Връзки за достъпност

Извънредни новини

Номер 46 на 45. Рекордьорът Валентино Роси, който никога не се състезава за рекорди


Валентино Rоси е единственият мотоциклетист в историята, спечелил световни шампионати в четири класа - 125, 250, 500 кубика, както и в т.нар. кралски клас MotoGP.
Валентино Rоси е единственият мотоциклетист в историята, спечелил световни шампионати в четири класа - 125, 250, 500 кубика, както и в т.нар. кралски клас MotoGP.

Eдин от най-великите мотоциклетни състезатели на всички времена, деветкратен световен шампион в Grand Prix. Валентино Роси става на 45 години и е Човек на деня на Свободна Европа.

Той е италиански автомобилен състезател и бивш професионален шосеен мотоциклетен състезател. Някои го определят като най-великия в историята. Той е Валентино Роси по прякор Доктора.

Той е единственият състезател в историята на мотоциклетизма, спечелил световни шампионати в четири класа - 125, 250, 500 кубика, както и в т.нар. кралски клас MotoGP. Само в кралския клас той има 7 световни титли на Grand Prix, 89 победи и 76 най-бързи обиколки.

Печели световни шампионати както с Honda, така и с Yamaha. Той е и единственият шосеен състезател, участвал в над 400 пъти в Grand Prix. През цялата си кариера Валентино Роси кара с номер 46, въпреки че обикновено победителят в Световен шампионат получава стикер с номер 1 за следващия сезон.

"Никога не се състезавам за рекорди. Мотивацията да се опитам да подобря рекорд не е достатъчна, за да продължа. Трябва да му се наслаждаваш", казва Роси.

Той е роден в италианския град Урбино, а когато е дете, семейството му се премества в Тавулия. Син на бившия мотоциклетен състезател Грациано Роси, той започва да кара от много ранна възраст.

Първата му състезателна любов е картингът. Подтикнат от загрижеността на майка му Стефания за безопасността на сина си, Грациано му купува картинг като заместител на мотоциклета. 5-годишният Валентино обаче иска да е по-бърз и баща му заменя 60-кубиковия двигател на картинга със 100-кубиков.

Първият му спечелен шампионат е регионалният по картинг, когато е едва 11-годишен. Година по-късно Валентино Роси вече печели много регионални състезания и завършва пети на на националния шампионат по картинг в Парма. Кара и мини мотор.

С баща му вече гледат възможността за преминаване в италианските и европейските 100-кубикови серии, което неусетно го тласка в посока Формула 1.

"Грациано е добър баща, той изигра ключова роля в моята кариера. Той беше много талантлив състезател, но за съжаление, поради катастрофи и злополуки не спечели това, което трябваше да спечели. Дойдох да довърша работата, която той започна", ще каже по-късно Валентино за баща си.

Валентино Роси започва да се състезава в Grand Prix на 17 години - за отбора на Aprilia, в клас 125 кубика. Само година по-късно става шампион и се премества в по-горния клас - 250 кубика, където през първия сезон завършва на втора позиция в шампионата, а през втория (1999 г.) вече ликува с титлата.

Така през 2000 г. Роси преминава в кралския клас и на следващата година е световен шампион с Honda. Световен шампион в Мото GP е и през следващите 4 години, като след края на сезон 2003 напуска Honda и започва да се състезава за Yamaha.

Неговите единадесет победи през 2005 г. са най-големият брой успехи във висшия клас за един сезон от пилот на Yamaha.

През 2006 г. завършва на второ място в крайното класиране, а през 2007 г. Роси извоюва 95-та победа в кариерата си и подобрява 4 рекорда, единият от които е за най-много победи в кралския клас.

През 2008 г. Роси спечелва осмата си шампионска титла в клас Moto GP, а на следващата година става отново световен шампион с мотор Yamaha в клас Moto GP.

Валентино се бори на всяко състезание и го интересува само победата.

"Аз съм най-добрият, нали. Но все още мисля как да се подобря", казва той.

Moto GP - Grand Prix на Великобритания, 13 юли 2003 г. Валентино Роси празнува победата си.
Moto GP - Grand Prix на Великобритания, 13 юли 2003 г. Валентино Роси празнува победата си.

Според списанието Sports illustrated Роси е на 7-о място в класацията за най-успешни професионални състезатели, като печели по 30 милиона долара годишно.

Роси е звезда и заради "вродената му дарба" да пленява публиката с оригинални идеи за празнуване на всеки успех. Маскировки, шеги, надписи върху тениската и каската - на всички писти феновете чакат поредната изненада от състезателя с номер 46, който се превръща в Робин Худ, Супермен или гладиатор.

Има две версии на това как Роси се е сдобил с прякора "Докторът". Едната е, че Роси наистина придобива научна степен през 2005 г. по "Комуникация и реклама за организации" от Факултета по социология на Университета в Урбино.

Другата е изказана от баща му Грациано Роси: " В Италия "Докторът" е име, което даваш на някого от уважение, то е красиво и много важно". Валентино Роси обаче често се шегува, че името е дошло, защото в Италия Роси е често срещана лекарска фамилия.

През 2021 г. Роси прекрати славната си кариера в мотоциклетизма.

"Реших да се пенсионирам в края на сезона, исках да работя още 20 или 25 години, но това не е възможно. Беше забавно", казва той.

Но не спира с високата скорост, а се прехвърли на състезания с автомобил. Миналата година той спечели зад волана на BMW в състезание в категорията GT3 "Пътят до Льо Ман".

Валентино Роси има 2-годишна дъщеря от приятелката си Франческа София Новело, с която са заедно от 2018 г.

Форум

XS
SM
MD
LG