Връзки за достъпност

Извънредни новини

Къде Русия произвежда още оръжие за войната си в Украйна


За 2024 година държавата, управлявана от Владимир Путин, предвижда рекорден военен бюджет
За 2024 година държавата, управлявана от Владимир Путин, предвижда рекорден военен бюджет

Анализ на сателитни снимки показва, че Русия активно увеличава капацитета си за производство на оръжие и разработва нови заводи, докато пълномащабната ѝ инвазия в Украйна навлиза в 21-вия си месец без признаци за край. Според експерти това показва, че Москва няма намерение скоро да прекрати войната.

От военни самолети и бойни хеликоптери до дронове и управляеми снаряди - с всичко това Русия се снабдява в държавни военни заводи, публично-частни партньорства и граждански предприятия с двойна употреба. Те произвеждат и ремонтират оборудване и боеприпаси за военните усилия на Москва.

При преглед на сателитни изображения, предоставени от Planet Labs, Airbus и Maxar Technologies, украинският отдел за разследвания на RFE/RL "Схеми" открива няколко нови структури, включително хангари и производствени предприятия, които бързо са се разширили или са построени от нулата след пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна през февруари 2022 г.

През септември руското правителство обяви бюджета, който предлага за 2024 г., и за пръв път в съвременната си история страната ще похарчи 6% от брутния вътрешен продукт за армията. Военните разходи ще надхвърлят социалните.

Михайло Жирохов - украински военен анализатор, който е автор на книга за артилерийските боеве във войната, избухнала между Киев и подкрепяните от Москва сили в Донбас през 2014 г., казва, че бързото развитие на подобни военни съоръжения показва, че Кремъл няма намерение скоро да прекрати войната си срещу Украйна.

Авиационният завод в Казан

Първото идентифицирано съоръжение е авиационен завод, управляван от руската държавна военна компания "Ростех". Той се намира близо до гражданското летище "Борисоглебское" в столицата на Татарстан - Казан, на около 830 км от Москва.

"Схеми" проследява процеса на изграждане на този хангар върху парцела на завода. Снимките показват, че разкопаването е започнало през 2018 г., но строителството се е движило бавно до нахлуването в Украйна. След това работата се е ускорила и от последните кадри личи, че хангарът е почти завършен.

Заводът има дълга история като място за ремонт на граждански и военни самолети и производство на части. Комплексът е бил "едно от най-важните стратегически съоръжения" в съветската епоха, казва Анатолий Храпчински - експерт по съветски и руски самолети, пред "Схеми". По думите му той е служил като жизненоважно звено в производството на военни самолети, особено на бомбардировачи - Ту-16, Ту-22, Ту-160 и всички техни разновидности.

През юни руският държавен телевизионен канал "Россия-1" излъчи репортаж за завода, новия хангар и неговата история, когато той беше посетен от министър-председателя Михаил Мишустин. В репортажа се казва, че хангарът е дълъг 300 метра и че заводът се използва за производството на пътническия самолет Ту-214.

Според Храпчински фабриката винаги е имала капацитет за работа със стратегически самолети, като много съветски модели все още се използват от руските военновъздушни сили. По думите му сателитните снимки сочат нови възможности за ремонт и модернизация на по-стари самолети, необходими за войната в Украйна, като Ту-22М3 и Ту-160.

Иркутският авиационен завод

Друг държавен авиационен завод - разположен на около 5000 км от Москва в Иркутск, Сибир, изглежда увеличава капацитета си за производство на части за изтребителя Су-30.

Самолетът се използва широко от руските военновъздушни сили, а заводът в Иркутск е известен като водеща ремонтна база в страната и е активен по време на войната в Украйна.

Сателитни снимки показват, че наскоро са построени две нови сгради и пътека за рулиране, която води до едната от тях, която прилича на хангар.

Храпчински коментира, че подобни съоръжения обикновено се използват за малки самолети. Сградите изглеждат като такива "за рутинна поддръжка и дребни ремонти" на по-малки граждански и военни машини като Су-30.

Уралският завод за гражданска авиация

Въпреки че официално заводът в уралския град Екатеринбург се занимава с граждански въздухоплавателни средства, там се ремонтират двигатели и скоростни кутии, които могат да се ползват и за военни хеликоптери като Ми-2, Ми-8, Ми-24 и Ка-52. Всички те се използват активно от руските военни в Украйна.

Изглежда, че производството в завода напоследък е било засилено. През септември няколко местни издания в района публикуваха статии за недостиг на персонал.

Сателитни снимки показват, че през 2021 г. е започнало изграждането на нова цехова структура на територията на предприятието. Сградата е завършена тази година, като изглежда строителството е било ускорено от началото на войната.

Дубненският машиностроителен завод и "Кронштадт"

Разположен в град Дубна, северно от Москва, този завод се управлява от Машиностроително конструкторско бюро "Радуга". То е под шапката на Корпорацията за тактическо ракетно въоръжение - руска държавна отбранителна компания, специализирана в производството на ракети.

Тя отговаря за производството на ракети като Х-22, Х-55 и Х-101 - всички те са били широко използвани от Русия, включително при атаки, поразявали енергийна инфраструктура, жилищни сгради и други граждански обекти.

Сравнението на сателитни снимки на завода от 2021-2023 г. показва, че до него е издигната голяма нова сграда. Вероятно строителството е започнало през 2021 г. и е завършило тази година. Наблизо са разположени и две хеликоптерни площадки, а сградата има общ път за достъп с Дубненския машиностроителен завод.

Според публичните регистри новият завод е частна собственост на "Кронштадт" - компания, която се занимава с производството на безпилотни летателни апарати. Фирмата е специализирана в производството на военни дронове, включително моделите Orion и Helios, които се използват за разузнаване и нанасяне на удари.

Преди това "Кронштадт" е била собственост на "AФК-Система" - голям руски конгломерат, основан от магната Владимир Евтушенков. "AФК-Система" продава дела си в "Кронштадт" през май 2022 г., приблизително по същото време, когато Евтушенков се отказва от формалния акционерен контрол върху конгломерата. Той прехвърля дял от 10% на сина си, след като Великобритания налага санкции заради войната на Русия в Украйна.

Според руския регистър на юридическите лица "АФК-Система" все още държи 49,6% в KT-"Безпилотни системи", дъщерно дружество на "Кронштадт", което според сайта на компанията сътрудничи с руското Министерство на отбраната и Федералната служба за сигурност.

През юни 2022 г., месеци след пълномащабното нахлуване в Украйна, Алексей Белих - зам.-директор на "Кронштадт", каза, че компанията набира персонал за управлението на новия обект в Дубна.

"Новият завод за производство на [безпилотни летателни апарати] скоро ще премине на три смени, за да изпълни получените поръчки. Във връзка с това компанията продължава да набира персонал", съобщи руският сайт за военни новини Top War.

"Италмас"

През януари 2023 г. стана известно, че компанията Zala Aero е закупила и преустроила търговския център "Италмас" в Ижевск за производство на дронове Lancet. И още през септември държавната телевизия показа как Владимир Путин го посещава.

Zala Aero е дъщерно дружество на "Калашников груп", който произвежда 95% от малките оръжия в Русия. Дроновете на "Италмас" са за далечни атаки. Мащините са подобни на иранските Shahed, които са широко използвани в украинските градове от руските окупатори, но са по-леки и по-евтини за производство.

Базираният във Вашингтон Институт за изучаване на войната съобщи, че "Италмас" вече се използват срещу украински цели и каза, че тяхното развитие е част от по-широка руска стратегия за диверсификация и запазване на боеприпасите.

Форум

XS
SM
MD
LG