Парламентът въведе в петък времена забрана за износ на дизел, авиационно гориво и други нефтопродукти.
Новината идва на фона на американските санкции срещу „Лукойл“. Мерките засягат пряко бизнеса на руската петролна компания в България, който включва най-голямата петролна рафинерия в страната.
Решението беше окончателно прието в рамките на часове, след като беше предложено от управляващото мнозинство на ГЕРБ, БСП, ИТН и „ДПС – Ново начало“.
Проектът на решение беше внесен по-рано в петък и гласуван на извънредно заседание на парламентарната комисия по бюджет и финанси, за което беше прекъснато пленарното заседание. Общо 16 депутати от бюджетната комисия подкрепиха проекта, нямаше гласове против, а четирима се въздържаха.
След това депутатите промениха дневния ред на пленарното заседание, за да разгледат проекта още в петък.
В крайна сметка решението беше окончателно прието със 135 гласа „за“ от ГЕРБ, ПП-ДБ, „ДПС – Ново начало“, БСП, ИТН и АПС. „Против“ гласуваха четирима депутати от „Величие“, а 42 от „Възраждане“ и МЕЧ се въздържаха.
Председателят на бюджетната комисия Делян Добрев (ГЕРБ), който е сред вносителите на проекта, каза, че забраната е „превантивна мярка, насочена към предотвратяване на пазарни злоупотреби“.
„Причината е да не се допуска спекула с цените, защото има заинтересовани лица, които се опитват да правят това“, добави той.
Ограниченията не засягат бензина, но се отнасят за дизела. Добрев аргументира това с факта, че в България се потребяват предимно дизелови горива.
Проектът предвижда, че забраната се отнася както за износ към държави от Европейския съюз, така и за трети страни.
Предвижда се възможност директорът на Агенция „Митници“ да разрешава изключения от временната забрана в конкретни случаи, като всяко разрешение ще подлежи на одобрение от Народното събрание.
Забраната няма да се прилага при зареждане и презареждане на местни и чуждестранни плавателни и въздухоплавателни средства, както и при вътреобщностни доставки до държави от Европейския съюз, когато става дума за нуждите на въоръжените сили.
„Имаме гориво за множество месеци напред, но искаме да предотвратим спекула с цените на горивата, както и злоупотреба с количествата, които България съхранява“, каза Добрев по-рано в петък.
Но опозицията се усъмни в това и поиска изслушване на министрите на икономиката, финансите, енергетиката, както и на председателя на ДАНС.
„Извънредно бе прекъснато заседанието на парламента и се гласува решение за забрана износа на дизел и авиационно гориво от България“, каза Ивайло Мирчев, съпредседател на „Да, България“ – партия, която е част от опозиционната коалиция „Продължаваме промяната – Демократична България“ (ПП-ДБ).
„Управляващите уверяваха, че всичко е наред и има запаси за 90 дни. Всички знаем, че това са глупости, защото част от търговците на горива не участват в попълването на запасите“, каза още Мирчев пред журналисти.
По закон България трябва да има резерв от горива за поне 90 дни.
След новината за наложените от САЩ санкции срещу „Лукойл“ министърът на енергетиката Жечо Станков каза, че България разполага с горива до края на годината. В следващи свои изявления той каза, че резервът би стигнал за по-дълъг период.
ПП-ДБ поиска изслушване на Станков и други министри по темата за втори път в петък, но мнозинството в парламента отхвърли предложението.
Миналата седмица САЩ, а по-рано и Великобритания санкционираха „Лукойл“ и дъщерните ѝ дружества. Вашингтон и Лондон мотивираха санкциите с продължаващата военна агресия на Русия срещу Украйна.
„Лукойл“ е частна компания, но е сред най-големите данъкоплатци в Русия.
Компанията е ключов играч на българския пазар за горива и притежава петролната рафинерия в Бургас, която е най-големият производител на горива, както и инфраструктура за пренос и съхранение на горива и верига бензиностанции.
Всички те също попадат под американски санкции, а правителството каза, че възнамерява тепърва да изготви „конкретен план“ за справянето с последствията от наложените от САЩ санкции.
Санкциите ще влязат в сила на 21 ноември и според експерти ще затруднят значително работата на санкционираните компании, защото всички техни контрагенти и банките, които ги обслужват, са заплашени от мерки от страна на САЩ.
 
 
 
 
 
 
 
 
Форум