В София вече втори ден по улиците не се движат нито един автобус, трамвай или тролей. Работещите в градския транспорт стачкуват. Искат по-високи заплати. Синдикатите обвиняват за стачката кмета Васил Терзиев, издигнат от ПП-ДБ, а Бойко Борисов и Делян Пеевски атакуват "промяната".
Но общинските транспортни дружества всъщност се управляват от хора, избрани от ГЕРБ, БСП и ИТН и след смяната на кметската власт през 2023 г. Принципал на тези дружества е не кметът, а Столичният общински съвет (СОС), доминиран от същите три партии, които са част от т.нар. икономическо мнозинство в институцията. От ПП-ДБ имат кмет, но са малцинство в съвета. А той назначава директорите в общинските фирми, чиито работници стачкуват.
Сред шефовете на синдикатите, организирали блокадата, са общински съветници от БСП. За капак кметът е атакуван и от министри на ГЕРБ.
Случайно ли се случва всичко това или транспортната стачка в София всъщност е мотивирана политически?
Как започна стачката
Стачката на работещите в градския транспорт в София първоначално беше обявена само за сряда сутринта. Тя трябваше да започне в 4:00 и да приключи в 8:00, но беше удължена на няколко пъти и в крайна сметка продължи и на следващия ден.
Протестните действия са организирани от синдикатите КТ "Подкрепа" и КНСБ. Те настояват за увеличение на основните заплати в столичния градски транспорт на три етапа: тази година с 400 лв., следващата година - с 500 лв., а през 2027 г. - с 600 лв.
Работещи в сектора се оплакаха и от лошите условия на работа, които продължават от години. Шофьори и автомонтьори от общинските дружества разказаха, че техниката не се поддържа достатъчно, а заради липсата на кадри хората са принудени да полагат извънреден труд при тежки смени.
Въпреки че проблемите са стари, по времето, когато ГЕРБ управляваше града в продължение на 18 години, стачки нямаше.
Борисов и Пеевски в синхрон
Още в сряда лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов, както и общински съветници от партията използваха случая, за да атакуват Терзиев, ПП-ДБ и "Спаси София". На изборите през 2023 г. кандидатът на ГЕРБ на кмет на столицата Антон Хекимян загуби от Терзиев и издигнатата от БСП Ваня Григорова, които отидоха на балотаж.
"Софиянци трябва да си изстрадат промяната. Софиянци трябва да си изстрадат спасителите. Явно българинът винаги научава по трудния начин уроците си", каза Борисов в сряда.
Министърката на финансите Теменужка Петкова също се включи в атаката срещу кмета, като публикува информация за състоянието на сметките на Столичната община (СО).
Според ръководеното от нея министерство към момента там има достатъчно пари, които могат да се преструктурират, така че да се увеличат заплатите на работещите в градския транспорт.
По друга линия се се активира и образователният министър Красимир Вълчев. След критиките, че решението на Терзиев да обяви сряда за неучебен ден в последния момент е довело до хаос, Вълчев каза, че ще започне процедура за законодателни промени. Целта ще е кметовете да не могат да взимат такива "еднолични решения", каза той.
Факт е, че обявяването на неучебен ден в сряда разтовари трафика, тъй като по информация на самия Терзиев учениците, които всекидневно ходят на училище с градски транспорт, са над 60 000.
В четвъртък и лидерът на ДПС-Ново начало Делян Пеевски, който е санкциониран за корупция от САЩ и Великобритания, използва повода, за да разкритикува ПП-ДБ. Подобно на Борисов, той коментира, че "управление на пуделите" в София е довело до "крах".
Връзката между общинари и протест
От БСП също изразиха подкрепа за протестните действия, организирани от синдикатите, и насочиха недоволството към Терзиев и ПП-ДБ.
Съветничката от групата Ваня Григорова, например, определи действията на кмета като "наглостта и цинизъма на родените със сребърна лъжичка в устата".
Самата Григорова, която беше избрана от листата на "БСП-Обединена левица" дълги години работеше в КТ "Подкрепа", до избирането ѝ за общинска съветничка през 2023 г.
Нейният колега от БСП в СОС Иван Кирилов обаче не се отказа от длъжността си в синдикатите и докато е съветник. Към момента той е шеф на транспортния синдикат към КТ "Подкрепа".
"Той е моя, лична, синдикална квота в листата. И всички би трябвало да го знаят, тъй като многократно съм заявявала, че присъствието на синдикални представители беше единственото ми условие, за да приема да бъда кандидат за кмет", каза в защита на Кирилов самата Григорова.
По думите ѝ неговата позиция в КТ "Подкрепа" се изтъква само "за да компрометира справедливите искания на работниците".
Кои са общинските транспортни дружества
Но също като обвиненията на ГЕРБ, ДПС и БСП, исканията на организаторите на протеста също са насочени конкретно към кмета Васил Терзиев.
Това се случва въпреки че принципал на общинските дружества, които отговарят за градския транспорт, е не кметът, а Столичният общински съвет (СОС).
Това означава, че именно СОС взима решенията кой да ръководи тези общински фирми и какъв да бъде бюджетът им. Става дума дружества като:
- "Метрополитен", който отговаря за метрото;
- Столичния авто- и електротранспорт;
- Центъра за градска мобилност.
Шефовете на всяко едно от тези общински дружества бяха сменени миналата година без конкурс. Новите ръководители бяха назначен с гласовете на ГЕРБ, БСП и ИТН и при несъгласието на ПП-ДБ и "Спаси София".
Затова и от ПП-ДБ видяха в блокадата на столичния градски транспорт опит за политически натиск.
"Това не е синдикална борба за по-достойно заплащане, а една политическа атака срещу управлението на София", каза в четвъртък общинският съветник от ПП-ДБ Бойко Димитров.
А съпредседателят на "Продължаваме промяната" Кирил Петков директно обвини лидерите на ГЕРБ и ДПС-Ново начало Бойко Борисов и Делян Пеевски, че стоят зад хаоса в столицата.
"Дуото Делян Пеевски - Бойко Борисов, което управлява държавата на национално ниво и през общинския съвет, се опитва да прави схема на Васил Терзиев", каза Петков.
"Всички плащаме цената, че се опитват да натискат кмета", добави той.
Какво се очаква през следващите дни
Още преди началото на стачката самият Терзиев излезе с конкретно предложение за увеличение на заплатите. Той предложи 100 лв. увеличение към основната заплата и вдигане двойно на бонусите само за работещите в електротранспорта и автотранспорта, където има най-голям недостиг на хора.
По негови думи средният бонус е 290 лева. Така стартовата заплата на шофьорите и ватманите ще се повиши от 1800 на около 2500 лв. с всички бонуси. Според кмета това ще привлече нови хора и ще намали натоварването на работещите в сектора сега.
Синдикатите не подкрепиха тази идея. Очаква се блокадата им да продължи и в петък.
Заплатите на работещите в столичния градски транспорт последно бяха увеличени в края на 2024 г. Тогава след протестни действия беше договорено увеличение от 15%, както и създаването на бонус система.
От години столичните общински предприятия, включително и тези, които отговарят за транспорта, са критикувани за лошо управление, корупция и разхищение на публичен ресурс.
Форум