Връзки за достъпност

Извънредни новини

Как работи мрежата за дезинформация, която прави проруски "клонинги" на медии


Изображението е илюстративно.

В продължение на месеци няколко германски журналисти и един технологичен гигант разследват мрежа от фалшиви сайтове с проруско пропагандно съдържание. Ето какви са резултатите.

В началото на август руското посолство в Малайзия споделя на страницата си във Фейсбук материал на т.нар. медия "rrn.world". Публикацията е озаглавена "Видео: Отворете очите си! Отворете картата на истината!", а в описание към линка от посолството пишат, че според западни журналисти Украйна убива деца в Донбас с оръжия, доставени от Запада.

Публикацията на руското посолство в Малайзия, споделила пропаганден материал от фалшив сайт.
Публикацията на руското посолство в Малайзия, споделила пропаганден материал от фалшив сайт.

Близо два месеца по-късно доклад от разследване на компанията Мета, която притежава социалните мрежи Фейсбук, Инстаграм и Уатсап, доказва, че този сайт е фалшив.

Не само това, но и са открити и блокирани над 60 други фалшиви адреси с пропагандна прокремълски материали, някои от които са споделяни от страниците на редица дипломатически мисии на Русия по света.

В публикувания преди дни на сайта на Мета доклад компанията определя това като най-голямата и най-сложна руска пропаганда, която е откривала от началото на инвазията.

Как е разкрита

Мрежата е разкрита и разследвана първоначално от германски журналисти от медиите ​"t-online" и "ZDFheute". Те успяват да идентифицират над 20 фалшиви сайта, като започват през пролетта и публикуват откритията си през август.

Междувременно са подали сигнал и към Мета, която започва свое разследване и така се стига до доклада от вторник. В него са изброени над 60 фалшиви уебсайта, като повечето от съдържанието е свалено от онлайн пространството. Кампанията включва измислени медии, както и детайлно изработени имитации на вече съществуващи сайтове, а съдържанието е било превеждано и разпространявано на различни езици.

"Някой тук е изградил нещо много професионално за дълъг период от време. Това е внимателно обмислена пропагандна кампания, проведена докрай", казва пред ZDF Андре Волф от австрийския сайт за проверка на фактите "Мимикама".

Кои са имитираните сайтове

Според данните на Мета кампанията се развива по различен начин през месеците. Първоначално през май и началото на юни участващите в нея експериментират повече, опитват да създават свои сайтове с малка аудитория.

Един такъв пример е RRN ("Надеждни скорошни новини" с линк rrn[.]world). Той функционира на различни езици, сред които английски, френски, немски, испански, италиански, китайски и арабски. Фейсбук страници на руските дипломатически мисии в Малайзия, Швеция, Унгария, Словакия и Бангладеш са споделяли връзки към сайта, пише в доклада.

По-късно през юни мрежата сменя тактиката и създава над 60 сайта, които имитират точния дизайн на популярни утвърдени европейски медии като немските Дер Шпигел и Билд, британската Гардиън и италианската новинарска агенция ANSA.

Първоначално мрежата действа равномерно в няколко европейски страни - Германия, Великобритания, Франция, Италия, Латвия и Украйна. От средата на юли обаче кампанията се съсредоточава само в Германия, където са създадени над 40 уебсайта.

Какво публикуват

Тези сайтове най-често манипулативно показват Русия като жертва на Запада, Украйна като корумпирана и криминална държава, а санкциите срещу Русия като пагубни за самия Запад. Някои материали са фокусирани върху войната, която Русия започна в Украйна на 24 февруари, докато други описват местни социални и икономически проблеми, като обвиняват за тях санкциите, наложени на Кремъл.

Целта на кампанията, пише ZDF, е да се създаде безпокойство сред хората и да ги настрои против санкциите. Едно от фалшивите видеа, приписано на t-online, е озаглавено "Олаф Шолц подписа икономическата смъртна присъда за Германия със санкциите срещу Русия". Друга материал, отново имитиращ t-online, гласи - „Г-жа Бербок е предала Зелените, за да разпали война и да подготви ядрен апокалипсис“.

Един от най-популярните случаи обаче е публикация на име "Тийнейджър е убит в Берлин заради икономии от уличното осветление". В нея се твърди, че 16-годишно момче е починало вследствие на катастрофа, предизвикана от изключено осветление нощем с цел да се пести енергия. ZDF разследва случая и установява, че нито полицията знае за подобен инцидент, нито уличните лампи в Берлин са изключени през нощта с цел пестене.

Една действителна публикация на съществуващ автор на Гардиън (горе) и пропаганден материал в сайт, имитиращ истинския.
Една действителна публикация на съществуващ автор на Гардиън (горе) и пропаганден материал в сайт, имитиращ истинския.

Друга публикация, озаглавена „Видео: Разкрита фалшива инсценировка в Буча!“, обвинява Украйна за избиването на стотици украинци в град Буча, окупиран от руснаците в началото на войната и по-късно освободен. След оттеглянето на руските войски там бяха намерени десетки трупове на цивилни, някои от които с вързани ръце. Правозащитни организации и разследващи от Украйна и нейните партньори откриха доказателства за военни престъпления от руска страна. Русия обаче обвини Украйна, че това е нейна "постановка".

Материалът е публикуван в един и същи ден на английски във фалшифицирания Гардиън, на италиански в имитацията на ANSA и на немски във фалшивия сайт на Шпигел.

Как се разпространява

За да излезе информацията извън малкия кръг на новосъздадените фалшиви сайтове, са организирани голям брой реклами и фалшиви профили в социалните мрежи, най-вече Фейсбук, но също Инстаграм и Туитър. Голяма част от тях, но не всички, са засечени и деактивирани още в началото от автоматизираните системи на Фейсбук.

Профилите, които споделят статиите, изглеждат изкуствени и си приличат по няколко основни черти, сред които по посоченото място на работа - много често това е онлайн платформата Нетфликс. Мета предполага, че профилните снимки на много от фалшивите профили са на несъществуващи хора, генерирани с помощта изкуствен интелект като генеративни състезателни мрежи (GAN).

Страниците на самите сайтове в социалните мрежи също са недоизпипани и често повтарящи се. Те обикновено напомнят на оригиналната медия само по логото, като в описанието на организацията липсва информация. Имената на много от тях са създадени по един и същи модел, например такива, които означават „отворено мнение“ на немски, френски или италиански (Offene Meinung, Opinion Ouverte, Opinione Aperta). Други използват името на една германска медия и логото на друга - например името WAZ (за Westdeutsche allgemeine Zeitung) с логото на T-Online, пишат от Мета.

Кой разпространява

Параметрите на мрежата изглеждат по следния начин. Във Фейсбук създадени 1633 профила, 703 страници и една група, а в Инстаграм - 29 профила. Обикновено приблизително 4000 акаунта следват един или повече от профилите във Фейсбук, членовете в групата са под 10, а последователите на един или повече профила в Инстаграм са около 1500.

Екранна снимка от архивирана версия на статия, публикувана от фалшивия сайт spiegelr[.]live, имитация на Der Spiegel. Статията се фокусира върху тежкото положение на германските пивоварни поради нарастващите цени на енергията и зърното. В края на видеото надписът гласи „За доброто на Германия санкциите срещу Русия трябва да бъдат премахнати“.
Екранна снимка от архивирана версия на статия, публикувана от фалшивия сайт spiegelr[.]live, имитация на Der Spiegel. Статията се фокусира върху тежкото положение на германските пивоварни поради нарастващите цени на енергията и зърното. В края на видеото надписът гласи „За доброто на Германия санкциите срещу Русия трябва да бъдат премахнати“.

За реклама в социалните мрежи на Мета от кампанията са похарчени близо 105 000 долара.

В Русия ли е създадена

Докладът определя кампанията като мрежа, произлязла от Русия. Както анализът на Мета обаче, така и разследванията на германските медии не са категорични кои точно стои зад дезинформационната мрежа. Парите за реклама са похарчени в долари и евро, а не в рубли.

Някои от признаците, по които може да се предположи, че зад мрежата стоят руснаци, са идентичните послания с тезите на Кремъл, както и фактът, че материалите са споделяни от официалните страници на руски посолства в различни държави.

"t-online" и ZDF също така са открили случай, в който на сайта е имало надписи на кирилица, а на няколко други страници са били инсталирани инструменти за анализ от руската търсачка Яндекс.

За своите собствени "клонинги" (общо 4 според докладана Мета) "t-online" пише в своето разследване, че е установила, че са били регистрирани анонимно, като първоначално са засечени техни данни от доставчик в Холандия. Скоро след като ИТ отделът на "t-online" успява да блокира сайта там, той засича нов доставчик, този път в Колумбия. След това първоначалната услуга за регистрация е спряна окончателно и адресите, които имитират "t-onlinе", изчезват.

Facebook форум

Най-ново видео

Професия Ютюбър. Кой е Слави The Clashers и какво работи
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:59 0:00
XS
SM
MD
LG