Предполагаема руска намеса, насочена срещу председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, е деактивирала GPS-навигационните услуги на българско летище и е принудила самолета ѝ да кацне, използвайки само хартиени карти. Това съобщи Файненшъл Таймс в понеделник.
В неделя Фон дер Лайен кацна на летище „Пловдив“ като част от обиколка на източния фланг на Европейския съюз.
Свободна Европа получи потвърждение за случая от „Ръководство въздушно движение“ (РВД). От там казаха, че се „забелязва зачестяване на случаите на изчезване на GPS-сигнала след началото на войната срещу Украйна“.
По-късно от Министерски съвет и от Европейската комисия също потвърдиха информацията. "По време на полета на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен до Пловдив имаше неутрализиране на спътниковия сигнал, подаващ информация към GPS навигационната система на самолета", се казва в съобщението.
"С цел осигуряване безопасността на полета от РВД незабавно предложиха алтернативен подход за кацане по наземни навигационни средства (инструментална система за кацане)", пишат от правителствената информационна служба. Това е радионавигационна система, която насочва самолета хоризонтално и вертикално към пистата и позволява безопасно кацане и без GPS.
В съобщението се казва, че "полетът на Урсула фон дер Лайен беше изпълняван със самолет, нает от Европейската комисия".
Говорител на ЕК каза, като се позовава на българските власти, че "съмненията са, че инцидентът е "груба намеса" от страна на Русия".
„GPS системата в цялата зона на летището се изключи“, казва служител от екипа на Фон дер Лайен пред Файненшъл Таймс. Според изданието самолетът е обикалял летището в продължение на час, а пилотът е решил да приземи самолета ръчно, използвайки аналогови карти.
Файненшъл Таймс се позовава на трима служители, според които „това се третира като руска операция“.
Файненшъл Таймс пише още, като се позовава на РВД, че „тези намеси нарушават точното приемане на [GPS] сигнали, което води до различни оперативни предизвикателства за самолетите и наземните системи“.
Малко по-късно в понеделник говорителят на Кремъл Дмитрий Песков каза пред Файненшъл Таймс, че "вашата информация не е вярна".
Така нареченото заглушаване и подправяне на GPS сигнала, което изкривява или предотвратява достъпа до сателитната навигационна система, традиционно се използва от военните и разузнавателните служби за защита на чувствителни обекти, но все по-често се използва от страни като Русия като средство за нарушаване на цивилни процеси, отбелязва Файненшъл Таймс.
Правителствата на ЕС предупредиха, че нарастващото заглушаване на GPS сигнали, за което се обвинява Русия, може да причини голяма въздушна катастрофа, като по същество заслепи търговските самолети по време на полет.
Инцидентите със заглушаване на GPS сигнали са се увеличили значително през последните години, засягайки самолети, лодки и цивилни, които използват услугата за ежедневна навигация.
По-рано през 2023 г. два кораба се удариха в Черно море близо до българския бряг, но GPS сигналът се разминаваше с тази информация - според него само час преди сблъсъка единият от корабите е бил на стотици километри от мястото на инцидента. Тогава министерството на транспорта съобщи за "смущения в данните". Експерти обаче заподозряха руска намеса.
Форум