой как е гласувал. Вие сторихте това няколко часа след края на Народното събрание, което можеше да промени [текстовете за] този протокол.

- Нашата вина е, че ние много често участваме в усложняването на изборния процес, че усложняваме процеса. Според мен, ако искаме да повишим доверието в изборния процес, ние трябва да се опитаме да го опростим максимално и той да бъде ясен. Хората да гласуват с една и съща бюлетина и по един и същи начин.

- В Нидерландия опростиха процеса, като направиха гласуването в три дни, а възрастните гласуват по пощата. В САЩ приеха облекчения за гласуване по пощата и отново имат много висока избирателна активност. В Полша, която е по-близо до нас, през 2020 година, след като веднъж отложиха изборите, отново разрешиха гласуване по пощата. Единствената държава, която напоследък проведе избори по нашия модел - дистанция, дезинфекция и проветряване - е Индия.

- Аз прочетох единствения законопроект, който засяга гласуването по пощата. Това беше предложение на Демократична България, които не можеха да го внесат, защото не са парламентарно представени. Там имаше [такова положение]: ако живеят четирима гласоподаватели в един апартамент, трима гласуват, четвъртият - не. Още там се вижда какво е тяхното съмнение, че може да има контролиран вот. А то дори да няма, ако някой излезе и каже, че има контролиран вот, това вече ще е нарушено доверие. Холандия, която ми давате за пример - там никой не се притеснява, че ще има контролиран вот, че пощата ще закъснее, и изобщо - коя поща? Ако ще е за чужбина, американската поща е едно, холандската е друго, италианската - трето. Като цяло, първо нека да кажем какво ще повиши доверието в изборния процес.

- Ще включи повече български граждани от чужбина.

- А дали няма да намали доверието? И от коя чужбина?

- Искате поименно ли? От цялата чужбина.

- Ами защото има различни чужбини. В Македония например има 100 хиляди българи...

- Във Великобритания например хората искаха повече секции. Вие отказахте да се съберете и да промените изборния кодекс...

- На каква база? Да включим Великобритания в Европейския съюз? Не може. То има някакви критерии - или включваме всички, или не включваме никого. За нас едно са страни, които са извън Европейския съюз, другите са друго. (В страните от ЕС може да има произволен брой секции, но в страните извън ЕС те могат да са до 35 - б.р.)

- А Валери Симеонов, щом приеха [тези ограничения за българите извън ЕС] излезе в кулоарите на Народното събрание и каза: "опраскахме ги".

- Е, сега, какво казал Валери Симеонов...

- България е на 111 място по свобода на медиите. Вие и ДПС не се съгласявате с тази класация на "Репортери без граници". Те призоваха правителството да ограничи средствата от Европейския съюз и икономическите зависимости в медиите...

- Как да ги ограничи?

- Това от Вас зависи.

- Доколкото аз съм запознат, средствата от Европейския съюз рекламират определени проекти на Европейския съюз. Ние сме длъжни да ги дадем тези пари.

- Смятате ли, че по този начин правителството си купува благоразположението на медиите, господин Биков?

- Да ви кажа честно, не смятам. По стандартите на ЕС някакви проценти трябва да отидат за рекламата на тези проекти, за които ЕС е дал пари. Те се дават по процедури на правителството към определени медии, можете да видите на кои медии сме ги дали. Ако тези медии, които получават пари от Европейския съюз, са несвободните медии... Аз вече няколко години питам, включително съм питал и чужди посланици, кои са несвободните медии в България, за да ги освободим...

- Вие да ги освободите?

- Ами щом са несвободни. Пък после "ще освобождаваме и други народи"...

- Да погледнем към кризата с коронавируса. За една седмица ръстът на смъртността в България мина от трето на второ място. Това се случи след като господин Борисов нареди на здравния министър: "не ме интересува колко ще са заразените - две или три хиляди души - от първи март отваряш ресторантите". А математикът към щаба беше предупредил, че се очаква скок на заразяването.

- А кой е на първо място [по смъртност]? На първо място е Чехия, която е затворена от седем месеца, а има същия резултат като България. В цяла Европа има трета вълна на коронавирус. Това, което аз смятам за успех на щаба, е че ние успяхме да изтървем първата вълна, да я пропуснем, да няма трагедия при една неподготвена здравна система.

- Аз Ви питам обаче за третата вълна.

- В цяла Европа има трета вълна...

- В Германия заболеваемостта от вчера е 157 на 100 хил. души население. В София е 1000 на 100 хил.

- Ама има ли ръст [в Германия]?

- Има - от 75 на 100 хил, на 157 на 100 хил.

- А в България колко е?

- В България е над 550 на 100 хил. Къде е България?

- Ще видим накрая къде е. Навсякъде има трета вълна, независимо от това какви са мерките. Важното е как се държи здравната система. Към момента тя успява да издържи на този огромен натиск и мерките на щаба са свързани с това да облекчи здравната система да й позволи да може да лекува всекиго.

- Последен въпрос: има ли партия, с която не бихте водили преговори за съставяне на кабинет след изборите на 4 април?

- Ние имаме прието решение на конгреса - с БСП и с ДПС няма да водим разговори.

- А ще продължите ли да се надявате на подкрепата от ДПС в гласуването [в парламента]? Става дума за [приемането на] Изборен кодекс, за съдебна система, за данъчна политика?

- И за еврозоната, и за армията... Между другото, само заради тая подкрепа минаха тези предложения. И БСП са подкрепяли наши предложения, имало е случаи, в които е имало консенсус по определени въпроси. Въпросът е в България след изборите да има редовно управление, защото сме в здравна криза, в икономическа криза, и ако към това прибавим и политическата криза, няма да можем бързо да се възстановим. Затова всички партии след изборите ще носят отговорност за решенията си. Ние имаме, смятам, долу-горе коректно поведение в кампанията, така че няма да имаме такива притеснения, каквито ще имат други формации. Защото аз мисля, че някои ще променят мнението си.

  • 16x9 Image

    Свободна Европа

    Свободна Европа е службата за България на Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL). От 1950 г. до 2004 г. излъчва предавания на български език. От началото на 2019 г. Свободна Европа е възстановена като дигитална платформа за предоставяне на мултимедийно съдържание на български език.

XS
SM
MD
LG