В началото на кариерата си чува за себе си, че не може да играе в Америка, защото акцентът ѝ напомня този на домашна чистачка. А никой не иска да гледа чистачката. С много работа и усилия обаче тя доказва обратното, а животът я награждава за това.
Във вторник мексиканската актриса Салма Хайек навърши 59 години. Тя е първата актриса от латиноамерикански произход с номинация за "Оскар", а зад името ѝ стоят десетки касови филми, в които се снима, озвучава или продуцира.
Хайек е родена в Коацакоалкос, в южната част на Мексико. Майка ѝ има испански корени, а родът на баща ѝ е от Ливан.
Тя расте в богато семейство – баща ѝ е част от петролния бизнес, а майка ѝ е оперна певица.
„Бях привилегирована. Живеехме край океана и по цял ден бяхме навън с децата на съседите“, казва Хайек в интервю за Гардиън.
Като дете е запалена по гимнастиката и мечтата ѝ е да стигне до Олимпийските игри, но това така и не се случва.
Тя израства с примера, който родителите ѝ дават. Те предоставят множество стипендии на бедни деца, а майка ѝ дори прави програма за изучаване на оперно пеене в едно от местните училища.
На 12 тя вече учи в САЩ – в частно католическо училище в Луизиана, САЩ. Тогава разбира, че има дислексия – нещо, което я преследва по-късно в кариерата ѝ. Университетът е също католически и частен – в Мексико сити. Там учи международни отношения и започва с актьорството.
Още първата теленовела, в която се снима, става голям хит, а самата тя получава награда за най-добър дебют. Следваща ѝ роля в друга теленовела – „Тереза“, я прави звезда в Мексико.
Всичко обаче се случва толкова бързо, че тя се съмнява, че е добра, и смята, че хората просто ѝ казват това, защото помага на продуцентите да изкарват много пари.
В крайна сметка, след като сериалът приключва, тя се мести в САЩ в опит да пробие в Холивуд. Първоначално тя е на американска земя като нелегален имигрант, за което признава години по-късно.
Лошото владеене на езика и дислексията не правят нещата лесни, но тя се захваща с уроци по английски и актьорско майсторство. В онези години ролите за жени с латиноамерикански произход са оскъдни и това прави нещата още по-трудни за нея. Взема малки роли във филми и сериали, докато през 1995 г. не се появява в „Десперадо“, където си партнира с Антонио Бандерас.
Заради първоначалните си роли, в които често се появява в секс сцени и разголена тя успява да си спечели образа на секс символ.
През 1997 г. се снима в романтичната комедия „Бързата работа“ заради която е номинирана за награда АЛМА.
В следващите години играе в „Догма“, „Този див, див запад“, а в края на 90-те основава собствена продуцентска компания, която в първите си години се занимава с телевизионни проекти.
С „Трафик“ тя се затвърждава сред най-добрите латиноамерикански актриси, но голямата крачка идва през 2002 г. Тогава тя се получава главната роля във „Фрида“ на режисьорката Джули Теймор.
Филмът е хит, а Хайек получава най-високите възможни отзиви за играта си. Тя получава номинации за главна женска роля от всички най-престижни награди в киното – „Оскар“, „Златен глобус“, БАФТА. Номинацията ѝ за „Оскар“ се превръща в първата, която жена от латиноамерикански произход получава в историята.
Година по-късно печели „Ейми“ за „Чудото Малдонадо“, на който е продуцент и режисьор.
По-късно е копродуцент и адаптира за американска публика сериала „Грозната Бети“, който се превръща в хит, а участията ѝ в него ѝ носят няколко номинации за Ейми.
Следват още комерсиални успехи както на филмите, в които се снима, така и за някои от тези, които продуцира. През 2021 г. става част от вселената на „Марвел“ с участието си във „Вечните“.
„Това ме развълнува толкова много. Защото [поредицата] означава толкова много за толкова много хора и като си помислиш, че едно мексиканско момиче — мексиканска жена на 50 години може да бъде супергерой“, казва Хайек.
Работата в киното не пречи на Хайек да се посвещава на редица каузи и да се превръща в тяхно лице.
Тя финансира и представлява организации, които се борят с насилието над жени и дискриминацията срещу мигранти. През 2005 г. дори се явява в Сената, за да говори за проблема с домашното насилие.
През 2013 г. заедно с Бионсе и Фрида Джиани започва глобалната инициатива, финансирана от „Гучи“, Chime for Change. Нейната цел е да финансира и да насочва вниманието към проблемите, свързани с образованието, здравето и справедливостта към жените в целия свят.
„Винаги съм била вдъхновена от родителите си за това да помагам на другите, най-вече за да се боря за справедливост за жените из целия свят, което е и фокусът на Chime for Change“, казва Хайек пред Гардиън.
През 2017 г. в отворено писмо до Ню Йорк Таймс тя твърди, че е тормозена и насилвана от продуцента Харви Уайнстийн докато работи по „Фрида“.
„Ако погледнете която и да е група от хората, която е подложена на несправедливост, жените винаги са в най-тежката ситуация в рамките на тази група“, казва Хайек.
Хайек има партньорства с редица световни брандове като „Ейвън“, „Проктър енд гембъл“, „Картие“ и други.
През 2007 г. казва, че вече няма вяра в църквата и католицизма, заради кампаниите им срещу употребата на презервативи.
През същата година се сгодява, а по-късно се жени за милиардера Франсоа-Анри Пино. Двамата имат една дъщеря.
„Вече не ми се налага да работя, но трябва да работя, защото вече не е въпрос на пари, а на страст. Това е част от личната ми еволюция“, казва Хайек.
Форум