Обедната емисия новини на една национална телевизия в понеделник. Правителството е в оставка, президентът започва консултации, няма яснота за бюджета за 2026 г. На живо обаче се включа репортер от Куклен.
Предсрочни избори, нова болница, бедствие? Не.
Събитието от града е откриването на първите щандове на държавната компания „Магазин за хората“. Мястото е магазин на веригата „КООП“ на Централния кооперативен съюз (ЦКС).
„Не гоним огромен асортимент. Искаме качество, достъпност и сигурност на цената“, казва на тържественото откриване изпълнителният директор на държавната фирма Николай Петров.
По думите му в област Пловдив, където е и Куклен, вече функционират десетки стационарни и един „пътуващ магазин“, а амбицията на компанията до края на 2026 г. е да бъде в цялата страна.
Концепцията зад „Магазин за хората“ претърпя множество промени, откакто държавната верига беше предложена от лидера на „ДПС – Ново начало“ Делян Пеевски през март и беше бързо приета от правителството на ГЕРБ, БСП и ИТН и партията на Пеевски, които имат мнозинството в парламента.
Вижте също КТБ, цигари и един изчезнал тефтер. Пет случая, в които Пеевски остана незабелязан за прокуроритеОткъде тръгна, докъде стигна, колко струва на бюджета и каква е целта на държавните щандове за храни?
В началото бяха пощите
Началото на т.нар. „Магазин за хората“ дойде през март, когато със закъснение се приемаше бюджета за 2025 г. Създаването на държавна компания за търговия с храни беше предложено от санкционирания за корупция лидер на „ДПС – Ново начало“ Делян Пеевски.
„Ще предложим днес да бъде създадена хранителна верига магазини, държавни, в пощите, в помещения, където българските производители ще могат да си продават стоките на една държавна фирма, която ще има право да слага надценка до 10%“, каза тогава Пеевски.
Предложението стана реалност само за няколко дни с гласовете на „ДПС – Ново начало“ и управляващите ГЕРБ, БСП и ИТН в парламента.
Беше зададен срок за създаването на държавната фирма „Магазини за хората“, която да управлява бъдещите магазини. Тя получи държавен капитал от 10 млн. лв. и беше поставена под контрола на Министерството на земеделието и храните (МЗХ).
От години, без значение кое правителство официална управлява, партия ДПС е смятана за силния играч в това министерство във всички негови структири като Държавен фонд земеделие (ДФЗ), Агенцията по безопасност на храните (БАБХ), Изпълнителната агенция по горите и други.
Какво трябваше да бъде
Според първоначалната идея на Пеевски „Магазини за хората“ трябваше да се помещават в пощенски клонове из цялата страна и да предлагат до 100 стоки от първа необходимост, приоритетно от български производители и с „надценка до 10%“. Според депутата това решение беше „суперудобно“.
Вижте също "Държавната Lafka на Пеевски". Възможни ли са магазини за евтина храна в пощите„Нашите хора да имат най-необходимите стоки на нормални цени. Дайте нещо да правим за българите“, говореше тогава Пеевски. Той и партията му оправдаваха решението за създаване на държавна верига с „огромни надценки“ в частните магазини, особено в провинцията.
Нито правителството, нито управляващото мнозинство, нито „ДПС – Ново начало“ представиха детайлни данни за това колко и къде са надценките. Не е известно и някоя от партиите да е сезирала контролните органи – Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) и Комисията за защита на потребителите (КЗП) за евентуални нарушения на търговските вериги. Двата органа обаче получиха извънредни правомощия отново от управляващите.
Още когато представи идеята си, Пеевски беше осмян от опозицията и експерти в сектора за желанието да помести държавните магазини в пощите. От съсловни организации недоволстваха, че създаването на държавни магазини е пореден опит за намеса в частния сектор.
Идеята с магазини в пощата пропадна, но тази за създаване на „Магазин за хората“ беше записана в закона за бюджета.
Макар че в него беше заложено в „рамките на един месец“ държавната фирма да бъде учредена, процесът се забави с месеци - в нарушение на същия закон.
Появяваха се различни версии какво точно ще е "Магазин за хората" - дали наети от държавата търговски пространства, или партньорство със съществуващи магазини. На няколко пъти се наложи на ресорния министър Георги Тахов да заявява, че държавата „не се е отказала“ от идеята за национална верига.
Все пак в началото на август дружеството „Магазини за хората“ беше учредено. То получи 10 млн. лв. от бюджета.
Вижте също Как управляващите показаха неприличен жест на хората и получиха същия жест обратноЗабавянето с месеци обаче не доведе до повече яснота и ясен план как ще действа дружеството.
На въпроси на Свободна Европа, изпратени през август, от МЗХ отговориха, че „в следващите месеци“ тепърва ще се прави детайлен бюджет на дружеството, тепърва ще бъдат назначавани и служители „в зависимост от оперативните нужди и развитието на партньорската мрежа“.
Не магазин, а щанд за хората
След няколко месеца без никаква публична информация и отчетност на новото държавно дружество, стана ясно, че вместо магазини, държавата ще прави щандове за хората - в ограничен брой "чужди" магазини.
Забавянето на появята дори на щандовете с храни на ниски цени се оказа заради „административни тежести“ - т.е. държавата се затруднява да изпълни собствените си изисквания, които иначе поставя върху частния бизнес. Това стана ясно от отговори на МЗХ до „Офнюз“.
Всички щандове засега са само в една хранителна верига – супермаркетите „КООП“ на ЦКС. Това потенциално партньорство беше обявено отдавна, но така и не се разбра дали са водени други разговори и дали е провеждан конкурс.
„Извършихме обиколка на всички основни конкуренти и инициирахме разговори с множество производители. От тези, които откликнаха, направихме последваща оценка на качеството и цената. Само тези, при които и двата компонента присъстваха, бяха поканени на финални разговори“, каза в понеделник в Куклен Николай Петров.
Той уточни, че дружеството е използвало "едва 1%" от 10 млн. предвиден капитал и работи с 11 български производители. Но не посочи кои са и как са избрани. Такава информация няма нито на сайта на компанията, нито от собственика ѝ МЗХ.
Засега се предлагат 45 вида основни хранителни стоки - олио, захар, боб, лютеница и др. Целта е да станат 100, но как - и това не е съвсем ясно. Цените се договарят за срок от 2 месеца и са "съпоставими с промоционалните оферти на големите търговски вериги".
Петров каза, че щандове вече работят на още 70 други локации в Пловдивска област, а за някои села е предвиден и „подвижен магазин“ в бус.
В часовете след публикуването на първите снимки от Куклен онлайн се появиха сравнения на цени от магазини от големите вериги в страната. Според показаното, както и от видяното от Свободна Европа в онлайн брошури от някои вериги, част от цените на артикулите от щанда на „Магазини за хората“ са по-високи от тези в частни вериги, с чийто надценки - по идея - се бори той.
Your browser doesn’t support HTML5
"Да подкрепим Деян Пелевски". Как Пеевски свика митинги и не отиде на тях