Неграмотност на учениците, лоши програми и липсващи методи за мотивиране на нови учители са само част от множеството проблеми в българското образование. Министерството обаче не прави достатъчно, за да се бори с тях.
Това е заключението на подробен одитен доклад на Сметната палата, който е обобщен в публикация на Дневник. Самият доклад е публикуван в началото на юли.
Сметната палата съобщава за редица проблеми в почти всеки аспект на образователната система – от понижаващите се резултати на учениците на изпити, големите разлики в качеството на образованието в различни региони до липсата на качествен анализ на резултатите. Отбелязва се още и лошата система, която отказва млади учители от професията и оставя само немотивирани хора.
Децата и родителите също не са удовлетворени от училищата и масово се насочват към частни уроци. Това са само част от сериозните критики, описани в 300 страници доклад на име "Осигуряване на качеството на училищното образование". Той се отнася за периода от 1 септември 2019 г. до 30 юни 2023 г. За целите на анализа Сметната палата е поръчала да бъде изготвено национално представително проучване за удовлетвореността на учениците, родителите и университетите от качеството на училищното образование.
Според одита действията на просветното министерство за постигане на качествено образование не са достатъчно ефективни, а изброените проблеми са доказателства за това, пише също и Сега. Одиторите са анализирали съществуващите правни механизми за гарантиране на качеството, финансовите стимули за повишаването му, резултатите от външното оценяване и зрелостните изпити, предприетите действия за преодоляване на ключови предизвикателства пред системата и други.
Това, което заключват, е, че няма работеща система за стимулиране на качеството. Одиторите констатират още и редица проблеми при разработването на учебни програми и при одобрението на учебници.
В допълнение 94% от деканите и други ръководители в университетите казват, че в процеса на обучение за придобиване на висше образование трябва да се преодоляват редица дефицити на училищната подготовка. Това сочат още данните, събрани за изготвяне на доклада.
Информацията за проблемите в българското образование не е нова. Подобни бяха и резултатите от международното изследване PISA, проведено през 2022. Според него Половината от 15-годишните нямат базови знания и умения по четене, наука и математика.
Форум