"Тук хвърлиха милиони, но тапата на моста си остана“. Това казва Крум Крумов от Царево, докато снима моста над река Черна. Това е мястото, където през 2023 г. заради придошлата река загинаха четирима души.
„Ей това е пак проблемът на всички ни, тапата с тръбата. Не може мост с тапа, бе!“, избухва Крумов.
И има основание. Сравнение на ситуациите около прииждането на реката през 2023 и през 2025 г. показва, че те са идентични и проблемът е тръбата.
Какво се случи през 2023 г.
Четирима души загинаха, отнесени заедно с пропадналия мост над река Черна в Царево. Трима от тях - в опит да преминат по моста с кола, която пропадна в дупката, отворена изведнъж от водата, и един, който се е опитал да премине пеша.
Тогава стана ясно, че мостът е прясно ремонтиран по европейски проект на „ВиК“-Бургас. Според изпълнителите и надзорниците на проекта всичко е изпълнено по план.
Your browser doesn’t support HTML5
Дъждът или мостът. Какво уби четирима души в Царево
Основната причина за увеличаване на натиска на водата върху съоръжението беше тръба, минаваща между моста и реката, която беше послужила като бент.
През 2023 г. прокуратурата в Бургас започна разследване за смъртта на хората в Царево. Тогава оттам казаха, че има достатъчно данни за престъпление и човешка грешка, довели до срутването на моста над река Черна и смъртта на четирима души.
След това резултатът от работата на прокуратурата не е известен.
Какво стана през 2025 г.
Две години по-късно събитията в Царево се повтарят. Силен дъжд, вдигане на нивото на река Черна и... тръбата, която си е на същото място.
Тя отново се превръща в бент, в който се събират боклуците, храстите и дърветата, влачени по течението. Жертви няма. Щетите са само материални - разрушения по моста.
За изграждането на нов мост след бедствието през 2023 г. са дадени над 4 млн. лева, но тръбата си е все там.
От община Царево казаха за Свободна Европа, че "новото съоръжение е с габарит много по-голям от компрометирания мост през 2023". По думите им конструкцията на моста не е засегната.
Кадри от наводнението показват, че тръбата на практика е спряла течението на реката, която е подкопала и разрушила част от тротоара.
През 2024 г. от общината са поискали от "ВиК"-Бургас "експертно становище относно възможността от преместване" на тръбата. Отговорили им е, че поставянето на тръбата по този начин е съгласувано с РИОСВ Бургас и Басейнова дирекция Черноморски район – Варна и "предвидените дейности нямат потенциал за увеличаване на определения риск от наводнения". Твърдение, което проливният дъжд и пораженията от него опровергават.
Възстановеният мост не е бил въведен в експлоатация. Това е трябвало да стане на 10 октомври или седмица преди да бъде залят отново. Сега процедурата се отлага до след следващия ремонт.
Вижте също Арабаджиев, ДПС, БСП, НДСВ и малко ГЕРБ. Кой застрои реката над "Елените", която уби четирима души