Връзки за достъпност

Извънредни новини

Липсва ли наистина ритон от колекцията на Божков?


Разпространената от Васил Божков снимка на ритон, който според него се продава

„Запознах се със случая, видях документите за този ритон. Той е от регистрираната колекция на музея”, казва Кирил Христосков, директор на фондация „Тракия” с музей „Васил Божков”.

Става дума за ритона, който Васил Божков е купил миналата година от Лондон и за който във вторник разпространи новината, че му го предлагат отново за продажба. Тоест иззетият от прокуратурата експонат от неговия музей по някакъв начин е изнесен и се е появил сред търговци на Запад, казва колекционерът. В момента Божков се укрива от Дубай, а България поиска екстрадирането му по 11 обвинения.

За един и същи ритон ли става дума

Засега няма доказателства, че ритонът от колекцията е същият, който се предлага за продажба. И Христосков очаква въпросът да се изясни от експертите, иззели експонати от колекцията на музея, за да е 100 процента сигурен дали става дума за един и същи предмет.

До момента от Националния исторически музей (НИМ) не показват ритона, а директорката доц. Бони Петрунова единствено заявява, че всичко, което е донесено от офисите на фондация „Тракия”, е в музея и нищо не е изнасяно. Но колекционери, патили си от проверки и обиски от следствените органи, поставят под съмнение дали всичко иззето от Божков действително е внесено в НИМ.

Христосков е отстранен от местоработата си в музея от следствените органи още в края на февруари тази година. Продължава да е негов директор, но и той, и колегите му са без заплати от четири месеца и никой не е напуснал, с изключение на един фотограф. Според Христосков до неговото отстраняване от местоработата му към края на февруари регистрираната колекция на фондацията е била запечатана там, в помещенията с херметически витрини и нужните условия и климатизация. Какво е станало след това, той не знае.

Той намира за странно, че в протокола за изземане на ритона е написано, че той е бил покрит с прах.


Той намира за странно, че в протокола за изземане на ритона е написано, че той е бил покрит с прах. „Той е бил във витрина, както и останалите, и няма начин да има прах. Ако ли по някаква причина е бил в лабораторията на музея, там също няма как да е покрит с прах”, обясни Христосков.

Откъде самият Божков е купил ритона

Христосков обясни още, че този предмет е купен миналата година с фактура от Лондон и според закона от 2011 година не подлежи на идентификация от Министерство на културата, защото е внесен в страната с произход от друга държава и е придружен с документ за произхода и за способа на придобиване. „Такъв е законът и в Гърция, такъв е и във Великобритания, и в Русия, и другаде”, казва Христосков. Според него при това положение няма законови основания да го изземат.

Yacob’s Gallery в Лондон, откъдето е купен ритонът, както е видно от фактурата, показана от Божков във Фейсбук, всъщност е малък магазин за антики. Подобни малки магазинчета има и около Британския музей, които продават предимно по-евтини антични монети и дребни предмети.

Във фактурата не се вижда описанието на размера на ритона, някои редове са заличени. В протокола за изземане от музея на фондация „Тракия” пише, че размерът е 23 сантиметра. Има и двойно по-големи такива ритони. В античността всичко е изработвано ръчно и няма как да има два съвсем еднакви предмета. Това не изключва недоразумение с близки на вид артефакти. Дали Васил Божков е рискувал да обвинява с фалшиви доказателства, ще се изясни след проверка на иззетите ритони. Възможно е и да е подведен от изпратената му оферта със сходен ритон.

Източник от Лондон, пожелал да остане анонимен, обясни, че търговецът собственик на Yacob’s Gallery, с когото поддържа контакти, е уплашен, тъй като е засипан с имейли с въпроси от България, също и с телефонни обаждания, на които не отговаря. Той потвърждава, че е продал на Божков ритона, контактът между тях е бил с посредник, не пряк. Засега не смее да коментира показания на снимка от Божков ритон.

Конкурентът на Божков със сходен разказ

Същевременно в скандала се намеси друг един колекционер, нумизмат, преследван от българските власти в миналото. Това е Митко Станков, експерт по антично изкуство, който живее във Виена и е консултант на аукционни къщи в Австрия и Германия. В края на социализма и началото на 90-те той е бил арестуван и колекцията му е конфискувана. Още тогава емигрира и, по негови признания, е бил посъветван да не се връща. Българските служби често го сочеха като основен играч в организираната търговия с антики. Това беше изгодно за Божков - основният купувач на по-ценното, изровено от иманярски бригади.

Във вторник Митко Станков съобщи в страницата си във Фейсбук, че преди години е имал същия случай, като този с Божков. Българските следствени органи и прокурори са иззели колекцията му, а предмети от нея са се появили на пазара. Станков прилага снимка на сребърен ритон, за който твърди, че е бил негова собственост. Навремето е бил оценен за 12 хил. лева, а сега се намира в един от най-големите музеи в света, пише Станков и обещава още разкрития. В съобщението си е изредил имената на следователи, прокурори и вещи лица, които са участвали в прибирането на колекцията му.

Фондация „Тракия” с музей „Васил Божков” има официално регистрирани и каталогизирани близо 300 уникални експонати, повечето от които тракийско и древногръцко изкуство. Освен тях има още 2700 предмета, за които в Министерство на културата са подадени документи със заявка за идентификация и регистрация, но там близо 10 години не могат да съберат комисия и да идентифицират и опишат артефактите.

Сред тези неидентифицирани артефакти не всички са купени с фактури от магазинчета в Лондон и др. Неизвестен брой от тях са с произход „Купувам от хора, които купуват от иманяри”, както обясни Божков преди години. Подадените за регистрация в срок описани антични предмети, дори така придобити, не са нарушение на закона. Официалната регистрация превръща притежателя им в държател, ако те са ценност от национално значение.

Facebook форум

XS
SM
MD
LG