Връзки за достъпност

Извънредни новини

Кортеж, сини лампи, "пипане" на светофари. Кой има привилегии на пътя


Колаж с президента Румен Радев, премиера Росен Желязков и председателката на парламента Рая Назарян
Колаж с президента Румен Радев, премиера Росен Желязков и председателката на парламента Рая Назарян

На теория всички трябва да чакат на червен светофар и да спазват правилата за движение. Но на практика има и такива, за които това не важи. С едно натискане на копчето светва зелено, с една синя лампа на капака на колата се включва специален режим. Кой има право на това?

„Граждани, качете се по тротоарите,

за да минат колите на другарите“

Епиграмата е на Радой Ралин и е писана преди повече от три десетилетия. Но два случая от последните дни отново я припомниха.

Първо в понеделник кметът на столичния район "Средец" Трайчо Трайков съобщи за опасна ситуация с трамвай: заради преминаващи коли на Националната служба за охрана(НСО), светлините на светофара са извънредно превключени на зелено.

После във вторник се появи видео от кортеж с коли – отново на НСО, които карат с висока скорост на двулентовия път Пловдив-Карлово, изпреварват в насрещното и се разминават на косъм с другите идващи автомобили.

Двата случая предизвикаха остра дискусия за правата на колите със специален режим, каквито са тези на НСО, и съмнения за "злоупотреба с привилегии". А основните въпроси са два:

  • Кой може да се ползва от такива специални права на пътя? Да "пипа" светофарите, да не се съобразява с правилата за движение?
  • И толкова ли са обширни тези права, че да застрашават безопасността на останалите?

Проблемът всъщност има две страни, каза пред Свободна Европа бившият вътрешен министър Иван Демерджиев. По думите му сини лампи и специални права се раздават "безконтролно", включително на държавни структури, които нямат основание за това.

Начинът, по който тези привилегии се ползват, също се оказва безконтролен. В отговор до Свободна Европа от Столичната община казаха, че няма разписани правила за това как да се раздават и в кои ситуации да се ползват специалните устройства, с които може дистанционно да се сменя светлината на светофарите в София.

"Липсата на контрол води до липса на респект сред останалите участници в движението, липса на реакция, а оттам – и до конфликтни ситуации", казва Демерджиев.

Какво значи специален режим и кой има право на него

В закона за движение по пътищата е записано, че определени институции имат право да ползват автомобили със "специален режим на движение". Те са много, но включват:

  • Центровете за спешна медицинска помощ,
  • НСО,
  • ДАНС,
  • главните и областните дирекции на МВР,
  • Народното събрание,
  • служба "Военна полиция" към министъра на отбраната,
  • някои органи на Агенция "Митници".

Специалният режим на движение означава, че могат да карат с превишена скорост, да изпреварват дори и в участъци, където това не е разрешено, да паркират на непозволени места и т.н. Режимът също така им дава право да се движат със специални сигнални светлини и да използват звукови сигнали.

От години обаче е известно, че освен упоменатите институции, които могат да ползват такъв режим, той нерегламентирано се ползва и от други.

Иван Демерджиев, който беше вътрешен министър от 2022 до 2023 г., припомни пред Свободна Европа, че по време на мандата си е иззел 700 сини лампи от структури и лица, които са ги ползвали, без да имат право.

Те са били използвани на множество места, включително от структури на самото МВР, които обаче нямат функции, които да оправдават това.

Тогава беше иззета и синя лампа от пловдивския митрополит Николай - за него от години беше известно, че ползва такава без законово основание.

"Заради безконтролното раздаване на такива лампи и безконтролното им ползване респектът към включените светлини е почти нулев, реакцията на другите шофьори е почти нулева и това създава много сериозни предпоставки за опасности", коментира Демерджиев.

Иван Демерджиев
Иван Демерджиев

Как има право да кара НСО

Законът може и да дава извънредни права, но изрично посочва, че "специалният режим на движение се ползва само при необходимост".

Освен това изрично е записано, че кола със специален режим има право да не се съобразява с правилата за движение, но само "дотолкова, доколкото няма да застраши нечий живот или имущество".

След случая с изпреварващите коли на НСО по пътя Пловдив-Карлово беше съобщено неофициално, че кортежът е бил на ливанския президент, който беше на визита в България. От самото НСО защитиха служителите си и дори обвиниха шофьора, снимал видеото, в "рисково поведение", което е "заплаха както за неговата собствена безопасност, така и за безопасността на охранявано по Закона за НСО лице".

Въпреки това от службата съобщиха, че ще извършат вътрешна проверка.

Но няколко бивши ръководители в сектора "сигурност" директно казаха, че поведението на колите на НСО, показано в клипа, е опасно.

"По-рисковото движение на НСО в този клип е неоспоримо", каза бившият шеф на НСО Румен Миланов пред Нова телевизия.

"Този подход – да се бърза, особено по двулентови пътища, е изключително опасен и аз никога не съм го оправдавал", добави той.

Бившият вътрешен министър Веселин Вучков също каза, че законът включва "категорична забрана да се шофира по опасен начин".

"Струва ми се, че служителите на НСО са прекрачили малко тези законови забрани".

Кой може да "пипа" светофарите

Ден преди случая с кортежа на НСО по пътя Пловдив-Карлово, кметът на столичния район "Средец" Трайчо Трайков повдигна още един въпрос, свързан с "привилегии" на пътя - това кой има право да превключва светлината на светофарите в града, за да мине по-бързо.

Трайков разказа за ситуация с трамвай, набил рязко спирачки заради кортеж с коли на НСО в центъра на София. Първоначално Трайков каза, че това е станало в последния момент, като светофарът е бил превключен с помощта на дистанционно устройство.

Впоследствие от Столичната община публикуваха видеозапис, както и позиция, в която го опровергаха и казаха, че пропускането на кортежа със "зелена вълна" е станало по предварително съгласуван маршрут, а не със специално дистанционно устройство от колите на НСО.

От позицията обаче се разбра, че има най-малко 65 такива устройства. С 60 от тях разполагат линейките на спешната помощ, а други 5 са дадени на НСО. Те се раздават от самата Община.

Но на какъв принцип се разпределят тези устройства и в какви ситуации имат право да се ползват? От отговорите на общината на въпросите на Свободна Европа стана ясно, че тези детайли не са разписани в нито една разпоредба или писмен документ.

От общината казаха само, че те "се разпределят според нуждите на съответните институции, които имат законово право да се движат със специален режим".

"Системата не позволява свободно или произволно използване. Целта ѝ е намаляване на риска – без тези технологии движението на автомобили със специален режим през кръстовища е значително по-опасно както за тях, така и за останалите участници в движението", добавиха от Общината.

Без изрично разписани правила обаче не става ясно как може да се извършва контрол дали устройствата действително не се ползват произволно и за лично удобство.

Пред Свободна Европа бившият вътрешен министър Демерджиев коментира, че част от устройствата са разпределени между т.нар. "трима големи" в държавната власт – към днешна дата това са президентът Румен Радев, премиерът Росен Желязков и председателката на парламента Рая Назарян. Такова устройство ползва и кортежът на вътрешния министър – в случая Даниел Митов.

Демерджиев каза, че не знае дали и към кои други политически лица може да са разпределени специални дистанционни устройства. Но бившият шеф на НСО Румен Миланов посочи пред Нова телевизия, че проблемът с тази технология "не е в тримата големи, проблемът е в многото малки", които имат достъп до нея.

Към това се добавя и още един потенциален риск. По думите на Трайчо Трайков въпросните устройства могат лесно да бъдат "клонирани", т.е. да бъдат създадени техни копия, които да работят по същия начин и да сменят светлината на светофара, без да са официално раздадени от Общината. Тя отрече това.

Но Демереджиев също смята, че това е възможно, въпреки че не би трябвало да е допустимо.

"Могат да се клонират, но освен това и никой не може да засече колко са "клонираните" устройства, защото системата е пробита", каза и Борис Бонев от "Спаси София".

Още в началото на годината от партията му съобщиха, че одит на дирекцията в Столичната община, която отговаря за трафика, включително светофарите, е показал сериозни пропуски в киберзащитите.

Сега от общината казаха, че те са били отстранени.

Но ефектът от множеството съмнения, че някои институции злоупотребяват със законовите си привилегии по пътя, е даденост, казва Иван Демерджиев.

"Много хора ползват привилегии, които не би трябвало да ползват, и оттам идва девалвацията и липсата на съобразяване сред останалите участници в движението", посочва той.

"Аз многократно съм го виждал с очите си – че реакцията е нулева. Когато видят автомобил, който се движи с такъв специален режим на движение, хората не правят път, понякога дори изпреварват. Това е огромен проблем".

Форум

XS
SM
MD
LG