Връзки за достъпност

Извънредни новини

"Антидот на замръзналата среда". Асен Асенов, с когото съвременният танц се качи на българска сцена


Асен Асенов
Асен Асенов

Преди 17 години благодарение него в България се появява единствен по рода си фестивал за съвременни танци. Става дума за One Dance Festival, чието поредно издание започва на 10 май. Създателят му - културният мениджър Асен Асенов, е Човек на деня на Свободна Европа.

Асен Асенов се определя като „dance lover“ (любител на танците) и отдавна проявява интерес към съвременния танц.

Когато през 2007 г. посещава фестивал за съвременно танцово изкуство в Белград, той си казва, че ако сам не създаде подобно събитие в България, може повече да няма достъп до продукции от такъв мащаб.

Година по-късно реализира желанието си, като организира международния фестивал One Dance Week, който днес вече се е превърнал в One Dance Festival. Неговото 16-о издание започва този петък, 10 май, и ще продължи до 2 юни, като ще се състои от 12 представления, поставени в Пловдив.

Кадър от Rave Lucid - спектакълът на френската компания MazelFreten, с който ще бъде открит фестивалът на 10 май.
Кадър от Rave Lucid - спектакълът на френската компания MazelFreten, с който ще бъде открит фестивалът на 10 май.

Асенов е директор на Фондация ЕДНО за култура и изкуства, която организира One Dance Festival. Днес фестивалът е част от Big Pulse Dance - алиансът на танцовите фестивали в Европа.

One Dance възниква по думите на Асенов като „антидот на замръзналата среда“ в България на фона на липсата на достъп до съвременна европейска култура.

България може и трябва да има място на европейската сцена
Асен Асенов

„За тези 17 години това, което успяхме да научим е, че няма нищо по-важно от това нашият резултат тук да бъде разпознат, видим и признат в Европа“, казва Асенов в интервю за Свободна Европа.

„За нас е много важно да покажем, че България може и трябва да има място на европейската сцена за съвременни изпълнителски изкуства“.

Когато стартира през 2008 г., фестивалът е изцяло финансиран от търговски компании, без помощ от държавата и с „много лоша прогноза“ за приходи от билети, казва Асенов. Първото издание остава на 60 000 лева загуба, което принуждава организатора да заложи собственото си имущество, за да покрие сумата. Събитието е придружено от много трудности и след това, но нито една не е достатъчна да откаже Асенов.

„Когато става дума за нещо, в което истински вярваш, когато става дума за страст, а ние с Елианна Лилова правим този фестивал с много страст, парите не са тема“, казва той. Лилова е директор на One Dance Festival.

С времето инициативата става толкова успешна, че надраства едноседмичния си формат и тази година е преименувана за първи път от One Dance Week на One Dance Festival, тъй като ще продължи над три седмици.

Програмата включва творби на знакови и изгряващи европейски хореографи, сред които гръцките Еврипидис Ласкаридис и Йоанна Параскевопулу, както и френските Йоаким Моде, Брандон Масел и Лора Дефретин.

Пет от спектаклите са копродукции на One Dance, включително този на Ласкаридис – „Лапис лазули“, който е продуциран съвместно с общинския театър на Париж Théâtre de la Ville. „В нашите среди [парижкият театър] е най-високата институция въобще“, отбелязва Асенов.

Някои от другите проекти, с които се е занимавал организаторът, са „Списание 1“ и фестивалите One Design Week, One Architecture Week и Sofia Contemporary. От две години той работи също като консултант на общинския театър на Сао Пауло.

Форум

XS
SM
MD
LG