Връзки за достъпност

Извънредни новини

"Бедата извади най-доброто от хората". Как социалните мрежи се изправиха срещу инфодемията


„Видяхме най-доброто използване на технологиите“, докато светът реагира на пандемията COVID-19. Това написа наскоро принц Чарлз, който също имаше положителен тест за коронавирус. Технологията "ни позволява да продължим да работим, но също така да поддържаме връзка чрез виртуални партита, игри, пеене - и някои от най-смешните видеоклипове, които съм гледал някога!", допълни още британският престолонаследник в свое изявление, публикувано в медии във Великобритания.

Освен за комуникация между хората обаче, приложенията за съобщения и социални мрежи се използват все повече и за разпространение на фалшиви новини, т.е. лъжи. Още през февруари проблемът с дезинформацията стана толкова сериозен, че Световната здравна организация (СЗО) определи ситуацията като „инфодемия“ – епидемия от фалшива информация. По този повод в средата на февруари представители на организацията посетиха Силициевата долина и се срещнаха с хора от най-големите технологични и информационни компании като Facebook, Google, Apple, Airbnb, Lyft, Uber и други.

Така платформите на социалните медии се оказаха с ключовата роля в разпространението на новини, свързани с коронавируса. Най-големите от тях положиха усилия, за да предотвратят разпространението на фалшиви новини и да предоставят информация, която да бъде достатъчно достоверна.​

Как приложенията реагираха на коронавируса:​

Facebook

Най-голямата социална мрежа в света не остана безучастна. Тя беше една от първите, която взе мерки да информира своите 2,5 млрд. потребители на месечна база. Те получиха възможност да отбелязват подозрителни постове. А освен това Фейсбук приоритизира нюзфийда, който да показва повече съдържание от Световната здравна организация и други национални или регионални власти.

Фейсбук се прояви и в истинския живот, като дари над 145 милиона за различни каузи, сред които за медицинските специалисти и малките бизнеси.​

WhatsApp

За да се бори с дезинформацията WhatsApp, който е лидер на световния пазар на платформите за съобщения през интернет, създаде специално пространство за своите потребители, където да получават актуална информация за COVID-19. В партньорство със СЗО, организацията за правата на децата УНИЦЕФ, както и програмата за развитие на ООН, UNDP, притежаваното от Фейсбук приложение стартира Coronavirus Information Hub. СЗО стартира чатбот, за да предупреждава хората за опасностите от коронавируса.

СЗО стартира чатбот, за да предупреждава хората за опасностите от коронавируса.


Компанията инвестира и 1 млн. долара в Международната мрежа за проверка на фактите на института "Пойнтър". Грантът подкрепя алианса #CoronavirusFacts, който присъства в поне 45 държави и над 100 местни организации.​

Instagram

Instagram също предприе строги мерки срещу разпространението на дезинформацията, като даде приоритет на алгоритъма да предоставя информация от надеждни източници. Те поставиха акцент върху сериозността на ситуацията, като забраниха търсения на ефекти с добавена реалност, свързани с коронавируса.

Но основният приоритет на Инстаграм по време на пандемията е насърчаването на самоизолацията. Те разгърнаха стикерите Stay Home ("Остани вкъщи") и създадоха нови начини за свързване с приятелите, в това число и сърфиране в Инстаграм заедно с приятели чрез видео чат.
Инстаграм реши да подкрепи и тенденцията за дистанциране на обществени места и насърчи своите потребители да подчертаят това в своите профили. Това за малко до доведе до падане на платформата заради увеличеното потребление.​

Messenger

След съобщението на Марк Зукърбърг, че Messenger има двойно по-голям от обичайния трафик, стана ясно, че трябва да се вземат още мерки, за да се предотврати вълната от дезинформация. Месинджър обяви, че предоставя на властите безплатни инструменти за дивелъпъри и пуска хакатон.

УНИЦЕФ, както и здравните министри на Пакистан и Афганистан, влязоха много бързо в крак с модата и започнаха да комуникират с обществото през месинджър.

Това може да се окаже от решаващо значение и за в бъдеще, тъй като повечето власти отбелязаха сериозен ръст на заявките към институциите в социални мрежи. Хората все по-често търсят повече информация, разяснения и помощ.

Viber

Най-популярната платформа за размяна на съобщения през интернет в България е Viber. От компанията отчитат ръст в световен мащаб от 25% новорегистрирани потребители, а продължителността на едно обаждане се е повишила с 35%. Важността на здравните мерки за борба с COVID-19 беше подчертана от Viber с изпращане съобщение с инструкции за безопасност от СЗО до милиони потребители на 22 езика. Те разработиха и специален чатбот, съвместно със СЗО, който да помогне на потребителите да разделят фактите от недостоверната информация. Компанията работи активно с Unicef U-Reports, за да предоставя проверена информация за коронавируса в реално време на десетки езици.

Специални Общности, от които потребителите в 12 държави да получават достоверна информация за пандемията и мерките за превенция, също са част от действията, които предприеха от Viber. И Тъй като стикерите са един от най-използваните инструменти, кампанията „Остани вкъщи“, имаше за цел да насърчава позитивната нагласа през периода на социално дистанциране.

Twitter

Подобно на други платформи и в Туитър се наблюдава значително увеличение на потреблението. Броят на активните потребители на платформата през първите 3 месеца на 2020 г. се увеличил с 23% в сравнение с края на 2019 г. За да защити потребителите си от дезинформация, платформата забрани всякакви туитове, които могат да повлияят на разпространението на вируса.

Увеличението на потребителите на Туитър показа, че хората се обръщат към социалните медии, за да бъдат в течение с най-новата информация.


Увеличението на потребителите на Туитър показа, че хората се обръщат към социалните медии, за да бъдат в течение с най-новата информация или да се разсейват, докато спазват социалната изолация. Усилията на платформата да поддържа информационния поток надежден са изключително важни, тъй като могат да се появят фалшиви специалисти и да разпространят фалшиви новини и паника.

Туитър обеща да подкрепи и качествената журналистика като дари 1 млн. долара, разпределени поравно между Комитета за защита на журналистите и Международната медийна фондация на жените.​

LinkedIn

LinkedIn се опита да бъде в полза на бизнесите. След отмяната на някои големи световни събития, от платформата разшириха услугите си за събития, така че да подпомогнат компаниите да достигнат до световна аудитория.

Те отключиха 16 курса за LinkedIn Learning, до които потребителите получиха безплатен достъп. Курсовете обхванаха теми за дистанционна работа и уроци за някои инструменти за виртуални срещи (Microsoft Teams, BlueJeans, Zoom).

LinkedIn също така помага на онези фирми, които не знаят как да реагират на тази глобална ситуация, като публикуваха съвети какво да се поства по време на пандемията. Платформата се опитва да улесни прехода към работа и свързване от разстояние, което е много подходящо за всички бизнеси, които се опитват да се задържат на повърхността и да се развиват и сред пандемията.​

TikTok

Като се има предвид голямата аудитория в Азия, TikTok от самото начало въведе дисклеймър (кратко обяснение към публикация - б.р.), който подтиква към търсене на надеждна информация за COVID-19 за всички видеоклипове, съдържащи всякаква препратка към вируса. В резултат платформата заработи в тясно сътрудничество със СЗО, което включва хостинг поток, където потребителите могат да задават въпроси директно на здравните експерти.

Но все пак платформата запази и своя развлекателен статут, като хостваше #HappyAtHome лайвстриймове с герои като Арнолд Шварценегер, Алиша Кийс и Ди Джей Халед.

Развлеченията винаги са били основен инструмент, който да запази духа по време на пандемията. TikTok, които много добре съзнават ролята си по тази линия, направиха всичко възможно да постигнат баланс, като включиха и образователно съдържание в потока, така че да насочат вниманието на публиката към случващото се около тях.

YouTube

Youtube положи много усилия в борбата с разпространението на дезинформацията. Видеоклипове, които съветваха хората да се самолекуват, без да търсят медицинска помощ, са само един пример за съдържание, което се премахва от платформата.

Всички клипове за COVID-19 са демонетаризирани, което означава, че около тях не се слагат реклами.


Освен това всички клипове за COVID-19 са демонетаризирани, което означава, че около тях не се слагат реклами. След като отбелязаха ръст на възпроизвеждането на видеосъдържание, и от YouTube преминаха на стандартната дефиниция "по подразбиране".

YouTube е добре познат ресурс за бързи съвети и решения, така че е изключително важно съдържанието, което се появява в платформата да бъде проследено. Демонетаризирането на съдържание, свързано с коронавирус, определено помага хората да спрат да правят видеоклипове с лоши съвети в опит да спечелят бързи пари от тази тенденция.

За маркетолозите това също се оказа добра новина, тъй като никой не иска неговият продукт или услуга да се появява до безвкусни видео реклами.​

Snapchat

Напоследък милениалите и поколението Z, които са основните ползватели на Snapchat, бяха критикувани от здравните власти, че не приемат вируса сериозно. Snapchat предприе стъпки да повиши осведомеността в различни аспекти на темата, за да промени възприятието и с това и действията.

Тази информационна кампания включва ресурс за психично здраве. Потребителите могат да търсят съдържание от експерти по теми като психично здраве, тревожност, депресия и самоубийства. Snapchat въведе и стикери bitmoji, които да напомнят на хората да не докосват лицата си и такива, което да ги насърчават да си останат вкъщи.

Платформата също пое по креативен път за извеждане на ценна информация на по-широката аудитория с интерактивен тест, който проверява знанията на потребителите за основните характеристики на коронавируса.

"Използването на хумор е начин хората да се справят при мрачни обстоятелства и това е много здравословен отговор", заяви Април Форман, психолог и член на изпълнителния съвет на Американската асоциация по суицидология в интервю пред CNET.

Определено през дните на изолация платформите и като цяло интернет пространството се превърнаха в спасителен остров за някои. Британският престолонаследник също признава, че се е насладил на някои най-смешните видеа, които някога е гледал и че в такива времена бедата изважда най-доброто от хората. Той изтъква, че според него пандемията ни е дала някои уроци. "След страданието и безкористността, на която сме свидетели, не можем да си позволим да се върнем към това, което бяхме“, казва още принц Чарлз.

  • 16x9 Image

    Нели Делчева

    Нели Делчева е завършила магистратура "Медии, комуникация, култура" в СУ "Св. Климент Охридски", Европейския университет Виадрина във Франкфурт на Одер и университета "София Антиполис" в Ница. Работила е 9 години в dir.bg.

Facebook форум

XS
SM
MD
LG