Връзки за достъпност

Извънредни новини

По-скоро всяване на страх, а не реална заплаха. Възможно ли е мини в Черно море да стигнат до България


Командирът на българските ВМС контраадмирал Кирил Михайлов

Морски мини плават свободно в Черно море и създават опасност за корабоплаването. Тази информация обикаля от няколко дни социалните мрежи, а в неделя беше официализирана и от българското правителство.

Преди ден правителствената информационна служба призова гражданите, ако забележат „подозрителни сферични обекти във водата или на брега“, да подават сигнали на спешния телефон 112.

За какво точно става въпрос и реална ли е заплахата от свободно плаващи морски мини в Черно море? В следващите редове Свободна Европа опита да събере цялата известна досега информация по темата.

Как разбрахме за мините

Като първоизточник на въпросната информация може да бъде определено писмо, за което се твърди, че е написано от капитана на пристанището на руския град Сочи.

В него се казва, че в района на пристанищата Одеса, Очаков, Черноморск и Южний около 420 котвени мини са се скъсали и плават свободно във водите на Черно море. Писмото е с дата 18 март.

Това е писмото, което се разпространява в социалните мрежи.
Това е писмото, което се разпространява в социалните мрежи.

Ден по-късно ТАСС разпространи съобщение, че мини, поставени от Военоморските сили (ВМС) на Украйна на подстъпите към техни черноморски пристанища, могат да бъдат отнесени към Босфора и Средиземно море, защото са се скъсали.

Руската агенция твърдеше, че след началото на „специализираната военна операция на Русия“, ВМС на Украйна са поставили минни пояси на подстъпите към пристанищата Одеса, Очаков, Черноморск и Южний. Агенцията също споменаваше около 420 котвени мини, чиито въжета се се скъсали заради бурни води.

„Движени от ветрове и течения, мини се носят свободно в западната част на Черно море“, обяви агенцията с уточнението, че руският черноморски флот е издал предупреждение за опасност от мини на 18 март.

Руски или украински

Информацията, че морски мини се носят из Черно море не може да бъде потвърдена по независим начин, защото до този момент няма съобщения за засечени мини. Основният въпрос, на който няма точен отговор е, как изобщо би било възможно да бъде установен техния брой, ако котвени мини действително са се скъсали.

Според Андрей Клименко от Института за стратегически черноморски изследвания ситуацията може да се опише с фразата „крадецът вика дръжте крадеца“.

„Всъщност Черноморският флот на Русия е минирал акваторията на входа на устието на Дунав и около Змийския остров, според украинските военоморски сили“, каза Клименко за телевизия Current Time.

По думите му именно това е пречка за движението на търговски кораби от Босфора към Одеса и „освен това заплаха се създава за пристанищата на България, Румъния и Турция“.

Клименко посочва като важна подробност обстоятелството, че тази информация се е появила от името на капитана на пристанището в Сочи.

„Той разпространи съобщение на руските военни, че 420 украински мини са откъснати при буря. Всеки разумен човек знае, че е невъзможно да се преброят 420 мини в бурно море. Най-вероятно Русия знае, че е поставила 420 мини в района на Змийския остров и Дунав и твърди, че са откъснати от буря“, каза Клименко, добавяйки, че целта е да се всява страх сред корабособствениците и екипажите на кораби.

Какво представляват морските мини

Морските мини се поставят във водата, а експлозията се случва в момента, в който в мината се удари голям плавателен съд.

„Те се закотвят, а за поставянето им се изготвя карта с точното им местоположение“, каза за Свободна Европа бившият министър на вътрешните работи от ГЕРБ и експерт по артилерийско въоръжение и боеприпаси Валентин Радев.

По думите му този тип мини не са опасни за хората, защото те се взривяват от удар с голям кораб. Обикновено се поставят на конкретно място на морски път или подход и след преминаване на необходимостта от тях се премахват като се използва картата, която показва тяхното точно местоположение. Според Радев е практически невъзможно да се скъсат всички поставени морски мини.

Конкретните мини, описани в писмото на капитана на пристанището в Сочи, са от типовете ЯМ и ЯРМ. Първият тип представлява малка котвена мина с диаметър 53 см. Теглото на бойния заряд е 20 кг и може да бъде опасна много дълго време, обясни командирът на българските ВМС контраадмирал Кирил Михайлов. Целта на тези мини е да препятства десантните кораби да подходят към бреговете.

Другият тип мина, посочена в публикацията, също е котвена, но предназначена за реки. Диаметърът ѝ е 27,5 см, а теглото на бойния заряд е 3 кг. Такива мини се поставят на дълбочина 2-2,5 м. Целта им е да противодействат на плаващата техника, която стоварва десант. По думите на контраадмирал Михайлов „такава една мина не би представлявала сериозна опасност за голям кораб“.

„Много малка е вероятността такава мина, дори и да се скъса, да попадне навътре в морето, тъй като самото място на тяхното поставяне предполага, че ако има толкова силно вълнение, то по-скоро ще ги изкара на брега на мястото, където са поставени, отколкото да попаднат в открито море“, обясни командирът на българските ВМС.

Могат ли да стигнат мините до България

В неделя правителството разпространи съобщение, в което се казва, че „във връзка с информациите, че известен брой морски мини, поставени на плажа в Одеса, са били отнесени от буря и плуват в Черно море, представлявайки заплаха за плавателните съдове, българското правителство взима всички необходими мерки“.

Заради тази информация в Щаба на ВМС е направен анализ на времето в периода от 15 до 21 март, както и на прогнозата до 23 март. Това, което е установено е, че за периода, в който се твърди, че са се откъснали мините, вълнението на морето е било два-три бала. Това е слабо до леко вълнение с височина на вълната до 1,25 метра.

Анализ на данните за времето и прогнозата за следващите дни
Анализ на данните за времето и прогнозата за следващите дни

Според военните такова състояние на морето е малко вероятно да предизвика скъсване на мините, така че те масово да започнат да плават в морето и „да стане толкова опасно, че да трябва да плаваме на зигзаг между тях“.

Според контраадмирал Михайлов анализът на информацията показва още, че „публикацията на Руската федерация цели по-скоро затрудняване на търговското корабоплаване и създаване на страх и напрежение сред корабоплавателите и крайбрежните държави, отколкото наличието на реална заплаха“.

„Въпреки всичко, поради факта, че има поставени мини, не може да се каже, че няма вероятност да има откъснати мини“, каза командващият ВМС. Анализът на данните показва също, че, ако една мина се откъсне в Одеса или Черноморск, то на 12-ия ден тя би могла да е близо до нос Калиакра, между 14-ия или 16-ия ден - при Варна, на 18-ия ще е при Бургас, а на 20-ия ден ще е излязла от българските морски пространства.

Теченията са такива, че няма как мините да приближат плажовете, „с което искам да разсея съмненията, че мините ще започнат да се търкалят по плажа и туристите да ги ритат“, обобщи каза контраадмирал Кирил Михайлов.

  • 16x9 Image

    Генка Шикерова

    Генка Шикерова е разследващ журналист в Свободна Европа от 2020 година. Работила е дълги години в бТВ и Нова телевизия.

Facebook форум

Най-ново видео

Владимир Путин и изчезналият кокаин
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:40 0:00
XS
SM
MD
LG